بنابر گزارش CNBC، سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در جلسهای با کارکنان، سال ۲۰۲۵ را بهعنوان نقطهی عطفی برای این شرکت معرفی کرد. ۲۰۲۵ با وجود چالشهای رقابتی فزاینده، موانع قانونی و پیشرفتهای سریع در هوش مصنوعی، برای گوگل اهمیتی دوچندان دارد. پیچای با تأکید بر اهمیت فوریت در کارها، از کارکنان خواست تا با سرعت بیشتری حرکت کنند و بر حل مشکلات واقعی کاربران با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تمرکز کنند.
سخنان اخیر مدیرعامل گوگل پس از یک سال پرفشار برای این شرکت بیان میشود. درحالیکه بخشهایی مانند تبلیغات حاصل از جستوجو و رایانش ابری رشد درآمد خوبی را نشان دادند، رقابت در بازارهای اصلی گوگل افزایش یافته و شرکت مذکور با چالشهای داخلی از جمله اختلافات فرهنگی و نگرانیها در مورد چشمانداز آینده پیچای روبهرو بوده و علاوهبراین، نظارتهای قانونی نیز بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است؛ بهطوریکه حکم دادگاه فدرال مبنیبر انحصار غیرقانونی گوگل در بازار جستوجو و درخواست وزارت دادگستری برای جداشدن واحد مرورگر اینترنتی کروم از گوگل، تنها بخشی از چالشها محسوب میشوند.
در این میان، ظهور هوش مصنوعی مولد، راههای جدیدی را برای دسترسی به اطلاعات آنلاین فراهم کرده و رقبای جدیدی را به عرصه آورده است. شرکتهایی مانند OpenAI با ChatGPT و Perplexity با سرویس جستوجوی مبتنیبر هوش مصنوعی خود، به رقبایی جدی برای گوگل تبدیل شدهاند. ارزشگذاری ۱۵۷ میلیارد دلاری OpenAI و جذب سرمایهی ۵۰۰ میلیون دلاری Perplexity با ارزش حدودی ۹ میلیارد دلار، نشان از اهمیت و پتانسیل بالای این حوزه دارد.
گوگل برای حفظ جایگاه خود، سرمایهگذاری سنگینی روی مدل هوش مصنوعی خود یعنی جمنای، انجام داده است. پیچای هدف اصلی گوگل در سال ۲۰۲۵ را «ایجاد کسبوکارهای بزرگ و جدید» عنوان کرد که شامل اپلیکیشن جمنای نیز میشود.
مدیران گوگل اپلیکیشن جمنای را بهعنوان برنامهی بعدی گوگل میبینند که قرار است به نیم میلیارد کاربر دست پیدا کند. درحالحاضر، گوگل ۱۵ اپلیکیشن دارد که به این میزان کاربر رسیدهاند. تمرکز اصلی گوگل در سال ۲۰۲۵، توسعه و گسترش جمنای در بخش مصرفکننده خواهد بود.
مدیرعامل گوگل اذعان داشت که شرکت تحتنظارتش در برخی موارد مجبور به جبران عقبماندگی خود بوده است، اما تأکید کرد که همیشه نیازی به اولین بودن نیست، بلکه عملکرد خوب و ارائهی بهترین محصول در کلاس خود اهمیت دارد. در این جلسه، اشاره شد که گوگل قصد ندارد مانند برخی از رقبا، برای محصولات هوش مصنوعی خود، هزینههای اشتراک ۲۰۰ دلاری در ماه تعیین کند. آنها معتقدند که هزینهی ۲۰ دلاری ماهانه برای gemini advanced، ارزش مناسبی را ارائه میدهد.
مقالههای مرتبط
یکی از سؤالهای کارکنان، در مورد تبدیلشدن ChatGPT به مترادف هوش مصنوعی، مشابه تبدیلشدن گوگل به مترادف جستوجو بود. در پاسخ، دمیس هاسابیس، یکی از بنیانگذاران DeepMind، از برنامههای گوگل برای «تقویت» اپلیکیشن جمنای و پیشرفتهای چشمگیر محصولات هوش مصنوعی در سالهای آینده خبر داد. او همچنین از چشمانداز یک دستیار جهانی صحبت کرد که میتواند در هر دامنه، حالت و دستگاهی، عملکرد یکپارچهای را ارائه دهد.
مدیرعامل گوگل بیان کرد که محدودیتها اغلب به خلاقیت منجر میشوند و همهی مشکلات با افزایش تعداد پرسنل حل نمیشوند. این رویکرد، در راستای سیاستهای کاهش هزینهی گوگل است که شامل کاهش حدود ۶ درصدی نیروی کار در سال ۲۰۲۳ و تمرکز مداوم بر بهرهوری میشود.
در پایان جلسه، بخشهایی از محصولات جدید مبتنیبر هوش مصنوعی گوگل مانند Jules (دستیار کدنویسی)، NotebookLM (ابزار یادداشتبرداری با هوش مصنوعی) و پروژهی Mariner (افزونهی چندوظیفگی کروم با هوش مصنوعی) به نمایش گذاشته شدند. پیچای بارها بر لزوم «سختکوشی» تأکید کرد و به دوران ابتدایی گوگل و نحوهی ساخت دیتاسنتر توسط بنیانگذاران شرکت اشاره کرد.
source