کاهش انتشار دی اکسید کربن در اروپا با کامیون‌های برقی نوآورانه 

در حالی که هر روز بیش از قبل شاهد تردد خودرو‌های برقی (EVs) در جاده‌ها هستیم، اما آیا امکان برقی کردن کامیونی که شش متر طول و سه متر ارتفاع دارد وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از یورو نیوز، شرکت مهندسی «دانفوس» «Danfoss» در دانمارک از هشت کامیون تمام برقی استفاده می‌کند که بین سایت‌های تولیدی و لجستیکی آن در این کشور تردد می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، دانفوس با شرکت خودروسازی «ولوو» همکاری کرد تا نشان دهد که چگونه فناوری آن می‌تواند به کربن زدایی زنجیره‌های تامین کمک کند.

«توربن کریستنسن» «Torben Christensen» مدیر ارشد پایداری و رئیس خدمات جهانی در شرکت دانفوس گفت: «ما می‌خواهیم شریک مورد علاقه مشتریان خود در کربن زدایی باشیم و برای کسب این احترام و وفاداری از سوی مشتریانمان، باید جایگاهی پیشرو در پایداری ایجاد کنیم.»

در داخل یکی از کارخانه‌های دانفوس در نوردبورگ دانمارک، دو بازوی رباتیک غول پیکر بی وقفه شارژر داخلی (آنبورد) را در کامیون‌ها نصب می‌کنند.

این جعبه خاکستری، که به اندازه یک چمدان بزرگ است، یک سیستم ضروری در خودرو‌های برقی است، زیرا نحوه شارژ باتری را مدیریت می‌کند. 

اکثر سیستم‌های شارژ عمومی و خانگی، برق جریان متناوب (AC) را ارائه می‌دهند، اما باتری‌های EV انرژی را به صورت جریان مستقیم (DC) ذخیره می‌کنند.

این شارژر داخلی چنین تبدیلی را مدیریت می‌کند. بدون آن، خودرو‌های برقی کاملا به شارژر‌های سریع DC خارجی وابسته خواهند بود، که نه تنها خیلی رایج نیستند بلکه نصب گرانی نیز دارند.

کامیون‌های بزرگ در مقایسه با خودرو‌های برقی مسافربری، به دلیل مصرف انرژی بیشتر، به شارژر داخلی بزرگ تری نیاز دارند و برای آنکه خودرو بتواند به کارش ادامه دهد، در توقف‌های کوتاه باید سریع شارژ شود.

شارژر داخلی «Danfoss Editron» «دانفوس ادیترون» به طور خاص برای خودرو‌های برقی سنگین مانند کامیون و اتوبوس طراحی شده است.

این شارژر تا ۴۴ کیلووات توان شارژ را فراهم می‌کند که به طور چشمگیری بالاتر از شارژر‌های معمولی ۷.۲ تا ۲۲ کیلوواتی است که در خودرو‌های برقی مسافربری استفاده می‌شود.

بر اساس اعلام این شرکت، کامیون ولوو با سایر قطعات ساخت دانفوس که برای شارژ ضروری است تجهیز شده، و اَبَرشارژر‌های سفارشی در کارخانه‌ها نصب می‌شوند.

دانفوس می‌گوید کامیون‌های برقی برای شارژ شدن زمان زیادی را در طول هفته نباید کار کنند. اما باتری کامیون دانفوس را می‌توان در حین بارگیری و تخلیه بار که معمولا حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد شارژ کرد که در اصل به آن اجازه می‌دهد ۲۴ ساعته کار کند. در آخر هفته‌ها که کامیون‌ها کار نمی‌کنند، شارژ شبانه بیشتری لازم است.

شارژر داخلی همچنین می‌تواند برق تجهیزات متصل به خودروی صنعتی مانند جرثقیل یا لودر را تامین کند.

خودرو‌های سنگین باری که در جاده‌های اتحادیه اروپا تردد می‌کنند عامل انتشار ۲۵ درصد از گاز‌های گلخانه‌ای در این قاره هستند. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش کامیون‌های برقی در اروپا در سال ۲۰۲۳ تقریبا سه برابر شده و به بیش از ۱۰ هزار دستگاه رسیده که بیش از ۱.۵ درصد کل فروش کامیون است.

دانفوس می‌گوید این ناوگان ۱۰ تا ۱۵ درصد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود را در دانمارک کاهش خواهد داد که معادل حدود ۲۵۰ هزار لیتر گازوئیل صرفه جویی در سال است.

source

توسط mohtavaclick.ir