۱. ابتدا به «سامانه سجام» وارد شوید و روی بخش «ثبت نام سجام» کلیک کنید.
۲. روی دکمهی سبز «ثبت نام در سجام» کلیک کنید.
۳. شماره تلفن همراهتان را به همراه کد امنیتی وارد کنید.
۴. کد تأییدی را که به تلفن شما ارسال شده است همراه با کد ملی وارد کنید.
۵. نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی) را انتخاب کنید.
۶. هزینه اعلامشده را از طریق درگاه بانکی پرداخت کنید.
۷. فرمهای ثبت نام را تکمیل کنید.
۸. اگر کد رهگیری با پیامک به گوشی شما رسیده یعنی استعلام موفق بوده است. در غیر این صورت مشکل موجود به شما پیامک میشود.
۹. مرحله نهایی احراز هویت (حضوری و غیرحضوری)
نکتهای که در سامانه سجام بر آن تأکید شده و مهم است: با توجه به هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری و سامانههای جعلی در فضای مجازی، در هنگام استفاده از سامانه سجام به هیچ عنوان از نرمافزارهای فیلترشکن استفاده نکنید.
- اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام: فرمهایی که باید در فرایند ثبت نام در سامانه سجام تکمیل شود شامل این موارد است: ۱. اطلاعات هویتی ۲. اطلاعات ارتباطی ۳. کدهای بورسی ۴. اطلاعات شغلی ۵. اطلاعات مالی ۶. حسابهای بانکی
جزئیات مراحل ثبت نام در سامانه سجام
با یک بار ثبت نام در سامانه سجام از این پس میتوانید:
– به همه سرویسهای بازار سرمایه دسترسی داشته باشید.
– در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوقهای سرمایهگذاری، شرکتهای تأمین سرمایه و… نیازی به شناسایی کامل مجدد نخواهید داشت.
– ارسال همهی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائهشده از سوی شما در سامانه سجام انجام میشود.
– میتوانید تغییر اطلاعات ارتباطی خود از جمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را بهطور مستقیم اعمال کنید.
– پرداخت تمامی مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه به شماره حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد و شما میتوانید شماره حسابتان را حسب صلاحدید تغییر دهید.
با انتخاب گزینه «ثبت نام سامانه سجام» و مطالعه موارد بالا روی گزینه «متوجه شدم» کلیک کنید و به مرحله بعد بروید.
- در همهی مراحل زیر پاسخ دادن به مواردی که با ستاره قرمز نشان شده ضروری و پاسخ به دیگر سؤالها اختیاری است.
- اگر در هر مرحلهای از سایت خارج شدید، نگران نباشید. اطلاعات پیشین شما ثبت شده و با وارد کردن شماره تلفن همراه و کد امنیتی میتوانید به ادامه مراحل بپردازید.
مرحله اول: شماره تلفن همراه خود را بدون صفر و کد امنیتی تصویر را وارد کنید و روی گزینه «دریافت کد تأیید» بزنید.
البته پیش از ثبت نام در سامانه سجام باید از مالکیت شماره تلفن همراه و انطباق آن با کد ملی اطمینان حاصل کنید. در این مورد مراکز پشتیبانی اپراتورهای تلفن همراه شما را راهنمایی میکنند. چرا که تمامی اطلاعرسانیها، مکاتبات و اخطارها از طریق شماره تلفن همراه اعلامی در این مرحله اعلام میشود.
مرحله دوم: کد تأیید پیامکشده را وارد کنید و سپس نوع مشتری (حقیقی ایرانی/ حقوقی ایرانی) را تعیین کنید. در نهایت با وارد کردن کد ملی خود و نوشتن کد امنیتی در کادر آخر، این مرحله را تأیید کنید.
مرحله سوم: مبلغ کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی به نمایش در میآید. این مبلغ در حال حاضر ۱۰ هزار تومان است. با کلیک روی گزینه پرداخت به درگاه پرداخت منتقل میشوید. حالا نوبت انتخاب درگاه پرداخت است که به شیوه معمول پرداختهای اینترنتی انجام میشود. با تکمیل پرداخت با کلیک بر روی «ادامه مراحل ثبت نام» به مرحله بعدی وارد میشوید.
