نتایج یک مطالعه نشان داد؛

برخی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های حوزه موسیقی استرالیا بر این باورند که هوش مصنوعی تأثیر بسیار مخربی بر صنعت موسیقی و درآمد آنها دارد.

خوانندگان استرالیایی تأثیرات هوش مصنوعی بر موسیقی را مخرب می‌دانند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از ای‌بی‌سی نیوز، سازمان حقوقی موسیقی استرالیا و نیوزیلند (APRA AMCOS) در یک مطالعه، نگاه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ ترانه‌سرا، آهنگساز و ناشر موسیقی را به تأثیرات فناوری هوش مصنوعی بر کارشان بررسی کرده است.

 

مطالعه این سازمان درباره رابطه هوش مصنوعی و موسیقی، به‌عنوان بزرگترین تحقیق در نوع خود در منطقه استرالیا- نیوزیلند معرفی شده است.

 

این پژوهش نشان می‌دهد که تقریباً یک‌چهارم (۲۳ درصد) درآمد سازندگان موسیقی درپی گسترش ابزار‌های مولد هوش مصنوعی در معرض خطر قرار گرفته است. عملکرد این بازار‌ها می‌تواند شامل استفاده از الگوریتم‌ها برای تجزیه و تحلیل موسیقی و تولید ملودی‌ها، قطعات و ترکیب‌های جدید باشد.

 

از میان افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، ۸۲ درصد نگران بودند که فناوری هوش مصنوعی منجر به ناتوانی سازندگان موسیقی از ادامه کار خود شود و تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۸، زیان هوش مصنوعی بر صنعت موسیقی، به ۵۱۹ میلیون دلار برسد.

 

«جیمی بارنز» یکی از چهره‌های موسیقی استرالیا گفت: اگر اجازه دهیم چیزی «مصنوعی» موسیقی را تسخیر کند، بخشی از معنای انسان‌بودن را از دست خواهیم داد.

 

هنرمندان نگران آینده هستند 

این خواننده در ترس خود از هوش مصنوعی تنها نیست؛ «تینا آرنا»، «پیتر گرت»، «برنارد فانینگ» و بسیاری دیگر از چهره‌های موسیقی استرالیا زنگ هشدار خود را درباره تجاوز هوش مصنوعی به عناصر انسانی ساخت موسیقی به صدا درآورده‌اند.

 

«میسی هیگینز» خواننده و آهنگساز استرالیایی درباره محو کردن خطوط موجود بین احساسات واقعی و نسخه‌های ماشینی در خلق آثار موسیقایی هشدار داد و گفت: موسیقی توسط قلب ساخته می‌شود، نه مغز و فکر نمی‌کنم احساسات مصنوعی بتواند روح انسان را تحریک کند.

 

«کیت میلر هایدکه» خواننده موسیقی پاپ هم هشدار داد که اگر ما افراد را به دلیل جایگزین‌شدن شغلشان با هوش مصنوعی از دست بدهیم، هرگز نمی‌توانیم آنها را برگردانیم. 

 

وی در ادامه افزود: هنرمندان همیشه آثار هنری خلق خواهند کرد، اما اگر جایی برای بروز و ظهور خلاقیت‌های آنها وجود نداشته باشد و تنها چیزی که ما داریم محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی باشد، آنگاه واقعاً دچار مشکل خواهیم شد.

 

این تحقیق نشان داد که ۶۵ درصد از تولیدکنندگان آثار موسیقایی معتقدند که خطرهای هوش مصنوعی می‌تواند بیشتر از فرصت‌ها و مزایای احتمالی آن باشد.

 

بسیاری از هنرمندان هم نگران نبود مقررات و سیاست‌های دولتی درباره هوش مصنوعی و موسیقی بودند، به‌ویژه زمانی که صحبت از اعتبار، رضایت و حق امتیاز منصفانه بود.

 

«پیتر گرت» خواننده و وزیر سابق دولت استرالیا گفت: دیگر برای سخنرانی‌کردن، مقاله‌نوشتن یا قول‌دادن وقت وجود ندارد؛ ما اکنون به اقدام فوری دولت نیاز داریم.

 

وی ادامه داد: بدون تدوین قوانین قوی ما با مشکلات عمیقی مواجه خواهیم شد.

 

 

 

مزایای هوش مصنوعی

ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر توسط تولیدکنندگان موسیقی برای کمک به ویرایش، میکس و مسترینگ ایجاد شده‌اند.

