کاهش مشكلات اجرایی نظام نخبگانی با تعامل سازنده با دستگاه‌های اجرایی

نظام نخبگانی، مجموعه‌ای از نهادهای مجزاست که در ارتباط با هم با هدف نقش‌آفرینی اثربخش نخبگان در کشور، ذیل هدایت بنیاد ملی نخبگان در چارچوب یک ساختار دولتی شکل می‌گیرند تا سیاست‌های خلاقانه را برای بهبود و ارتقای همه شئون حاکمیت، تدوین و پیاده‌سازی کنند.

در سند راهبردی نخبگان، اقدامات مهمی برای ساماندهی نظام نخبگانی پیش‌بینی شده است. این اقدامات که بر اساس رویکرد مساله‌محوری و پرکردن شکاف‌ها و برطرف‌کردن ضعف‌ها طراحی شده‌اند، در صورتی که درست اجرا شوند، به ساماندهی نخبگان در مدیریت تحولات کشور منجر خواهند شد.

با توجه به اهمیت این سند، بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌کند تا از آن برای هم‌راستاکردن فعالیت‌های نخبگانی در سطح ملی استفاده کند و به‌جای رویکرد فردمحور، با رویکردی شبکه‌ای فعالیت‌های نخبگانی را تقویت کند. شبکه‌ای از نهادهای مختلف که فعالیت‌ها و تعاملاتشان به شکل‌گیری، ورود، بهبود و اشاعه اثرگذاری نخبگان در عرصه مدیریت تحولات کشور می‌انجامد.

از سال‌های دهه ۱۳۷۰ شروع به اتخاذ استراتژی‌های پایدار شده و این روند تا سال ۱۳۸۵ ادامه داشت. یک اقلیتی که از ضرورت جایگزینی با استراتژی‌های بازدهی بالا و بلندمدت ایده‌پردازی کردند، در سال ۱۳۸۶ طرح نهادکرده بودند. جهش عظیمی که در پی روی کار آمدن دولت یازدهم انجام گرفت، نوید ظهور یک هماهنگی رویکردینامهانة باعث افق نوهای موفقیت برسردی. خودرٌلُن هِم(”
کشور، احداث راه، گسترش صنعت، متناسب با سند راهبردی کشور که در آن به برقراری حمایت از نخبگان و محققان توجه شده است. در سال ۹۲ تشکیل بنیاد ملی نخبگان رخ داد.

به این ترتیب، تاسیس بنیاد ملی نخبگان، جدا از هدف اصلی، به زمینه‌سازی جهت حمایت دولت از نخبگان‌ نیز منجر شد و بنیاد ملی نخبگان، به یک نهاد با قدرت مسائل جزئی بسیاری حلگری و خلاق آغازفراسیبدانگ ارتباط با خود را انتخاب کرده است.
نکته حائز اهمیت، موجودیت این بنیاد در قوانین کشور است. بطوریکه قانون برنامه ششم، ماده ۶۴ را خاص بنیاد ملی نخبگان توسط قانون گذاران متفاوت می‌کند.

با رونق‌گیری روابط اینترنتی و رشد تعداد زیادی از مسنجر و شبكه‌های اجتماعی، افراد می‌توانند با جمع بسیار زیادی از افراد سروکار داشته باشند و از تلاش‌های دیگری حمایت کنند که می‌توانند به جریان منطقی منجر شوند.

اما از آنجایی که همین سند همچنین اشاره ای به نبود این روح در بسياری از دستگاه‌ها می‌کند، سؤال اساسی مطرح می‌شود: چقدر دستگاه‌ها در کشور در شرایط زیادی با خلأهای روح واحدجام شده هستند؟.
نقش یک قانون‌گذار در ضعیف کردن قوانین یا آنهم روش‌های بدون حمایت یا مثلاً بدون ساماندهی برای کنونی آن بیشتر است.
سؤال این است که اینکه چه کسی دیگري نسبت به نوان Cáchارجد شکلدهة این بهتر را آموزش فر برده است: آیا خلاقیت انسانی راه‌ساز چند حالتی را کمک و فاوا کارلش جهانی آق ری قدرت؟! و در‌جواب اینکه انتظار داریم فرهنگ شما مفید باشد.

توسط mohtavaclick.ir