مرحله چهارم: در کادرهای پیش رو باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید: نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، محل تولد و درنهایت سری و سریال شناسنامه. ضروری است که این اطلاعات با مندرجات کارت ملی شما تطابق داشته باشد. اینها را نوشته و تأیید کنید.
مرحله پنجم: این مرحله مربوط به سمت و شرایط نماینده است. در واقع اطلاعات وارده میتواند متعلق به شخص شما بهعنوان «شخصیت حقیقی» باشد و یا اینکه ممکن است شما به عنوان «نماینده قانونی» فرد دیگری اطلاعات را در این سامانه وارد کنید.
مرحله ششم: اطلاعات ارتباطی خود را وارد کنید؛ یعنی کشور، استان، شهر و بهطور کلی آدرس پستی، بهاضافهی تلفن ثابت و همراه.
همه مرسولات پستی و البته هرگونه سند و مدرک و اعلان و اخطار فقط به همین نشانی که شما ثبت کردهاید ارسال میشود؛ بنابراین ضروری است که نشانی و کد پستی اعلامی شما در کارت ملی هوشمندتان ثبت شده باشد.
مرحله هفتم: اگر کد سهامداری ندارید و بار اولی است که ثبت نام میکنید باید بر روی دکمه «تأیید/ادامه مرحله بعد» کلیک کنید. کد سهامداری از اطلاعات ضروری ثبت نام نیست.
اما اگر کد سهامداری دارید:
فرمت کدهای سهامداری در بازارهای مختلف متفاوت است. بنابراین با انتخاب هر بازار، فرمت آن برای ورود کد سهامداری نمایش داده میشود. از جمله کد سهامداری بورس و فرابورس، کد سهامداری بورس کالا و کد سهامداری بورس انرژی و برق.
مرحله هشتم: اطلاعات شغلی خود (عنوان شغلی، اطلاعات شرکت یا مؤسسه و…) را وارد کنید. اگر برای شغل شما آدرس مشخصی وجود ندارد، آدرس محل سکونت خود را وارد کنید. باز هم دکمهی تأیید/ ادامه مرحله بعد را بزنید.
مرحله نهم: این مرحله مربوط به اطلاعات مالی شما است و پاسخ به سؤالات آن میزان آشنایی شما با مفاهیم مالی و توانایی فعالیت در حوزه سرمایهگذاری را نشان میدهد. البته پاسخ به این سؤالها مشکلی در ثبت نام شما ایجاد نمیکند. با تأیید و ادامه به مرحله بعد میروید.
مرحله دهم: اطلاعات حساب بانکی خود از جمله نام بانک، شماره شعبه، کد شعبه، استان و شهر شعبه، نوع شماره حساب، شماره حساب و شبا را وارد کنید. نام و کد شعبه را در سایت هر بانکی در بخش جستوجوی شعب پیدا کنید.
چند نکته مهم درباره مرحله دهم:
– مهم است بدانید که تعیین حساب پیشفرض الزامی است. بنابراین یکی از حسابهای واردشده را پیشفرض در نظر گرفته و تیک آن را در این صفحه بزنید.
– حساب بانکی اعلامی باید مختص به شخص و غیرمشترک باشد. در این بخش راهنمایی برای وارد کردن اطلاعات حساب در سایت دیده میشود که میتوانید از آن هم استفاده کنید.
در نهایت روی دکمهی ذخیره کلیک میکنید و این پیام را میبینید:
«اطلاعات با موفقیت ثبت شد. لطفاً روی دکمه تأیید/ادامه مرحله بعد کلیک کنید.»
با انجام این مراحل و ذخیره اطلاعات در سامانه و فشار دادن دکمهی سبز «تأیید میکنم/ ادامه به گام بعدی» اطلاعات ثبتشده را تأیید کنید. در مرحله تعهدات نیز با انتخاب گزینهی میپذیرم و کلیک روی «ذخیره»، ثبت نام خود را نهایی کنیم.
