روزنو :

فرهیختگان: حدود یک‌ماه پیش، همزمان با آمریکا، کشورهای غربی و سایر نقاط جهان، در ایران نیز کمپین‌های تبلیغاتی برای فروش تخفیفی بِلَک‌فِرایدِی شکل گرفت.

جمعه سیاه که در جهان با خریدهای فروشگاهی، خریدهای خُرد و تک‌کالاها شناخته می‌شود و اولین آثار آن، تقویت قابل‌توجه تعداد تراکنش‌های خرد بانکی است، آمارها نشان می‌دهد در ایران نتیجه چندان جالبی نداشته است.

طبق گزارش بانک مرکزی ایران، در آذرماه ۴/۲ میلیارد تراکنش در شبکه شاپرک انجام شده که این تعداد، حدود ۲/۳ درصد (معادل ۹۸ میلیون تراکنش) کمتر از آبان است. همچنین تراکنش‌های آذر کمترین تراکنش‌ شاپرک از فروردین تاکنون بوده است.

۱- در کنار تبلیغات غیرواقعی و قیمت‌های بدون تخفیف یا تخفیف‌های فیکی که فروشندگان ایرانی به آن دست می‌زنند؛ ۲- کاهش توان خرید مردم در سال‌های اخیر و ۳- مسئله فرهنگی یعنی عدم فراگیری یک فرهنگ وارداتی نیز از دیگر موضوعاتی است که موجب شده بِلَک‌فرایدِی در ایران در حد یک کمپین طبقاتی باقی مانده و جایی بیش از این برای خود باز نکند.

1

source

توسط mohtavaclick.ir