در پاسخ به این سوال که تجارت چیست باید گفت تجارت شامل فعالیت های چند وجهی تولید، توزیع و مبادله کالا ها و خدمات برای برآوردن نیاز ها و خواسته های انسان است که شامل برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت منابع، بازاریابی و عملیات برای دستیابی به اهداف سازمانی به طور کارآمد و موثر است. کسب و کار ها به اشکال مختلف از جمله شرکت های انفرادی، مشارکتی، شرکتی و تعاونی تشکیل می شوند که هر کدام ساختار و حاکمیت خاص خود را دارند. سودآوری محور اغلب تلاش های تجاری است؛ اما اهداف گسترده تری مانند پایداری، مسئولیت اجتماعی و نوآوری به طور فزاینده ای به عنوان عناصر حیاتی موفقیت شناخته می شوند. در اصل، تجارت موتوری است که رشد اقتصادی را به پیش می برد، نوآوری را تقویت می کند و جوامع را در سراسر جهان شکل می دهد.
انواع مختلف تجارت چیست؟
-
مالکیت انحصاری
این ساده ترین شکل سازماندهی تجاری است که متعلق به یک فرد و اداره می شود. مالک کنترل کامل بر تجارت دارد و تمام مسئولیت و بدهی های آن را بر عهده می گیرد.
شراکت شامل دو یا چند فرد یا نهاد است که مالکیت یک تجارت را به اشتراک می گذارند. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که شراکت در تجارت چیست؟ شرکا در تامین سرمایه شرکت مشارکت می کنند، سود را به اشتراک می گذارند و به طور مشترک عملیات را مدیریت می کنند.
شرکت سهامی یک شخصیت حقوقی جدا از صاحبان (سهامداران) آن است که به به سهامداران تعلق دارد و هیئت مدیره آن را اداره می کند. این نوع شرکت ها مدیریت با مسئولیت محدود را برای سهامداران مهیا می کنند، به این معنی که دارایی های شخصی آن ها معمولا در معرض خطر بدهی های شرکت نیست.
-
شرکت با مسئولیت محدود (LLC)
یک LLC عناصر مشارکت و شرکت را ترکیب می کند تا مدیریت با مسئولیت محدود را برای صاحبان (اعضا) خود فراهم نماید و در عین حال انعطاف مدیریتی را مثل سبک مشارکت ارائه می دهد. شرکت های LLC ممکن است یک یا چند عضو داشته باشند و اعضا می توانند انتخاب کنند که چگونه می خواهند مالیات بگیرند؛ چه به عنوان یک شراکت، S-corporation یا C-corporation.
اندازه های تجاری در حیطه تجارت چیست؟
- کسب و کار های کوچک: کسب و کار های کوچک معمولا کارکنان کم تر و درآمد سالانه پایین تری نسبت به شرکت های بزرگ دارند. آن ها اغلب در یک بازار محلی یا خاص فعالیت می کنند و با خدمات مشتری شخصی و فرهنگ سازمانی نزدیک مشخص می شوند.
- شرکت های متوسط: شرکت های متوسط از نظر اندازه و درآمد بین شرکت های کوچک و شرکت های بزرگ قرار می گیرند. آن ها تعداد متوسطی کارمند دارند و ممکن است در سطح منطقه ای یا ملی فعالیت کنند. شرکت های متوسط اغلب دارای فرآیند ها و ساختار های نظم یافته ای هستند؛ اما هنوز درجاتی از انعطاف پذیری و سازگاری را حفظ می کنند.
- کسب و کارهای بزرگ: کسب و کارهای بزرگ با منابع گسترده، دسترسی جهانی و ساختار های سازمانی پیچیده مشخص می شوند. آن ها معمولا تعداد قابل توجهی کارمند، درآمد سالانه قابل توجه و فعالیت متنوع در چندین مکان یا کشور دارند. کسب و کار های بزرگ اغلب بر صنایع خود تسلط دارند و ممکن است تاثیر زیادی بر روند های اقتصادی و پویایی بازار داشته باشند.
نمونه برند موفق در تجارت چیست؟
اپل یک شرکت فناوری چندملیتی است که به خاطر لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم افزار و خدمات نوآورانه اش شناخته شده است. اپل در سال 1976 تاسیس شد و به خاطر محصولاتی مانند آیفون، آی پد، رایانه های مک، اپل واچ و پلتفرم های نرم افزاری مختلف مانند iOS و macOS شهرت دارد.
والمارت بزرگ ترین خرده فروش جهان است که زنجیره ای از هایپرمارکت ها، فروشگاه های بزرگ تخفیف دار و فروشگاه های مواد غذایی را اداره می کند. والمارت که در سال 1962 تاسیس شد، به خاطر طیف گسترده ای از محصولات، قیمت های رقابتی و شبکه گسترده فروشگاه ها در سراسر جهان شناخته شده است و کالا های متنوعی از جمله خواربار، لوازم الکترونیکی، پوشاک، لوازم خانگی و غیره را ارائه می دهد.
جمع بندی
کسب و کار به عنوان موتور محرک فعالیت اقتصادی، نوآوری و پیشرفت اجتماعی عمل می کند. این مجموعه طیف متنوعی از فعالیت ها با هدف تولید، توزیع و مبادله کالا ها و خدمات برای برآوردن نیاز ها و خواسته های انسان را در بر می گیرد. کسب و کار ها از طریق شرکت های انحصاری، مشارکت یا سایر ساختار ها نقش اساسی در تقویت رشد، ایجاد فرصت های شغلی و شکل دهی به بافت جوامع در سراسر ایفا می کنند. فراتر از سود صرف، کسب و کار های موفق مسئولیت اجتماعی و نوآوری را در اولویت قرار می دهند که منعکس کننده درک در حال تکامل از تاثیر گسترده تر آن ها بر افراد، جوامع و کره زمین است. در نهایت، تجارت نیرویی پویا باقی می ماند که حال و آینده تمدن بشری را شکل می دهد. در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که تجارت چیست و چه انواعی دارد.
source