او در خصوص اهداف این رویداد، ضمن تاکید بر اهمیت ارتقای توانایی‌های تحلیلی و مهارتی دانشجویان، اظهار کرد: المپیک بازی‌های فکری به دنبال ایجاد بستری برای تقویت مهارت‌های تفکر استراتژیک، تحلیل داده‌ها و کار گروهی در میان دانشجویان است. این رویداد نه تنها دانشجویان را به یادگیری عملی و مشارکتی ترغیب می‌کند، بلکه زمینه‌ای برای شناسایی استعدادهای آنان در حوزه طراحی و تحلیل بازی فراهم می‌کند.

مختاری در خصوص تاثیر این رویداد بر رشد علمی و فرهنگی دانشجویان توضیح داد: برگزاری چنین رویدادی فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان از دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف ایجاد می‌کند تا به تبادل دانش و تجربه بپردازند و در حوزه سرگرمی نیز به جای تقلید مطلق از موارد موجود خارجی، به تولید اختصاصی منطبق با فرهنگ و هویت ایرانی بپردازند.

او افزود: طراحی بازی‌های فکری با تمرکز بر تقویت مهارت‌های استدلال و تحلیل، دانشجویان را با چالش‌هایی جدید روبرو می‌کند و به صورت غیر مستقیم به ارزش‌هایی که دانشجویان باید به عنوان مهارت نرم فرا گیرند، پرداخته می‌شود. ارزش‌هایی مثل احترام متقابل، کار تیمی و مشارکت اجتماعی در قالب فعالیت‌های مختلف این رویداد تقویت می‌شود که تاثیرات عمیقی بر فضای دانشگاهی خواهد داشت.

رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر درباره انتخاب بازی‌های فکری به عنوان محور این المپیک توضیح داد: بازی‌های فکری ابزاری موثر برای تقویت توانایی‌های شناختی، تصمیم‌گیری و خلاقیت هستند. این بازی‌ها دانشجویان را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهند که باید با تحلیل داده‌ها و استفاده از استراتژی‌های خلاقانه به حل مسائل بپردازند. چنین فرآیندی نه تنها جنبه آموزشی دارد، بلکه به دانشجویان کمک می‌کند تا سایر مهارت‌های ارتباطی و کار گروهی خود را نیز تقویت کنند.

او در خصوص شیوه برگزاری این رویداد گفت: المپیک دارای سه بخش رقابتی طراحی بازی در حوزه‌های «بازی رومیزی»، «اتاق فرار»، «بازی محیطی ویژه جغرافیای دانشگاه‌» است که شرکت‌کنندگان منتخب این بخش به بوت‌کمپ سه روزه‌ جهت آموزش، تبادل اندیشه و شرکت در لیگ‌های رقابتی دعوت می‌شوند. این رقابت‌ها در سه رشته بازی رومیزی، پانتومیم و بازی نقش‌آفرینی با سناریو شاهنامه خواهد بود.

مختاری درباره فرآیند انتخاب بازی‌ها و طراحی چالش‌ها توضیح داد: انتخاب بازی‌ها بر اساس اهداف آموزشی و تحلیلی رویداد انجام شده است. بازی‌هایی که قابلیت تقویت تفکر انتقادی، تحلیل و خلاقیت را داشته باشند، پس از ارزیابی دقیق توسط تیم متخصصان انتخاب می‌شوند. طراحی چالش‌ها نیز با توجه به موضوعاتی محوری مانند امیدآفرینی، فرهنگ مقاومت و هنجارهای اجتماعی صورت گرفته تا بتواند ترکیبی از آموزش و سرگرمی ارائه دهد و به اهداف فرهنگی این المپیک نزدیک باشد.

او درباره برنامه‌های جانبی این المپیک گفت: در کنار مسابقات اصلی، برنامه‌های جانبی مانند کارگاه‌های طراحی بازی و بازی‌واره‌سازی، نشست‌های تخصصی درباره بازی‌های بومی و نمایش‌های تعاملی برای شرکت‌کنندگان طراحی شده است. این برنامه‌ها به دانشجویان کمک می‌کنند تا در محیطی تعاملی، مهارت‌های خلاقانه خود را توسعه دهند و با دیدگاه‌ها و تجربیات جدید آشنا شوند. هدف ما این است که این المپیک به بستری جامع برای یادگیری و تبادل ایده برای فعالان دانشجوی عرصه بازی در سراسر کشور تبدیل شود.

دبیر این رویداد درباره تاثیرات فرهنگی این المپیک توضیح داد: این مسابقات می‌توانند روحیه خودباوری و کار گروهی را در دانشجویان تقویت کنند. فضای رقابتی و آموزشی این رویداد به دانشجویان کمک می‌کند تا نقاط قوت خود را بشناسند و در محیطی پویا و تعاملی توانایی‌های خود را به کار گیرند. انتظار داریم این تاثیرات به شکل‌گیری فضایی مثبت و مشارکتی در دانشگاه‌ها کمک کند و دانشجویان را به ایفای نقش فعال‌تر در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ترغیب کند.

او افزود: همچنین این رویداد در دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم، فرهنگ‌سازی و مشارکت‌جویی برای دانشجویان در خصوص اولویت‌های فرهنگی کشور بر اساس شاخص‌ها و ارزش‌های منطبق با هویت ما را در دستورکار دارد و اساساً بخش‌های مختلف رویداد نیز بر این مبنا طراحی شده‌اند.

مختاری درباره ساختار اجرایی و تیم‌های برگزارکننده این رویداد اظهار کرد: برگزاری این المپیک با ارائه طرح از سوی جهاد دانشگاهی واحد هنر به وزارت علوم و تایید طرح آغاز شد و پس از آن دبیرخانه این رویداد در واحد هنر شکل گرفت. دبیرخانه اجرایی وظیفه هماهنگی امور مختلف، از اجراییات، طراحی محتوا تا مدیریت مسابقات و برنامه‌های جانبی را بر عهده دارد و بیش از ۱۰ نفر در دبیرخانه مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این، تیم‌هایی از گیم‌مسترها، منتوران رویداد، داوران و اساتید طراحی بازی نیز در اجرای دقیق و کیفی رویداد نقش کلیدی دارند و ما را همراهی می‌کنند.

او در پایان درباره چالش‌های برنامه‌ریزی و برگزاری رویداد توضیح داد: در نظر داریم تا با حضور و مشارکت برترین‌های حوزه بازی کشور، فضایی را فراهم کنیم تا این رویداد به محل ظهور و بروز برترین تولیدات بازی ایرانی تبدیل شود و تولیدکنندگان شاخص کشور از محل برگزیدگان المپیک بازی‌های فکری دانشجویان، آثار تولیدی خود را بیابند. در همین راستا مجموعه‌هایی مانند گروه سرگیم دن و اسکیپ‌زوم در کنار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از حامیان این رویداد هستند.

منبع: ایسنا

source

توسط mohtavaclick.ir