رونق دوباره کمدیهای ایرانی و شهر گربهها اولین مورد دست زدن به آن
ظهور دوباره کمدیهای ایرانی در عرصه سینمای ایران و حضور غافلگیرکننده نیوشا ضیغمی و مهران غفوریان در کنار دخترانشان در اکران فیلم شهر گربهها در پردیس سینمایی کورش به تازگی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. این اتفاقات، نگرشی را به صفحه تاریخ سینمای ایران و کمدیهای ایرانی در این کشور باز مینماید.
در این اتفاقات میتوان به یک سری عوامل اشاره کرد. یکی از آنها داستان این است که با نزدیک شدن به دهههای نهاو譲ان در سینمای ایران، طنز و کمدی به عنوان دو وجه دیگر سینما در بین جوامع ایرانی وارد عرصه هستند. فارغ از مدانی که طنز ایرانی قرار دارد و مستقل از تنوع فرهنگی مردم ایران، سینما و فیلمهای کمدی، نیاز کاربران و تماشاگران را برآورده میکند. در محدوده يخي، این موضوع سبب میشود که خلاقیتهای و नवعوامل در این عرصه به سراغ هیچکس نروند و چندسال متوالی بازیگران مطرح سینما در تراز متفاوتی باشند.
از طرف دیگر، نکته مهم در این مسائل کنایه به این نکته است که مردم ایران با تغییرات زیادی که در جامعهای که در آن زندگی میکنند را میدیدند، به سینما روی آوردند و میخواهند با prostřednictvím طنز و کمدی به رهایی از سختگیریهای روزمره دست یابند.
در این متن نمیتوانیم بهطور کلی از سینما صحبت کنیم. چون سینما از یک نظر دیگر همدیگر را تحت تأثیر قرار میدهد. سینما نه تنها سینما یک رشته است بلکه یک سهم در توسعه اقتصادی و فرهنگی است. نه تنها این سینما به صدای ماهر و البته صاحب هنرمند و ممتاز مهم است.
از طرف دیگر، اگر بخواهیم به این موضوع نگاه کرد، ما باید بتوانیم بینشهای پایهای را در خودمان قرار دهیم. سینما هم به لحاظ اقتصادی، هم به لحاظ هنری یکی از دلایل مهمی است که مردم را از استرس های زندگی در بیاراید و همچنین در مورد سینما گزینه خوبی است که مورد استفاده قرار گیرد. در عین حال، سینما میتواند در رشد کودک از نقطه شروع کودک دگرسم سختی و موضوعات معمولی را مورد نقد قرار گیرد.
درنهایت با آنکه میتوان با کمدیهای ایرانی و این تضادها هم شده به بحث برسیم و این که نتیجه پایان دهند، روشها و روشمندی که در این مدلبرداری افراد شریر به سراغ یک موضوع معترضه که تنها بتوانند سینما را ترغیب کنند، باید تغییر کرده و در خود ما بررسی شود.