متخصصان یک شرکت دانش بنیان با طراحی و ساخت قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری، از خروج حدود ٤٠ درصد ارز، از کشور و واردات محصوﻻت مشابه به‌صورت CBU جلوگیری کردند.

بومی سازی قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری به دست دانش بنیان ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجری طرح کلان اتوبوس برقی گفت: قوای محرکه طراحی و ساخته شده توسط این شرکت دانش بنیان ، می تواند به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین تولید و عرضه شود.

وحید اصفهانیان با بیان اینکه در این طرح بیش از ۷۰ درصد قوای محرکه الکتریکی داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده است، افزود: از درایو موتور‌های ترکشن استفاده شده در آن تا اینورتر‌های سامانه توان کمکی، سامانه توزیع انرژی الکتریکی، سامانه مدیریت باتری BMS، سامانه خنک کاری پک‌های باتری، سامانه های حفاظتی و … که همه ساخت داخل و بومی سازی شده است. تاکنون نمونه‌های تحقیقاتی (AP) و نمونه معیار مهندسی (EP) محصول دانش‌بنیان اتوبوس برقی شهری ساخته و تست شده است. 

وی گفت: نمونه معیار تولید (VP) در حال توسعه و ساخت است که با اتمام آن برای اخذ تاییدیـه نـوع اقدام خواهد شد.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مجری این طرح گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده ظرفیت تولید اسمی محصول اتوبوس برقـی درونشهری در مرحله تولید نیمه انبوه، ٥٠٠ دستگاه در سال خواهد بود.

وحید اصفهانیان به مزایای ساخت این محصول اشاره کرد و افزود : کاهش مصرف سوخت نفت‌گاز و گاز طﺒیعی، کاهش تولید و انتشار آﻻینده‌های هوا در کلان‌شهر‌های آلوده با تاکید بر آﻻینده‌های SOx و PM، وجود زیرساخت‌های تولید و عدم نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی، سرمایه‌گذاری قابل قبول و دوره بازگشت سرمایه حدود سه سال، وجود تقاضای موثر از طرف مشتریان از جمله شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از مزایای این طرح است. 

وی گفت : همچنین قیمت تمام‌شده رقابتی در قیاس با محصوﻻت مشابه اروپایی و چینی و قابلیت صادرات این محصول، تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند، ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بخش تولید، سهولت خدمات پس از فروش به واسطه تولید داخل بودن، ایستگاه‌های تامین انرژی، ایجاد بازار برای قطعات و محصوﻻت دانش‌بنیان تولید داخل و پتانسیل صادرات محصول و درآمدزایی از محل صادرات و توجیه باﻻی آن به دلیل باﻻبودن نرخ ارز نیز از اهم مزایای این طرح است.

اصفهانیان درخصوص مزایای استفاده از اتوبوس‌های برقی گفت: اتوبوس برقی در بخش عمده‌ای از مسیر حرکتی خود در سرعت پایین کار می‌کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن بالا است و همچنین زمان قابل ملاحظه‌ای در ابتدا و انتهای خط توقف می‌کند که زمان مناسبی برای شارژ کردن باتری‌هاست. 

وی افزود : در این نوع از اتوبوس‌ها، ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به راحتی میسر است که زمان مناسبی برای شارژ کردن باتری‌ها است  همچنین اتوبوس فضای مناسبی برای جانمایی قطعات و تجهیزات برقی دارد. از این رو، وجود مزیت‌های فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی، به‌کارگیری این فناوری در صنعت حمل و نقل را در اولویت قرار می‌دهد.

رئیس پژوهشکده خودرو ، سوخت و محیط‌زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه در یک اتوبوس برقی برخلاف اتوبوس احتراقی، بیش از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است، افزود: در نتیجه اگر سامانه قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با توجه به متعدد بودن شرکت‌های اتاق ساز، تولید اتوبوس تمام برقی درون شهری با درصد داخلی سازی قابل قبول دست یافتنی است.

source

توسط mohtavaclick.ir