طراحی نوآورانه هواپیما با دو طبقه صندلی قفسههای سقفی کابین را حذف میکند و به جای آن دو ردیف صندلی در یک فضای کابین قرار میدهد. این ایده به مسافران اجازه میدهد بین صندلیهای ردیف بالا یا پایین انتخاب کنند. سطح پایین فضای بیشتری برای پاها ارائه میدهد، در حالی که سطح بالا زوایای تکیهدادن بزرگتری نسبت به صندلیهای معمولی اقتصادی دارد.
ایرباس، اکنون در حال بررسی این طرح با شرکت Chaise Longue است. این همکاری گامی در تبدیل این طراحی از یک پروژه دانشجویی به واقعیت عملیاتی است. نماینده ایرباس تأیید کرده که این پروژه در مراحل اولیه قرار دارد و شرکت تمایلی به ارائه جزئیات بیشتر در این مرحله ندارد.
طراحی دو طبقه میتواند فضای کابین را بهینهتر کند و خطوط هوایی را قادر سازد تعداد بیشتری صندلی در هواپیما جای دهند. این موضوع برای مسافران نیز مزایایی دارد، از جمله افزایش فضای پا در سطح پایین و زوایای تکیهدادن بهتر در سطح بالا.
با این حال، این طراحی با واکنشهای منفی در شبکههای اجتماعی مواجه شده است. برخی از منتقدان این طرح را «فشردهسازی بیشتر مسافران» تلقی کردهاند، در حالی که دیگران به شوخی اشاره کردهاند که این طراحی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.
طراح اصلی، آلخاندرو نونز ویسنته ، تأکید میکند که هدف اصلی این پروژه بهینهسازی فضا برای هر دو گروه مسافران و خطوط هوایی است. او امیدوار است که این طراحی بتواند سفر هوایی را برای مسافران بهبود بخشد، هرچند میداند که توسعه کامل این طرح نیاز به زمان دارد.
در حال حاضر، تصاویر یا جزئیات دقیقی از طراحیهای جدید ارائه نشده است و اجرای عملی این ایده ممکن است سالها طول بکشد. با این حال، حمایت ایرباس نشان میدهد که این طرح میتواند در آینده واقعیت پیدا کند.
طراحی صندلی دو طبقه میتواند تغییری بنیادی در نحوه استفاده از فضای داخل هواپیما ایجاد کند. اگرچه این طرح هنوز با چالشهایی روبهرو است، اما علاقهمندی صنعت هوانوردی به این ایده نشان میدهد که ممکن است در آیندهای نزدیک شاهد نسخههای بهبودیافتهای از آن خواهیم بود.
source