به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در مراسمی که به مناسبت  تکریم دوره سه ساله مدیریت او و معارفه مصطفی سالاری به عنوان مدیرعامل جدید این سازمان در بعد از ظهر امروز برگزار شد، با گرامیداشت مجد و عظمت شهدای اسلام، مقاومت و انقلاب اسلامی به صورت ویژه از مقام شهدای سلامت، امنیت و شهدای سازمان تأمین اجتماعی یاد کرد و گفت: در روزهایی قرار داریم که جبهه مقاومت در منطقه ما درگیر کارزاری سنگین است و آزادمردان آن در برابر دژخیم‌ترین رژیم جهان ایستاده‌اند. در این روزها یاد و خاطره شهید سلیمانی و شهید سید حسن نصرالله را گرامی می‌داریم و امیدواریم که همه ما هم بتوانیم در هر مسئولیت و منصبی که قرار می‌گیریم، ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

موسوی در ابتدای سخنان خود به شهدای خدمت و شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت: همین اول کلام عرض می‌کنم که هر چه ما داریم مرهون اخلاص و رویکرد راهبردی و کلان شهید خستگی‌ناپذیر حضرت آیت الله رئیسی در دولت سیزدهم بوده است. شهید جمهور، خستگی را خسته کرد و با اخلاص خودش پیوستگی میان تئوری و عمل در جمهوری اسلامی ایران را تا پای جانش به تصویر کشید. هر آنچه که ادعا کرد به سمت آن عمل کرد تا جایی که شایسته این وصف مقام معظم رهبری قرار گرفت که سه سال خدمت او با سه سال دوران امیرکبیر مقایسه و مشابه خوانده شد و رهبر انقلاب در این باره فرمودند که همانطور که در سه سال امیرکبیر کارهای بزرگی در کشور بنیان گذاشته شد، شهید رئیسی هم در دوران دولت‌داری خود اقدامات ارزنده‌ای انجام دادند که آثارش طی سال‌های آینده نمایان خواهد شد. البته بخشی از این آثار را اکنون هم می‌توانیم لااقل در همین حوزه مأموریت سازمان تأمین اجتماعی مشاهده کنیم که به آن اشاره خواهم کرد.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: براساس آخرین آمار منتشر شده میزان بیکاری در کشور به ۷٫۶ رسیده است. بنگاه‌های نیمه تعطیل و تعطیل زیادی با مجاهدت و پیگیری‌های شهید رئیسی مجدداً احیا و پویا شد و خروجی آن به راحتی از روی کاهش میزان بیمه بیکاری پرداختی از جانب سازمان قابل تأیید است. سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ برای ۲۷۰ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کرد و اکنون برای حدود ۱۴۰ هزار نفر پرداخت می‌شود. این نشان از مسیر تحولی دارد که مورد اشاره واقع شده بود و بایستی در دولت چهاردهم هم ادامه پیدا کند.

موسوی با بیان اینکه براساس همین نگاه تحولی شهید رئیسی در سازمان تأمین اجتماعی به تعیین اولویت‌ها اقدام کردیم، ضمن تقدیر از زحمات معاونان، مدیران و همکاران سازمان تأمین اجتماعی و همچنین حسن همکاری شرکای اجتماعی این سازمان طی سه سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۰ بودجه سازمان تأمین اجتماعی چیزی حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود که امروز این عدد به بیش از ۹۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در حدود ۳٫۵ برابر شده است. در ابتدای دوره مدیریتی اخیر، مسئله اصلی ما پایداری منابع برای تأمین اعتبار همان مبلغ ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود که سال‌های بعد هم افزایش یافت و به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و اکنون هم که بیش از ۹۶۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی بااشاره به اینکه مسأله پایداری منابع و استقلال مالی صندوق‌های بازنشستگی از ضروری‌ترین مباحثی است که همواره در کانون توجهات قرار دارد، افزود: در ابتدای کار با کسری منابع مواجه بودیم و به همین دلیل با استقراض، حقوق و مستمری را پرداخت می‌کردیم. حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان فقط به بانک رفاه بدهکار بودیم، میزان مستمری و تعهداتی که انجام می‌دادیم در اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ به میزانی بود که برای ادای آن مجبور بودیم مبلغی از ۲ تا ۵ هزار میلیارد تومان به صورت ماهانه از بانک رفاه استقراض کنیم. در اوایل کار مجبور شدیم همین راه را برویم؛ اما با تدوین راهبردهای جدید و تدقیق رویکردها و روش‌ها و البته همراهی همکاران، امروز مفتخریم که بگوییم این ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی که سازمان را به ابربدهکار بانکی تبدیل کرده بود، کامل تسویه شده است.

