فائزه صدر: بعد از یک سال حاشیه و جنجال، لایحه «عفاف و حجاب» در مرحله قانونی شدن قرار گرفته است ولی پولی برای اجرای آن وجود ندارد. البته دولت گفته در این لایحه نقشی نداشته، بلکه نظر قوه قضائیه را به مجلس ارسال کرده است. این مصوبه درحالی در مرحله اجرا قرار دارد که هنوز بر پله اول یعنی تأمین هزینه اجرا ایستاده است. نمایندگان به جای اینکه به فکر کنترل قیمت گوشت 600 هزار تومانی باشند به دنبال لایحه حجاب و فضای مجازی هستند. ” پرسش این است که آیا میشود قانونی را بدون در نظر گرفتن هزینه اجرا آن تصویب کرد یا خیر؟ پرسش دیگر این است که قرار است عده ای جریمه شوند و عده ای هم مالیات دهند تا لایحه عفاف و حجاب اجرا شود ؟ پرسش مهم تر اینکه آیا طرح ها و قوانین قبلی درباره بی حجابی نتیجه داده که لایحه جدید نتیجه دهد؟ ستاره صبح در گفت و گو با حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا به این موضوع پرداخته که در ادامه میخوانید:
چه ارتباطی بین تأخیر در اجرای لایحه عفاف و حجاب و تأمین منابع مالی اجرای این قانون وجود دارد؟ پیش بینی منابع اجرای این لایحه بر عهده مجلس است یا دولت؟ آیا میتوان گفت این قانون نیز در مسیر بسیاری از قوانین راکد قرار گرفته است یا خیر؟
از ابتدای مطرح شدن طرح جدیدی در خصوص عفاف و حجاب هزینههای مالی این لایحه مورد بحث بود. امروز هم دولت باید منابع مالی اجرای این قانون را به طور شفاف تعیین کند.
قوانینی که وضع میشود باید در چهارچوب برنامههای پنج ساله قرار بگیرند و اگر بار مالی داشته باشند حتی در مجلس قابل طرح نخواهند بود، مگر آنکه منابع مالی مشخص شود و دولت به طور شفاف اعلام کند که هزینه اجرای این طرح از کجا تأمین خواهد شد؟!
سیستمهای اطلاعاتی، امنیتی، مراقبتی نظامی و انتظامی در کشور وجود دارد و هر کدام به وظیفه خود عمل میکنند و هزینههایی از این سو وجود دارد. تصویب قانونی جدید با توجه به هزینهای که اجرای آن به دولت تحمیل خواهد کرد، در شرایط کنونی قابل بحث است.
بیشتر طرحهایی که بار مالی دارند در تصویب با مشکل روبهرو میشوند، وقتی لایحه عفاف و حجاب با سرعت و اصرار تدوین و تصویب شده است حتماً باید اعلام شود که هزینه اجرای آن از کجا تأمین خواهد شد؟
مردم باید بدانند که این طرح چه هزینهای برای کشور دارد؟ جامعه حق دارد که بداند هزینه اجرای این طرح از درآمدهای مالیاتی تأمین میشود یا از منابع فروش نفت خواهد بود. حتی اگر جریمه که در این قانون پیش بینی شده، منابع مالی اجرای همین قانون خواهد بود، باز هم مردم حق دارند که مطلع باشند و نظر خود را اعلام کنند.
هر کدام از این سه مسیر تأمین منابع اجرای قانون عفاف و حجاب، مشکلاتی به دنبال دارد. با توجه به کسری بودجه دولت و مشکلاتی که در مورد پرداخت حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان وجود دارد و به ویژه با توجه به وضعیت معیشتی جامعه، ایجاد هزینه برای دولت باید محدود شود.
منابع مالیاتی از سفره مردم میرود و روا نیست پولی از مردم گرفته شود و به جای صرف شدن در طرحهای زیر ساختی صرف چنین اموری شود. حتی اگر تصور کنیم این قانون از محل جریمههایی که در این طرح پیش بینی شده اجرا خواهد شد باز هم جای بحث و گفت و گو وجود دارد، چون چنین منابعی پایدار نیستند، مگر این که بنا بر این باشد که قرار است بانوان دچار تخلف شوند و از آنها جریمه گرفته شود!
مجلس میتواند قانون وضع کند ولی تصویب قانون بدون توجه به خاستگاه اجتماعی موضوع و بدون در نظر گرفتن منابع اجرای قانون، در عمل با مشکل روبهرو خواهد شد و به جایی نمیرسد. بسیاری از سازمانهایی که در این قانون تکالیفی برایشان در نظر گرفته شده بدون بودجه قانون را راکد میگذارند. ما موارد بسیاری از قوانینی داریم که هیجانی و بدون در نظر گرفتن این موارد وضع میشوند، ولی به آنها عمل نمیشود.
فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پروژه گشت ارشاد، گشتهای خودرویی و پیاده، حجاب بان ها و تعیین جرائم نقدی، حبس و توقیف؛ مجموعه از عملکرد کشور در خصوص حجاب و عفاف را نشان میدهد.
ارزیابی شما از کارنامه حکمیت در خصوص حجاب چیست؟
آیا اولویت ما این نیست که برای جلوگیری از اعتیاد هزینه کنیم تا جامعه و خانوادههایی سالم داشته باشیم؟ اعتیاد جوانان به معضلی بزرگ و پیچیده تبدیل شده است. آیا جلوگیری از فساد و رشوه خواری و ایجاد گشت ارشاد مدیران وظیفه ما نیست؟
این موارد و موارد مشابه و مهم دیگر هم نیاز به قانون و بودجه دارند، به عقیده من فعلاً اجرای قانون عفاف و حجاب در اولویت نیست در این مورد اولویت من فرهنگ سازی است. باید به سمت رفع مشکلات حرکت کنیم تا به دنبال بهبود کیفیت زندگی خانوده ها بتوان به گفت و گوی بین نسلها شکل داد.
وقتی پدر به عنوان ستون خانواده به دلیل ناتوانی اقتصادی از روبهرو شدن با جوانش شرمسار است یا وقتی مادر هم هم پای پدر تمام وقت بیرون از خانه کار میکند، در چننی شرایطی والدین نمیتوانند فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود را در روند طبیعی زندگی و از طریق معاشرت با فرزند به او انتقال دهند. درحالیکه ارزشهایی نظیر حجاب و عفاف نسل به نسل و سینه به سینه از خانواده به فرزند و از آن طریق به نسلهای بعدی منتقل میشد.
وقتی این مساله جرم انگاری میشود و نهادهای حاکمیتی مداخله میکنند، کار سختتر میشود. من مدتی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر به صورت مشورتی فعالیت میکردم آن زمان بحث من این بود که نظر رهبری بر ستاد اجرایی نیست بلکه این ستاد برای احیای امر به معروف و نهی از منکر است. احیا با اقدامات فرهنگی، تبلیغی و آموزشی ممکن میشود. رهبری تاکید داشتند که بگویید و بروید نه اینکه بگویید و بایستید و دعوا راه بیاندازید و مشکلات بعدی پیش بیاید. دو قطبی شدن امروز جامعه محصول همان برخوردها است.
اصرار مجلس و شخص آقای قالیباف بر اجرای این مصوبه در شرایط امروز کشور معنا و مفهومی ندارد. مجلس ابتدا اعلام کند بار مالی اجرای این طرح چیست و دولت بگوید این پول را از کجا تأمین خواهد کرد؟
اگر مجلس را نمایندگانی برخاسته از متن جامعه بدانیم، با توجه به اینکه خواسته اکثریت جامعه در خصوص حجاب در سطح شهرها قابل مشاهده است، چگونه میتوان اصرار مجلس در تصویب و اجرای قانون عفاف و حجاب را توضیح داد؟ انگیزه مجلس یازدهم برای تصویب این لایحه چیست؟
جامعه مذهبی و ارزشی کشور این مطالبه را دارند. تشخیص اینکه موافقان با حجاب در اکثریت هستند یا بلعکس به نظر سنجیهای مرکز معتبر نیاز دارد. ولی قانون گذاری به خواسته اکثریت یا اقلیت توجه ندارد. قانون باید متوجه قانون اساسی کشور باشد. باید دید آیا قانونی که تصویب میشود میتواند راهگشا، برطرف کننده موانع و عامل رشد و پیشرفت باشد یا نه؟
مطالبات مردم اصل است ولی در خصوص قانون عفاف و حجاب باید مساله مطالبه جامعه مورد نقد و بررسی قرار بگیرد به خصوص که تا امروز تمام طرحهای مشابه در اجرا بیش از ایجاد وحدت بین اقشار مختلف به دوقطبی سازی کمک کردهاند.
امسال پای صندوقهای رأی سنجش خوبی خواهیم داشت که آیا مردم در ارتباط با دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی انقلاب پای کار هستند یا نه؟ اگر حضور میلیونی مردم اتفاق بیفتد قطعاً میتوانیم بگوییم قانون عفاف و حجاب مطالبه مردم است.
source