به گزارش خبرگزاری سینا، در مراسم اعلام برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران که با حضور جمعی از کارشناسان، محققان، پژوهشگران، سینماگران، علاقهمندان و مسئولان سازمان سینمایی برگزار شد، رائد فرید زاده، رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه سینما برای رشد و بالندگی نیازمند تحقیق و پژوهشهای کاربردی و مبتنی بر نیازهای واقعی است، گفت: توجه به مقوله پژوهش باید به رویه و سنت معمول در طول سال تبدیل شود. این موضوع که هفتهای به پژوهش اختصاص داده شده و در مراکز مختلف علمی و در سایر دستگاهها از پژوهشگران منتخب تقدیر میشود، امر بسیار شایستهای است. اما این موضوع میتواند مقولهای خطرناک نیز به شمار رود، به این دلیل که ممکن است مسئله پژوهش را از بطن و حیات خاص خود خارج کند.
رییس سازمان سینمایی با توضیح اینکه دو حوزه «عمل» و «نظر» بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی بر این عقیدهاند که تمایز جدی میان «نظر» و «عمل» وجود دارد، در حالی که از زمان ارسطو تا کنون این دو وجه کاملا با یکدیگر در آمیخته هستند.
فرید زاده بیان کرد: اگر «عمل» در حوزه فرهنگ و هنر صورت میگیرد ، مبتنی بر یک «نظر» و «نظریه» است، بنابراین هیچ فردی نمیتواند خود را مستغنی از پژوهش بداند.
وی یادآور شد: مشکلات و مصائبی که امروز وجود دارد به دلیل جدی گرفته نشدن مقوله پژوهش در حوزههای مختلف است. گاهی که از برخی دوستان میخواهیم تا درباره موضوعهای خاصی به پژوهش بپردازند، با این پاسخ مواجه میشویم که اساسا پژوهش قرار است چه کاربردی داشته باشد؟، مهمترین ویژگی یک پژوهش خوب این است که طرح مسئله کرده و برای آن راه حل ارائه میکند.
فریدزاده با بیان اینکه سرلوحه همه فعالیتها باید معطوف به نگاه درست نظری، علمی و پژوهشی باشد، خاطرنشان کرد: دیگران هم این مسیر را با همین روش طی کردند و به مقصد رسیدند و عجیب است که هنوز باید در باب اهمیت پژوهش مطالبی را عنوان کرد.
در ادامه این مراسم، محمد مهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پژوهش حلقه گمشده حوزه سینما است، گفت: ما در حوزه پژوهش و در علوم نرم و علوم انسانی، با یک انسداد کاربردی و راهبردی مواجه هستیم. به این معنا که فضای پژوهشی ما نه در باب مسائل راهبردی به پرسشها و مسائل تازه پاسخ میدهد و نه در جهت کاربردی در بسیاری از امور امکان «بروز» پیدا میکند. بلکه فقط در حوزه نظری طرح موضوع صورت میگیرد، اما در حیطه مسائل کاربردی کمتر امکان بروز مییابد.
قادر آشنا -دبیر هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران- نیز با ارائه گزارشی از آثار رسیده به این رویداد فرهنگی گفت: در مجموع ۱۲۰ اثر به دبیرخانه این رویداد فرهنگی رسیده است که از آن میان ۲۷ اثر در بخش رساله دکترا و پایان نامه دانشجویی ارشد بود. همچنین ۲۰ اثر در بخش مقاله، ۲۲ اثر در بخش پژوهش و ۳۷ اثر در بخش طرح نامه و ۱۱ اثر نیز به صورت کتاب ارائه شده بود.
وی با توضیح اینکه پژوهش نیاز دیروز، امروز وفردا است، افزود: بدون پژوهش هر راهی طی شود به بیراهه خواهد رسید. امروز نیازمند پژوهشی هستیم که حل مساله کرده و کاربردی باشد. پژوهش به نوعی تولید علم به شمار میآید.
بزرگداشت مهدی رحیمیان و نکودداشت زنده یاد اکبر عالمی
همچنین در این مراسم، آیین بزرگداشت مهدی رحیمیان ونکوداشت زنده یاد اکبر عالمی دو تن از مدرسان، مولفان، پژوهشگران و محققان برجسته و نام آشنای حوزه سینما و تلویزیون برگزار شد.
در این بخش مهدی رحیمیان در سخنانی اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزههای مختلف را یادآور شد و حبیب احمدزاده نویسنده، فیلمساز و از شاگردان استاد فقید اکبر عالمی نیز در سخنانی بر تاثیر پژوهش در زندگی پیرامون تاکید کرد.
برندگان بخشهای مختلف
در ادامه این مراسم اسامی برگزیدگان بخشهای مختلف بدین شرح اعلام شد:
بخش مقاله و طرح نامه: حبیبه علیمردانی (برگزیده اول مقاله)، حمید رضا دانش ناری(شایسته تقدیر مقاله)، زینب خواجوی فخر داوود(شایسته تقدیر مقاله)، نازنین هنرخواه(شایسته تقدیر مقاله)، مهدی سلطانی گردفرامرزی(برگزیده اول طرح نامه)، محمد تقی فیاضی(شایسته تقدیر طرح نامه)
بخش پژوهش و کتاب: محمد کمالی زاده (برگزیده اول پژوهش)، اقبال خالدیان(شایسته تقدیر پژوهش)، امیر امیری مهریاد(برگزیده اول کتاب)
بخش پایان نامههای دکترا و کارشناسی ارشد: علیرضا خواجه غیاثی(برگزیده اول پایان نامه – کارشناسی ارشد)، امیر حسین گشتاسبی راد(شایسته تقدیر پایان نامه – کارشناسی ارشد)، آرش گرگین پاوه( شایسته تقدیر پایان نامه- کارشناسی ارشد).
علی دهکردی، حبیب ایل بیگی، جواد طوسی، حسن بلخاری، رضابابک، اسماعیل خلج، مهدی شفیعی، علیرضا اسماعیلی، محمد حمیدی مقدم، رضا توکلی، مسعود نقاش زاده، مهوش وقاری، مریم معترف و رامتین شهبازی برخی از چهرههایی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
source