بررسی خودروهای مونتاژ داخل، از ام وی ام X33 کراس تا هایما 7X

ماشین هایما X7‌ و ام وی ام X33 کراس، دو مورد از خودروهایی هستند که در مطلب امروز، نگاهی به آن ها و دلایل موفقیت‌شان خواهیم داشت.

هرساله تعداد زیادی از خودروهای چینی، روانه صنایع خودروسازی ایران می‌شوند تا به روش مونتاژی و با داخلی‌سازی محدود، به دست مشتریان ایرانی برسند. برخی از این خودروها کار خود را با محبوبیت و موفقیت آغاز می‌کنند، در حالی که سایر خودروها از ابتدا عملکرد نامطلوبی دارند و ممکن است از فرآیند عرضه حذف شوند.

ام وی ام X33 کراس، کراس اوور مونتاژی

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری، مشتریان به خرید کراس‌اوورها تمایل نشان می‌دهند. هرکدام از خودروسازان کوچک و بزرگ نیز سعی دارند با افزایش تنوع کراس‌اوورها، سهم بیشتری از جیب مشتریان را در اختیار داشته باشند. به دلیل شرایط خاص بازار ایران و محدودیت قدرت خرید مصرف‌کنندگان، خرید کراس‌اوورهای کوچک، جمع‌وجور و هاچ‌بک کراس‌ها در اولویت متقاضیان قرار دارد. یکی از جدیدترین کراس‌اوورها با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان، ام وی ام X33 کراس است.

بررسی خودروهای مونتاژ داخل، از ام وی ام X33 کراس تا هایما 7X

ام وی ام X33 کراس چهارمین نسل این خودرو در بازار ایران محسوب می‌شود که در مقایسه با سه نسل پیشین، تفاوت بسیاری را تجربه کرده است. طراحی ظاهری آن بهتر از نسل‌های پیشین است و به راحتی می‌تواند نظر مخاطبین را جلب کند. همچنین در بخش مشخصات فنی این خودرو نیز تغییراتی رخ داده است که می‌توان گفت در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آلایندگی رخ داده‌اند. البته بزرگترین ویژگی ام وی ام X33 کراس، عرضه آن در قالب دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک است.

مشخصات فنی ام وی ام X33 کراس

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم،‌ ام وی ام X33 کراس در قالب دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. نسخه دنده‌ای این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد و سیستم انتقال قدرت آن نیز با تکیه بر گیربکس پنج سرعته دستی، قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو ارسال می‌کند. دیگر تیپ ام وی ام X33 کراس، نسخه اتوماتیک آن است. این تیپ از موتور یک لیتری سه سیلندر توربوشارژر به همراه گیربکس اتوماتیک CVT بهره می‌برد. گیربکس CVT‌ این خودرو به صورت مصنوعی، 9 دنده را برای راننده شبیه‌سازی می‌کند. این نسخه در مقایسه با تیپ دنده‌ای آپشن‌های بیشتری دارد و البته گران‌تر است. در جدول زیر مشخصات هر دو تیپ این خودرو را آورده‌ایم:

تیپ دنده‌ای اتوماتیک
حجم موتور 1.5 لیتر یک لیتر
تنفس طبیعی مصنوعی (توربوشارژر)
حداکثر قدرت 116 اسب بخار 112 اسب بخار
حداکثر گشتاور 145 نیوتن متر 150 نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی اتوماتیک CVT
مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در 100 کیلومتر 6.1 لیتر در صد کیلومتر
قیمت رسمی (تومان) ۸۰۰,۵۰۰,۰۰۰ ۸۹۷,۰۰۰,۰۰۰

امکانات و تجهیزات ام وی ام X33 کراس

مشتریان توقع دارند هنگامی که یک خودرو در نسل جدید متحول می‌شود، امکانات و تجهیزات بیشتری نیز روی آن نصب شوند. این اتفاق در ام وی ام X33 کراس نیز رخ داده است و امکانات بیشتری را در کابین آن خواهید دید. البته همچنان به دلیل اقتصادی بودن این محصول، دستیارهای رانندگی خودران ندارد.

چهار کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش به همراه دستیار حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری تجهیزات ایمنی این خودرو را تشکیل می‌دهند. ترمز پارک برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، شارژ وایرلس موبایل، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، گرمکن صندلی‌های جلو، کیلومتر شمار دیجیتالی 7 اینچی، تهویه مطبوع خودکار، آینه‌های جانبی تاشو برقی، فرمان برقی، نورپردازی داخلی و رینگ‌های 17 اینچی نیز تجهیزات رفاهی ام وی ام X33 کراس هستند.