موسوی در تشریح وضعیت امروز صندوق سازمان تأمین اجتماعی افزود: در ماه گذشته بالغ بر ۷۷ هزار میلیارد تومان ایفای تعهد کردیم که فقط حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان از این مبلغ، مربوط به حقوق و مستمری است و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز یک ریال برای پرداخت مستمری‌ها استقراض نکردیم. اگر چه گاهی یکی دو روز در پرداخت‌ تاخیر ایجاد شد اما این عدم استقراض به طور کامل محقق شد. این رویکرد برای جلوگیری از افتادن در مسیر آینده‌فروشی بود و همکاران ما به جای مسیر آسان‌ترِ استقراض، مسیر سخت‌تری را انتخاب کردند که الحمدلله این زحمات به ثمر نشست و منجر به پایداری نسبی صندوق شد که فرصت احیای بزرگی را پیش روی ما باز کرده است.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در ادامه گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید به سازمان تأمین اجتماعی اضافه شد که تعداد آن معادل مجموع ۶ سال قبل از این دوره است که تا امروز برای سازمان بیش از ۷۰ هزار میلیارد افزایش منابع جدید به همراه داشته است. آن موضوع تسویه بدهی بانکی که اشاره شد از هزینه مالی سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای سازمان جلوگیری کرد. جالب اینکه این دارایی‌هایی که در قالب تادیه بدهی از قِبل سهام واگذارشده‌ی دولت انجام شد به زیرمجموعه خودمان واگذار شد و در زیرمجموعه بانک قرار گرفت. یعنی دارایی‌ای از دسترس بیمه شدگان و از شمول اموال ایشان خارج نشد. برخلاف برخی اظهارات کذب و خبرسازی‌های دروغی که در برخی رسانه‌ها انجام شده، به لطف خدا در این دوره حتی یک مورد از املاک و دارایی‌های سازمان فروش نرفت، بلکه املاک جدیدی نیز به سازمان اضافه شد.

وی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، ۴۱۶ هزار میلیارد تومان ایفای تعهدات انجام شد که متوسط آن، ماهانه ۷۰ هزار میلیارد تومان است. این شرایط، جز با مدیریت حرفه‌ای و مدیریت مبتنی بر اصول و قواعد سازمان تأمین اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی سازمان امکان‌پذیر نبود و همین جا باید از زحمات تمامی همکاران به سبب همراهی در این سختی‌ها تشکر و قدردانی کنم.

موسوی بااشاره به راهبردهای تعیین شده در سازمان تأمین اجتماعی در دوران مدیریت خود ادامه داد: با وجود شرایط سخت حاکم بر سازمان، از همان ابتدا بر هشت اولویت راهبردی متمرکز شدیم که براساس آن توسعه خدمات پی گرفته شد. پروژه‌هایی آغاز شده بود و پروژه‌هایی نیمه تمام بود که در این راستا حدود بیش از ۴۰ مرکز درمانی جدید از جمله بیمارستان آبادان، هدایت و … به بهره‌برداری رسید و بیمارستان‌هایی همچون بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی فیاض بخش با ۹۹ و ۹۹ صدم درصد پیشرفت تحویل موقت شده است که بنا داشتیم ان شاءالله طی ماه جاری با حضور رئیس جمهور افتتاح شود. علاوه بر این بیش از ۲۴۰ پروژه عمرانی در  حوزه درمانی با اولویت راهبری و احداث در مناطق محروم و کم برخوردار با زحمت همکاران سامان یافت که در مسیر طراحی، تکمیل و توسعه قرار دارند و فقط در امسال بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع برای پیشبرد عملیاتی این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به تحول زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی گفت: کار بسیار خوبی که در دوره دکتر سالاری در این زمینه شروع شده بود با قوت ادامه پیدا کرد تا روند پیشرفت پروژه نسخه الکترونیک از ۵۵ درصد در حال حاضر به بیش از ۹۹ درصد برسد. برای اولین بار در نظام بیمه‌ای کشور، بحث لیست هوشمند بیمه‌ای که در شفافیت، پاسخگویی و رفع مزاحمات و مداخلات شخصی فی‌مابین شرکای اجتماعی موثر است؛ از خردادماه در سراسر کشور اجرا شد. در خدمات غیرحضوری بیمه‌ای نیز تعداد خدمات به ۶۰ خدمت و بستر ارائه خدمات به سمت موبایل اپلیکیشن «تأمین من» هدایت شده و روند خدمت‌رسانی تسهیل شد.

