بر اساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی Rho Motion، فروش جهانی خودروهای الکتریکی و هیبریدی شارژی در ژانویه‌ی ۲۰۲۵ (دی و بهمن ۱۴۰۳) نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است. نکته‌ی قابل‌توجه اینکه اروپا و ایالات‌متحده از نظر نرخ افزایش فروش از چین پیشی گرفته‌اند؛ اتفاقی که از فوریه‌ی سال گذشته (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) بی‌سابقه بوده است.

بازار خودرو اروپا، سال ۲۰۲۵ را با قدرت آغاز کرد. یکی از عوامل کلیدی این رشد، اجرای اهداف سخت‌گیرانه‌تر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه‌ی اروپا بود. از طرف دیگر، تعطیلات سال نو چینی باعث کاهش ۴۳ درصدی فروش خودروهای برقی در این کشور نسبت‌به ماه قبل شد؛ موضوعی که بر افت کلی آمار فروش ماهانه تأثیر گذاشت.

دولت‌های سرتاسر جهان رویکردهای متفاوتی برای گسترش استفاده از خودروهای برقی در پیش گرفته‌اند. بااین‌حال، تنش‌های تجاری و رکود در برخی بازارها، زنگ خطر تعطیلی کارخانه‌ها و از دست رفتن هزاران شغل را به صدا درآورد.

چین به‌منظور جلوگیری از کاهش سرعت رشد فروش خودروهای برقی و حمایت از رونق اقتصادی، طرح یارانه‌های تعویض خودرو را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کرد. در همین حال، اتحادیه‌ی اروپا نیز مذاکرات جدیدی را درباره‌ی اهداف کاهش انتشار کربن دی‌اکسید (CO2) با مدیران خودروسازی، اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های ذی‌نفع آغاز کرد.

بر اساس داده‌های Rho Motion، فروش جهانی خودروهای تمام برقی و هیبریدی شارژی (PHEV) در ژانویه ۱۷٫۷ درصد رشد داشت و به ۱٫۳ میلیون دستگاه رسید. فروش خودروهای برقی در چین نیز نسبت‌به سال قبل ۱۱٫۸ درصد افزایش یافت و به ۰٫۷ میلیون دستگاه رسید.

میزان فروش خودروهای الکتریکی در قاره‌ی سبز با رشد ۲۱ درصدی به ۰٫۲۵ میلیون دستگاه رسید. در میان بازارهای اصلی اروپا، فرانسه با افت ۵۲ درصدی مواجه شد که دلیل آن اجرای مالیات جدید بر وزن خودروهای هیبریدی شارژی بود. در مقابل، آلمان به‌لطف پایان ناگهانی یارانه‌های خودروهای برقی در ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) و آمار پایین آن دوره، رشد بیش‌از ۴۰ درصدی را ثبت کرد.

فروش خودروهای برقی در ایالات‌متحده و کانادا با افزایش ۲۲٫۱ درصدی به ۰٫۱۳ میلیون دستگاه رسید. فروش این خودروها در سایر نقاط جهان نیز رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرد.

با وجود رشد سالانه، آمارها نشان می‌دهد که فروش جهانی خودروهای برقی در ژانویه (دی و بهمن ۱۴۰۳) نسبت‌به دسامبر (آذر و دی ۱۴۰۳) ۳۵ درصد کاهش یافته است. چین با کاهش ۴۳ درصدی بیشترین تأثیر را بر این افت داشت.

به‌نظر می‌رسد بازار خودروهای برقی با ادامه‌ی سیاست‌های حمایتی و افزایش الزامات زیست‌محیطی، همچنان به رشد خود ادامه دهد؛ هرچند چالش‌هایی مانند تغییر سیاست‌های یارانه‌ای و رکود اقتصادی می‌تواند بر روند این بازار تأثیر بگذارد.

source

توسط mohtavaclick.ir