بیش از نیمی (۵۴ درصد) از سازندگان قطعات موسیقی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، موافق بودند که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به فرآیند خلاقیت کمک کند و در حال حاضر از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کنند.

 

«دامی ایم» خواننده و ترانه‌سرا که بیشتر به خاطر نمایندگی استرالیا در مسابقه «یورو ویژن ۲۰۱۶» شهرت دارد، می‌گوید: این فناوری می‌تواند ابزاری عالی برای کمک به تولید ایده‌های موسیقی جدید و متحول‌کردن فرآیند‌های تولید آن باشد.

 

«سوفی پیتن» که با نام هنری «گوردی» در استرالیا قطعات موسیقی می‌سازد، گفت: هوش مصنوعی می‌تواند برای صنعت موسیقی و کمک به نشر الگوریتمی آن در شبکه‌های اجتماعی با هدف بیشتر شنیده‌شدن اثر موسیقایی یک هنرمند توسط مردم بسیار مفید باشد.

 

نبود مقررات، تولیدکنندگان آثار هنری را نگران کرده است

«برنارد فانینگ»، خواننده استرالیایی از کاربرد‌های هوش مصنوعی در فرآیند ویرایش و میکس‌کردن و نیز کارآمدتر کردن فرآیند‌های خاص حمایت می‌کند، اما او مخالف استفاده از این فناوری در ساخت اثر هنری است.

 

او یکی از بیش از ۹۵ درصد از سازندگان آثار موسیقی است که خواستار شفافیت و قانونمندی بیشتر است و اعلام کرده که شرکت‌های هوش مصنوعی باید به دنبال مجوز باشند و بهای داده‌هایی که برای آموزش ابزارشان استفاده می‌کنند بپردازند و البته زمانی که این کار را انجام می‌دهند، اعلام کنند.

 

شرکت‌های بزرگ ضبط موسیقی پیشتر از سرویس‌های تولید آهنگ Suno و Udio به دلیل نقض حق نسخه‌برداری شکایت و ادعا کرده‌اند که از آثار برخی هنرمندان در چندین گونه، سبک و دوره سوء استفاده شده است.

 

در حالی که این پرونده حقوقی مهم در آمریکا در حال رسیدگی است، هنرمندان استرالیایی گفته‌اند که می‌خواهند قوانینی برای محافظت از آثار و معیشت خود داشته باشند.

 

«دین اورمستون»، مدیر اجرایی سازمان حقوقی موسیقی استرالیا و نیوزیلند (APRA AMCOS) می‌گوید سیاست‌گذاران استرالیایی باید فوراً به چالش‌های فزاینده هوش مصنوعی و حق کپی رایت توجه بیشتری کنند.

 

وی در ادامه افزود: اگر استفاده از هوش مصنوعی غیرقانونی و بدون مجوز باشد، از نظر اقتصادی ویرانگر خواهد بود. 

 

«اورمستون» گفت: سازندگان آثار موسیقایی، عصاره قلب و روح خود را در آثارشان می‌ریزند، اما با این واقعیت روبرو هستند که از خلاقیتشان توسط پلتفرم‌های هوش مصنوعی بهره‌برداری می‌شود.

 

وی ادامه داد: ما از دولت‌های استرالیا و نیوزلند می‌خواهیم دستورالعمل‌های شفاف‌سازی به سبک اتحادیه اروپا را درباره شرکت‌های فناوری اجرا کنند تا محتوایی را که بدون مجوز برای ساخت پلتفرم‌های هوش مصنوعی کپی و استفاده شده است، تحریم و افشا کنند وگرنه با آینده بسیار تیره و تاری روبرو خواهیم بود.

 

«جنی موریس»، رئیس سازمان حقوقی موسیقی استرالیا و نیوزیلند (APRA AMCOS) هم تاکید کرد که حفظ یکپارچگی و به رسمیت شناختن هنر انسان در حین پذیرش فناوری‌های جدید ضروری است.

 

وی تاکید کرد: این مطالعه بر اهمیت حصول اطمینان از اینکه هوش مصنوعی به‌جای بهره‌برداری از احساسات و خلاقیت‌های هنرمندان به عنوان ابزاری برای توانمندسازی عمل می‌کند، تأکید دارد.

 

«جنی موریس» تصریح کرد: با حفظ حقوق و معیشت ترانه‌سرا‌ها و آهنگسازان، می‌توانیم آینده‌ای را ایجاد کنیم که در آن نوآوری و خلاقیت هماهنگ باشند و همزیستی کنند.

source

توسط mohtavaclick.ir