موسوی گفت: بعد از پرداخت مستمری‌ها اولویت سازمان با مقوله توسعه خدمات درمانی بود. توسعه خدمات درمانی برای ما به عنوان سپر مقابله با فقر برای ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش سازمان است که حداقلی‌بگیر هستند و اگر همین خدمت‌رسانیِ ولو پردردسرِ درمانِ رایگان از وقت گرفتن و رفت و آمد و … هم نباشد، ممکن است بخش بزرگی از این خانوارها تحت آسیب‌ها و هزینه‌های کاتاستروفیک سلامت قرار بگیرند. با همه مخالفت‌هایی که بود، تلاش کردیم ظرفیت درمان مستقیم را توسعه دهیم.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی خطاب به میدری وزیر کار بر لزوم تحفظ از ارائه خدمات درمانی رایگان به صورت مستقیم از جانب سازمان تأکید کرد و گفت: خرید راهبردی خدمات درمانی حدود ۷۵ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود و درمان مستقیم نهایتاً ۲۵ درصد منابع را طلب می‌کند و براساس رویکرد عدالت که مد نظر دکتر میدری هم قرار دارد و بر عهده دولت دیده می‌شود، دقیقاً با توسعه همین درمان مستقیم در سازمان، اهمیت و اثرگذاری خود در تحقق عدالت را بیشتر از جاهای دیگر نشان می‌دهد. این یک واقعیت است که بخشی از جامعه به هیچ عنوان امکان این را ندارند که برای دریافت خدمات درمانی حتی حداقلی هزینه کنند و این امکان درمان مستقیم رایگان باید در حد مقدورات همچنان توسعه پیدا کند.

موسوی با بیان اینکه برای جبران برخی از کاستی‌ها که منجر به پرداخت هزینه از جیب ذی‌نفعان می‌شد، به توسعه بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: این موضوع به نحوی پیش رفت که سهم ریالی سازمان از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است و سهم سازمان از پرداخت ۲ تا ۴ هزار میلیارد تومان مشارکت در هزینه بیمه تکمیلی، امروز به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رویکردها بر اساس این رهنمود و هدف پی گرفته شد که به شرایطی نزدیک شویم که بیماران جز رنج بیماری، آزردگی و اضطراب دیگری نداشته باشند و چیزی دیگری آن‌ها را نگران و مضطرب نکند که البته ان شاءالله روز به روز از میزان ابتلا و بیماری و رنج‌های آن، برای همه هموطنان عزیزمان هم کاسته شود.

وی ادامه داد: بی‌سابقه‌ترین تسویه بدهی به مراکز درمانی طرف قرارداد نیز در تیرماه سال جاری به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان انجام شد و فاصله‌های پرداخت ۶ تا ۹ ماهه به دو تا سه ماه کاهش یافت و ان‌شاءالله ناظر به بهبود وضعیت منابع مالی در نیمه دوم امسال، وضعیت بهتر از این هم خواهد شد.

 ۴ توصیه موسوی به وزیر کار درباره تأمین اجتماعی 

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در پایان با اشاره دو ماه پایانی دوران مدیریت خود که با دوران وزارت احمد میدری همراه شده بود، ضمن تقدیر از اعتماد وزیر کار، خطاب به او چند پیشنهاد و توصیه را طرح کرد و اظهار داشت: تصور می‌کنم این پیشنهادها و توصیه‌ها می‌تواند کمک مناسبی برای دکتر میدری و آقای سالاری در اداره بهتر سازمان تأمین اجتماعی باشد. بیان این موارد را تکلیف خود می‌دانم و فکر می‌کنم بیان آن‌ها ان‌شاءالله کمک کار ایشان خواهد بود.

