سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) تحقیقاتی تحت عنوان وضعیت بازار استراتژیک (SMS) درمورد اکوسیستمهای موبایل اپل و گوگل آغاز میکند.
تحقیقات جدید نهاد رقابتی بریتانیا بخشی از قانون بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرفکنندگان (DMCC) است که سال میلادی گذشته به تصویب رسید و در همین ماه اجرایی شد. این قانون اختیارات جدیدی را برای CMA در نظر میگیرد تا شرکتهایی را که بیشاز حد قدرتمند تشخیص داده میشوند، بهعنوان شرکتهایی با «وضعیت استراتژیک» در بازار تعیین کند و راهکارها و مداخلاتی برای بهبود رقابت پیشنهاد دهد.
CMA اولین تحقیق خود را هفتهی گذشته با آغاز بررسی سهم بازار جستوجوی گوگل که طبق گزارشها حدود ۹۰ درصد است، اعلام کرد. CMA در آن زمان گفت که تحقیق جدیدی در ژانویه (دی و بهمن) انجام خواهد شد و اکنون میدانیم که از اختیارات جدیدش برای بررسی وضعیت بازار استراتژیک اپل و گوگل در اکوسیستمهای موبایلشان که حوزههایی مانند مرورگرها، فروشگاههای اپلیکیشن و سیستمهای عامل را پوشش میدهد، استفاده میکند.
در ماه نوامبر (آبان و آذر)، گروهی تحقیقاتی زیر نظر CMA، به این نتیجه رسید که سیاستهای مرورگر موبایل اپل و توافقش با گوگل «مانع نوآوری» در بریتانیا شده است. یافتهها نشان داد که اپل مرورگرهای موبایلی متفرقه را مجبور به استفاده از WebKit (موتور اختصاصی مرورگر خود) میکند که در مقایسه با سافاری، محدودیتهایی برای آن مرورگرها در انجام کارها بهوجود میآورد.
بهعنوان بخشی از بررسی جدید، CMA اکنون تأیید کرده که «میزان رقابت بین و درون» اکوسیستمهای موبایل اپل و گوگل، از جمله موانعی را که ممکن است جلوی رقابت سایر شرکتها را بگیرد بررسی خواهد کرد.
بررسی CMA شامل این موضوع خواهد بود که آیا هر یک از شرکتهای اپل و گوگل از موقعیت مسلط خود در سیستمهای عامل، توزیع اپلیکیشن یا مرورگرها برای «حمایت از اپلیکیشنها و خدمات خود» استفاده میکنند یا خیر.
مقالهی مرتبط
CMA دورهای سه هفتهای را آغاز میکند که طی آن از ذینفعان مربوطه دعوت میشود تا نظرات خود را بهعنوان بخشی از تحقیقات ارائه دهند و انتظار میرود نتایج تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۵ (۳۰ مهر ۱۴۰۴) اعلام شود.
اگر اپل و گوگل دارای وضعیت بازار استراتژیک تشخیص داده شوند، به ارائهی دسترسی بیشتر برای عملکردهای کلیدی به اشخاص و شرکتهای متفرقه جهت کمک به رقابت بهتر ملزم میشوند.
source