
تسلا بهصورت داوطلبانه ۳۷۶,۲۴۱ خودرو را در ایالات متحده بازخرید میکند تا مشکل نقص در سیستمهای فرمان قدرتی آنها را اصلاح کند. این شرکت اعلام کرده است که این بازخرید شامل خودروهای مدل ۳ و مدل Y خواهد بود که برای فروش در آمریکا از ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ تا ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ تولید شدهاند.
براساس گزارشهای منتشر شده در وبسایت اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA)، تسلا اعلام کرده است که این بازخرید شامل خودروهای مدل ۳ و مدل Y است که نسخهای خاص از نرمافزار قدیمی تسلا روی آنها نصب است.
گزارشها نشان میدهند که مدارهای چاپی در سیستمهای فرمان خودروهای مورد اشاره ممکن است تحت فشار بیش از حد قرار گیرند، این موضوع در برخی موارد باعث میشود که سیستم فرمان قدرتی در زمان توقف و سپس شتابگیری خودروهای تسلا دچار اختلال شود.
هنگامی که سیستمهای فرمان قدرتی الکترونیکی در تسلا دچار نقص میشوند، رانندگان باید برای هدایت خودرو فشار بیشتر به سیستم هدایت و کنترل وارد کنند که این موضوع میتواند خطر تصادف را افزایش دهد.
البته تسلا به نهاد نظارت بر ایمنی خودرو در آمریکا اعلام کرده است که این شرکت تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وقوع تصادف، آسیبدیدگی یا مرگ به دلیل نقص فرمان یا اصطلاحاً power steering دریافت نکرده، تسلا فعلا برای رفع این مشکل نصب یک بروزرسانی نرمافزاری از راه دور را به عنوان راهحل در نظر داشت و حالا این بازخرید به دنبال یک تحقیق و بازخرید داوطلبانه قبلی در چین در مورد همین سیستمها انجام میشود.
دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا ایلان ماسک را به عنوان وزیر بهرهوری در دولت جدید خود منصوب کرده است و شواهد نشان میدهد که مستأجر جدید و دوبارۀ کاخ سفید در دولت دوم خود بسیار تحت تأثیر ایدههای ماسک است.
ماسک در موقعیت شغلی جدید خود باید با نظر دادن دربارۀ تعداد پرسنل، قوانین و مقررات و اصلاحات ضروری روی آنها بهرهوری دولت آمریکا را افزایش دهد اما گزارشها نشان میدهد که ماسک از موقعیت جدید خود برای تغییر در NHTSA و سایر آژانسهایی که مدتها مانعی برای دستیابی به او رویاهای خود بودند نیز استفاده میکند و عملکرد ماسک روی این نهادها تأثیر گذاشته است.
این نهاد نظارتی (NHTSA) چندسالی است که دربارۀ نقصهای ایمنی سیستمهای تسلا که ویژگیهای اتوپایلوت و رانندگی خودکار کامل (Supervised) را ارائه میکند، تحقیق انجام میدهد.. این نهاد معتقد است که سیستمهای فعلی تسلا خودروهای این شرکت را به تاکسیهای رباتی تبدیل نمیکنند و خودروهای تسلا نیاز به راننده انسانی دارند که همیشه آماده باشد تا فرمان را بچرخانند یا ترمز کنند.
روزنامه واشنگتن پست پنجشنبۀ گذشته گزارش داد که تیم ماسک تاکنون طی اقدامهایی که انجام دادهاند سبب کاهش قابل توجه کارمندان NHTSA شدهاند و اکنون ظرفیت این آژانس برای تحقیق بر روی شرکتهای مختلف از جمله تسلا حدود 10 درصد کاهش یافته است!
source