تولید محتوا
هنگامی که جیمیل ۲۰ سال پیش در چنین روزهایی با یک بیانیهی مطبوعاتی ساده منتشر شد، تقریباً همه فکر میکردند فریبی بزرگ در راه است؛ زیرا این سرویس وعدهی فضای ذخیرهسازی یک گیگابایت را داده بود؛ ظرفیتی که از ۱۵ مگابایت فضای ذخیرهسازی اینباکسهای آن زمان بهمراتب بیشتر بود.
از سوی دیگر، بسیاری از سرویسهای دریافت ایمیل در آن زمان به اشتراک پولی نیاز داشتند، اما جیمیل مدعی بود که کاملاً رایگان است. تاریخ انتشار سرویس جیمیل در روز اول آوریل بود، بههمیندلیل زیاد جدی گرفته نشد و بسیاری آن را دروغ اول آوریل میدانستند؛ اما طولی نکشید که نسخهی بتای جیمیل در اختیار کاربران حرفهای فناوری قرار گرفت و زندگی آنلاین را برای همیشه تغییر داد.
جیمیل اکنون ۱٫۲ میلیارد کاربر دارد؛ یعنی یکهفتم جمعیت جهان
شاید بیشترین چیزی که هنگام از راه رسیدن جیمیل توجه همه را به خود جلب کرد، فضای ذخیرهسازی یک گیگابایتی آن بود؛ اما راستش را بخواهید گوگل توقع داشت قابلیت جستوجوی سریع جیمیل بیشتر باعث شگفتی کاربران شود.
اگر بخواهید بدانید چه چیزی در ابتدا گوگل را به فکر راهاندازی جیمیل انداخت، باید بگویم جستوجوی سریع. در آن زمان مردم از مدیریت ایمیل خسته شده بودند. اسپم همهجا بود و فضای ذخیرهسازی بسیار کم بود. جیمیل محدودیت فضای ذخیرهسازی را از بین برد و بعد به مردم گفت دیگر نیازی به پاک کردن همیشگی ایمیلهای خود ندارید؛ زیرا با قابلیت جستوجوی سریع جیمیل میتوانید ایمیلهای مهمتان را پیدا کنید.
– ایلیا براون، معاون اول گوگل در بخش مدیریت محصول
گوگل از ابتدای معرفی جیمیل تاکنون، تغییرات زیادی را در این سرویس اعمال کرده است؛ مثلاً در سال ۲۰۰۸ تم اینباکس را تغییر داد و در اقدامی شگفتانگیز، ۱۵ گیگابایت فضای ذخیرهسازی رایگان را در اختیار کاربران گذاشت؛ سپس در اواسط دههی ۲۰۰۰ نسخهی موبایل جیمیل را ارائه داد.
البته تا چند سال پیش شاید دست گوگل برای ایجاد تغییرات در جیمیل بازتر بود؛ اما اکنون نه، زیرا باید حواسش را جمع کند تا پرکاربرترین سرویس ایمیلی جهان را با تغییرات متنوع مختل نکند.
گوگل بسیار مشتاق است تا قابلیتهای مختلف را در جیمیل آزمایش کند و هرچه را که کاربران نیاز دارند به آنها بدهد، اما با فراگیرتر شدن هرچه بیشتر جیمیل، ایجاد ویژگیهای جدید محافظهکاری بیشتری را میطلبد.
– ماریا فرناندز گواخاردو، مدیر محصول جیمیل
وقتی فضای ذخیرهسازی کافی در اختیارمان باشد، مسلماً مجبور به حذف دادههایمان نیستیم و همین باعث میشود جیمیل بسیار محبوب باشد؛ زیرا کسانی که سالها است با جیمیل کار میکنند وقتی به آن سر میزنند با یک جستوجوی سریع و آسان میتوانند قدیمیترین خاطرات خود را پیدا کنند و این اتفاق ناچیزی نیست.
جیمیل در واقع گذرنامهی ما برای ورود به دنیای آنلاین است
اینباکسهای ما معمولاً بخش مرکزی هویت آنلاینمان بهحساب میآیند و تقریباً هر روز آنها را چک میکنیم؛ اما سرویس ایمیل رفتهرفته با پیشرفت روزافزون پیامرسانهای آنلاین به کانال ارتباطی «رسمی» بدل شد، زیرا برقراری ارتباط روزانه با دوستان و آشنایان با ایمیل بهآسانیِ گفتوگو کردن در پلتفرمهایی مثل تلگرام و واتساپ نیست.
در واقع میتوان گفت که جیمیل امروزه گذرنامهی ما برای ورود به اینترنت محسوب میشود. هر زمان که در وبسایتی جدید ثبتنام میکنیم، باید آدرس ایمیل خود را وارد کنیم که به احتمال زیاد سرویس جیمیل است. در حقیقت خریدن بلیت، وارد شدن به حساب بانکی و اصلاً کل زندگی دیجیتال ما در نهایت به جیمیل گره میخورد. حتی هنگامی که رمزعبورهایمان برای حسابهای مختلف را فراموش میکنیم، اولین گزینهای که به کمکمان میآید، جیمیل است؛ بههمیندلیل حتی اگر روزانه جیمیل خود را چک نکنیم، رمزعبور جیمیل مهمترین رمزعبور زندگیمان بهشمار میآید.
source