چرا ام وی ام X33 کراس در بازار ایران به محبوبیت رسید؟

ام وی ام X33 کراس، نسخه ارتقا یافته‌ ام وی ام X22 پرو محسوب می‌شود. مدیران خودرو، تولید ام وی ام X22‌ پرو اتوماتیک را متوقف کرد تا به جای آن ام وی ام X33 کراس اتوماتیک را به تولید برساند. البته همزمان تولید نسخه‌های دنده‌ای هر دو خودرو در جریان است. ام وی ام X33 کراس ادامه دهنده راه خودروهای محبوب و اقتصادی مدیران خودرو نظیر ام وی ام 315 یا نسل نخست ام وی ام X22 است. این خودرو چهره جذابی دارد، امکانات رفاهی آن رضایت‌بخش است و از نظر مشخصات فنی نیز می‌تواند نیازهای کاربر را تامین کند. بزرگترین مزیت این خودرو برای مشتریان قیمت آن است. تنها کراس‌اوور جمع‌وجور بازار با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان و برند متفاوت، جک S3‌ است که چهره‌ای نه چندان مقبول دارد. بنابراین در یک شرایط دشوار، ام وی ام X33 کراس موفق شده است تا نظر خریداران را جلب کند.

بررسی خودروهای مونتاژ داخل، از ام وی ام X33 کراس تا هایما 7X
هایما 7X خودروی 7 نفره ایران خودرو

هایما 7X خودرو مونتاژی جدید دیگری برای بازار ایران در سال 1402 است و برخلاف ام وی ام X33‌ کراس، روند حضور آن در بازار به شکست منتهی شد. در این بخش به دلایل این عدم اقبال خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی هایما 7X

هایما 7X برخلاف غالب همتایان چینی خود، به پیشرانه قوی‌تری مجهز است. زیر کاپوت این خودرو موتور 1.6 لیتری توربوشارژر قرار دارد که در هایما 8S نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه حداکثر 192 اسب‌بخار قدرت و 293 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. جعبه دنده شش سرعته خودکار نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را برعهده دارد. ایران خودرو ماشین هایما 7X را تنها در قالب یک تیپ به بازار فرستاده است.

امکانات هایما 7X در حد یک مینی ون

هایما 7X یک مینی‌ون نیمه لوکس محسوب می‌شود و از نظر امکانات و تجهیزات، در سطح مطلوبی قرار دارد. شش کیسه هوا، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کمک به ایستایی در سربالایی، ترمز اضطراری خودکار و سیستم کنترل کشش، تجهیزات ایمنی این خودرو را تشکیل می‌دهند. همچنین هایما 7X به دستیار رانندگی خودران سطح دوم مجهز است که سطحی از خودمختاری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این تجهیزات شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار نگهدارنده بین خطوط و رادار هشدار تعویض خط هستند.بررسی خودروهای مونتاژ داخل، از ام وی ام X33 کراس تا هایما 7X

در بخش تجهیزات رفاهی نیز امکانات قابل قبولی را در این خودرو می‌بینیم. سیستم صوتی با شش بلندگو و نمایشگر 12.3 اینچی، سیستم اتوپارک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، تریم چرمی کابین، فرمان برقی به همراه دکمه‌های کنترلی، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها، صندلی‌های برقی ردیف جلو به همراه تهویه، صندلی‌های تاشونده ردیف عقب، سانروف و سقف پانوراما تجهیزات رفاهی هایما 7X را تشکیل می‌دهند.

به طور معمول، مینی‌ون‌ها و استیشن واگن‌ها در بازار ایران محبوب نیستند. بنابراین شرکتی که قصد عرضه این خودروها به بازار را دارد، باید یک برنامه بازاریابی را برای تغییر گرایش مشتریان آماده کند. این کار توسط تیم بازاریابی ایران‌خودرو انجام نشد، در نتیجه هایما 7X در بازار ایران شکست خورد. ایران خودرو هایما 7X را با قیمت تقریبی 1.5 میلیارد تومان می‌فروشد. در این محدوده قیمتی، طیف قابل توجهی از انواع کراس‌اوورها قرار دارند که برای مشتریان جذاب‌تر از یک مینی‌ون جلوه می‌کنند. همچنین ایران‌خودرو تمایلی به فروش اقساطی هایما 7X نداشت، در نتیجه دلیل موجهی برای خرید ماشین هایما 7X از سوی مصرف‌کننده ایجاد نشد. تنها کاربرد این خودرو، استفاده به عنوان خودرو تشریفات در سازمان‌ها است. به جز این مورد، به نظر نمی‌رسد که هایما 7X توان جذب مشتریان دیگری را داشته باشد.

source
تولید محتوا

توسط mohtavaclick.ir