در سالهای اخیر، گرافیکهای یکپارچه تحولی شگرف را تجربه کردهاند و فاصلهی خود را با گرافیکهای اختصاصی بهطور چشمگیری کاهش دادهاند. پیشرفت فناوریهایی مانند DLSS، FSR و XeSS، همراه با تراشههای قدرتمند جدید از AMD و اینتل، حالا امکان اجرای بازیهای AAA با کیفیت 1080p و نرخ فریم بالا را فراهم کردهاند. حتی اپل نیز با تراشههای M4 وارد میدان شده و توجهها را به خود جلب کرده است. آیا دوران سلطهی گرافیکهای اختصاصی بهخصوص گرافیک انویدیا به پایان نزدیک میشود؟
براساس دیدگاه کارشناس تامزهاردور، وقتی صحبت از بهترین لپتاپهای گیمینگ میشود، پیشرفتهای گرافیکی در تراشههای یکپارچه و شایعهها پیرامون نوآوریهایی که احتمالاً در نمایشگاه CES 2025 معرفی میشوند، نشان میدهند که شاید گزینههای بهتر در راه باشد. گزینههایی که احتمالاً پس از عرضهی سری RTX 50، ایدهی استفاده از کارتهای گرافیک اختصاصی را به حاشیه براند.
علاوهبراین، با فناوریهای مبتنیبر هوش مصنوعی مانند DLSS که حتی در لپتاپهای ارزانقیمت RTX 4050 کیفیت بصری و روانی بالایی ارائه میدهند، فرصت برای گزینهای که بازیهای عالی را با صرفهجویی بیشتر در مصرف باتری ارائه کند، فراهم شده است.
در چند ماه گذشته، پیشرفتهای بزرگی در گرافیک یکپارچه از سوی اینتل و AMD مشاهده شده است. با کمی تنظیمات در بازیها، میتوانید حتی عناوین سنگین AAA را با رزولوشن 1080p و نرخ بیش از ۶۰ فریمبرثانیه اجرا کنید.
بهزودی، پیشرفت در زمینهی گرافیکهای یکپارچه حتی بیشتر خواهد شد. بنچمارکهای لورفته از APU جدید AMD با نام Strix Halo نشان میدهند قدرت گرافیکی آن حتی از RTX 4060 نیز فراتر است. همچنین شایعهها میگویند که اینتل قصد دارد ۲۲ چیپ جدید را معرفی کند که احتمالاً گرافیکهای آنها پیشرفتهای قابل توجهی بههمراه خواهد داشت.
از طرف دیگر، حتی اپل هم وارد رقابت شده است. با دستگاههای مجهز به تراشههای M4 که توانایی اجرای بازیهای مختلفی دارند، به نظر میرسد که کوپرتینوییها هم به دنیای گیمینگ علاقهمند شدهاند. بازی «Cyberpunk 2077» هم در این فهرست قرار دارد.
البته بحث سر این نیست که گرافیکهای اختصاصی دیگر جایی در دنیای گیمینگ ندارند؛ بلکه هنوز بین گرافیکهای یکپارچه و اختصاصی فاصله وجود دارد. داشتن واحد گرافیکی جداگانه برای انجام محاسبات همواره کیفیت بصری بهتری ارائه میدهد، هرچند که به قیمت مصرف بیشتر انرژی تمام میشود.
بااینحال، با پیشرفت گرافیکها در فناوریهایی مثل DLSS 4، یا FSR از AMD و XeSS از اینتل، اکثر گیمرها میتوانند تجربهای کافی و رضایتبخش داشته باشند. اما نیاز به قدرت پردازشی خام گرافیکهای اختصاصی بهمرور محدودتر خواهد شد.
مقالههای مرتبط
گرافیکهای اختصاصی هنوز از میدان خارج نشدهاند و احتمالاً همچنان جایگاه خود را در میان کاربران خاص خود حفظ خواهند کرد؛ اما شاید تا چند سال دیگر، شاهد همسطح شدن عملکرد لپ تاپ گیمینگ دارای GPU و APU باشیم.
انویدیا احتمالاً از مدتها پیش به این مسئله اندیشیده است. ورود شرکت انویدیا به میدان پردازندهها میتواند انقلابی در لپتاپهای گیمینگ با عمر باتری طولانیتر و حتی کنسولهای دستی گیمینگ با پشتیبانی از DLSS ایجاد کند.
source