موسوی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی باتوجه به پیچیدگی‌های زیادی که به دلیل تنوع و تکثر خدمات و اثرپذیری جدی از متغیرهای محیطی و کلان کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، خدماتی و … دارد، مستلزم توجه ویژه شخص وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. برخی اوقات وقایع پیش آمده در کشور اهمیت تصمیم‌گیری‌های آنی، دقیق و قطعی در سازمان را چند برابر می‌کند که تعلل در آن‌ها، ناظر به جامعه ۴۸ میلیون نفری تحت پوشش سازمان، ممکن است کل کشور یا حداقل بخش بسیار بزرگی از آن را دچار چالش کند. برای نمونه مسأله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از این منظر قابل ارزیابی است.  این رویکرد را با وزرای پیشین هم دنبال کردیم و این توجه ویژه شخص وزیر محترم می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای آقای سالاری هم به شمار بیاید.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه من به صراحت کلام مشهور هستم، افزود: مطلب دوم و پیشنهاد دوم من به آقای میدری این است که به الزامات مدیریت بهره‌ورانه و حرفه‌ای بیشتر توجه شود. نمی‌شود حرف از رشد و پیشرفت بزنیم اما به الزامات آن تن ندهیم و پایبند نباشیم. اولین الزامی که در نسبت با سازمان باید در کانون توجه قرار بگیرد، قانون‌مداری است.

موسوی با اشاره به ارکان، اساسنامه، شرکای اجتماعی و نهادهای زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی اعم از مجموعه‌های سرمایه‌گذاری، اقتصادی، بانکی و نهادهای خدمت‌رسان خاطرنشان کرد: گاهی برخی تصمیمات، پدیده‌ها یا نهادسازی‌های موازی که به سبب بی‌توجهی به الزامات نهادی و ساختاری صورت گرفته، به سازمان و دارایی‌های مردم آسیب‌زده است. مسئولیت‌ها و اختیارات باید در نهاد رسمی سازمان درست و متناسب تعریف شود. نمی‌شود برای بخشی از کار که مربوط به نهادهای زیر مجموعه سازمان است، در جای دیگری خارج از چارچوب سازمان تأمین اجتماعی تصمیم‌گیری شود. این رویکردها موجب می‌شود که سازمان نتواند از ظرفیت‌هایش به صورت بهینه بهره ببرد. 

وی با بیان اینکه دکتر میدری به تجربه نگاری اعتقاد دارند و من هم معتقدم تجربه، اندوخته‌ای است که می‌تواند بهترین مشاور برای مدیران باشد، ادامه داد: مطلب سوم اینکه از ناامید کردن مردم و بحران‌سازی افراطی در صندوق تأمین اجتماعی جلوگیری کنید. با بقیه صندوق‌های بازنشستگی کاری ندارم و شرایط برخی از آن‌ها نشان می‌دهد که شاید به هیچ عنوان امکان احیای آن‌ها وجود نداشته باشد یا به سختی امکان‌پذیر باشد اما براساس محاسبات و با تکیه بر اعداد و ارقام قابل اثبات است و تجربه سه ساله هم نشان داده که با وجود مشکلات و چالش‌ها در صندوق تأمین اجتماعی، همه موارد قابل مدیریت است. این مشکلات همگی قابل مدیریت و قابل پیشگیری است. براساس محاسباتی که در ابتدای دوران مسئولیت داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که صندوق تأمین اجتماعی یک فرصت طلایی ۸ ساله برای احیا و توسعه دارد و برای آن برنامه‌ای تدوین کردیم که سه سال اول آن را اجرا کردیم و ۵ سال دیگر باقی‌مانده است. از ورودی صندوق در ثبات مالی، در کاهش ضریب ریسک، در افزایش ضریب پشتیبانی باید استفاده شود و ظرفیت‌های دیگر در حوزه سرمایه‌گذاری را به درستی احیا و مدیریت کرد.