در هر گام در صورت وجود هر گونه مغایرت یا عدم تأیید، با کلیک روی دکمهی ویرایش وارد مرحلهی مربوطه شوید. بنابراین اطلاعات خود را یک بار دیگر بهطور دقیق کنترل کنید.
مرحله آخر: با پذیرفتن تعهد، گزینهی ذخیره را بزنید: ثبت نام شما تکمیل شد و کد پیگیری در ۲۴ ساعت آینده از طریق پیامک برای شما ارسال میشود.
بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی، اطلاعات کدهای سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شما گرفته شده و در صورت تأیید کد پیگیری برایتان پیامک میشود، بنابراین در این مرحله اطلاعات شما راستیآزمایی شده است.
اگر کد رهگیری به دست شما نرسید:
بار دیگر به سامانه سجام وارد شوید و در صفحهی اول روی گزینه «بازیابی کد پیگری» بزنید.
با وارد کردن کد ملی و کد امنیتی، دکمهی بررسی را بزنید.
اگر کد رهگیری شما آماده شده باشد برایتان ارسال میشود.
ثبت نام شخصیت حقیقی و حقوقی در سجام
«نماینده قانونی» که در مرحله پنجم به آن اشاره کردیم، ممکن است یکی از حالتهای زیر باشد:
-ولی قهری: پدر یا پدربزرگ فرزندان صغیر که هنوز به سن قانونی نرسیدهاند.
-وصی: فردی که بر اساس وصیت متوفی به انجام کاری برای «فرد فوتشده» مأمور شده است.
-قیم: کسی که بهموجب حکم مقام قضایی ذیصلاح سرپرستی فرد یا افراد را بر عهده دارد که خودشان نمیتوانند معامله کنند و از نظر قانونی محجور تلقی میشوند.
برای ثبت نام یک شخص حقیقی در صورتی که شخص دارای قیم، وصی و یا ولی باشد، میتواند او را بهعنوان نماینده در نظر گرفته و برای احراز هویت مراکز احراز هویت معرفی کند که این امکان با مراجعه به مرحله سمت و شرایط نماینده و بارگذاری مدارک مورد نیاز نماینده و اطلاعات آن امکانپذیر است. در صورت انتخاب نماینده از نوع «ولی» باید شماره موبایل واردشده به نام ولی شخص باشد.
نماینده علاوه بر داشتن مدرک حقوقی مورد تأیید شرکت سپردهگذاری مرکزی قبل از شروع ثبت نام برای شخص حقیقی مورد نظر خود باید در سامانه سجام راستیآزمایی شده باشد.
بنابراین شما بر اساس اینکه اطلاعات خودتان را وارد سامانه میکنید یا اینکه بهعنوان نماینده قانونی میخواهید اطلاعات فرد دیگری را وارد کنید، باید گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.
احراز هویت سامانه سجام
بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام، نوبت احراز هویت است که به دو روش حضوری و غیرحضوری انجام میشود. شما بهعنوان شخص حقیقی یا میتوانید با همراه داشتن مدارک هویتی به مراکز احراز هویت مراجعه کنید و یا بهصورت غیرحضوری احراز هویت انجام دهید و بهاصطلاح «سجامی» شوید.
- برای احراز هویت حضوری در بخش «احراز هویت» سامانه سجام، با مشاهده آدرس مراکز معرفیشده، به شعبه مورد نظر خود مراجعه کنید.
- در صورت تمایل به احراز هویت الکترونیکی از طریق وب و موبایل با ثبت چهره، امضا و ذخیره نهایی اطلاعات و دریافت کد بورسی، عملیات احراز هویت را نهایی کنید.
احراز هویت حضوری
احراز هویت حضوری وقتگیر و هزینهبر است؛ اما برای انجام این کار ابتدا در سایت سجام، در گوشهی سمت چپ روی منو کلیک کنید و گزینه «مراکز احراز هویت» را انتخاب کنید.
source