موسوی به لزوم مرور و بررسی تجربه‌های جهانی در مدیریت صندوق‌های بازنشستگی و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، اشاره کرد و گفت: صورت‌های مالی سازمان نشان می‌دهد که ما فقط حرف نمی‌زنیم و وقتی داریم بدون استقراض، مستمری و حقوق پرداخت می‌کنیم یعنی این برنامه‌ها عملیاتی شده و الحمدلله به نتیجه‌های خوبی هم منجر شده است و جالب اینکه این امر مهم تنها با استفاده از حداقل ظرفیت‌ها و پالایش آن‌ها محقق شده است. فرصت‌هایی نظیر بیمه شدگان جدید، کنترل مصارف، واقعی کردن نرخ دستمزد، اصلاحات پارامتریک، تأدیه مطالبات از دولت که در دولت شهید رئیسی سه برابر دولت‌های قبل انجام شد، چند نمونه‌ از ظرفیت‌هایی است که ثابت می‌کند، می‌شود چالش‌های سازمان را مدیریت کرد. آقای میدری، نسبت به ۵ سال باقی‌مانده از فرصت برآورده شده که اشاره شد، دقت نظر داشته باشید چرا که اگر از دست برود، کار بسیار دشوار می‌شود.

وی با بیان اینکه انبوه فرصت‌ها اجازه نمی‌دهد مسئولی که بر مسند مدیریت سازمان تأمین اجتماعی می‌نشیند، حرف از حل نشدن مشکلات صندوق بزند یا خدای نکرده به سبب بی‌تفاوتی یا برای فرار از پاسخگویی، بزرگنمایی‌های غیر واقعی کند، گفت: با تکیه بر منشور سیاست‌های ابلاغی مقام معظرم رهبری در حوزه رفاه و تامین اجتماعی این احیا و توسعه صندوق تأمین اجتماعی کاملاً قابل تحقق است. در این منشور هم راهبردهای کلان و هم راهکارهای عملی، به صورت دقیق نقطه‌زنی شده و اسناد پشتیبان لازم را هم دارد. همه چیز در دسترس است، این سیاست‌ها کاملاً قابلیت تحقق دارد و سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند با تکیه بر آن در ریل آینده‌سازی با قوت و قدرت حرکت خود را ادامه بدهد.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی افزود: نکته پایانی اینکه در موضوع متناسب‌سازی کارهای خوبی انجام شد و علی‌الحساب‌هایی نیز پرداخت شد و بنده شهادت می‌دهم که دکتر میدری مستمراً و شب و روز این موضوع را پیگیری کردند و حسب پیگیری‌ها، این مهم با دستور معاون اول محترم دولت هم همراه شد و اکنون در مرحله نزدیک به اقدام است. امیدوارم ان‌شاءالله با طی این روند، شیرینی متناسب‌سازی به کام بازنشستگان عزیز بنشیند.

موسوی در پایان ضمن تقدیر از کارمندان سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور و اشاره به مجاهدت‌های ایشان در طول ۳۷ ماه گذشته و به ویژه در جریان برگزاری ۶۲ سفر استانی انجام شده در دوره مدیریتی اخیر، گفت: شیرینی حکایت تأمین اجتماعی، شیرینی خدمت است. وقتی مشاهده می‌کنیم که کوچکترین اقدام در این سازمان می‌تواند در بهبود شرایط و مناسبات زندگی گروه بزرگی از مردم ایران اثرگذار واقع شود، همه سختی‌ها و مشکلات برای ما قابل تحمل می‌شود. رزق خدمت به مردم که در سازمان تأمین اجتماعی محسوس دریافت می‌شود، بالاترین رزق معنوی برای ما بود. این شیرینی و توفیق خدمت برای ما تحت عنایات خداوند متعال رقم خورد و من این عنایات را از درگاه خداوند رحمان برای دکتر سالاری هم طلب می‌کنم و برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

در پایان این جلسه با اهدای هدایایی از جانب تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی از تلاش‌های موسوی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

source

نوشته ۴ توصیه میرهاشم موسوی به وزیر کار درباره تأمین اجتماعی اولین بار در سایت خبری تحلیلی افق. پدیدار شد.

source

توسط mohtavaclick.ir