
شرکت AMD اعلام کرد آخرین نسخه فناوری FSR (FidelityFX Super Resolution) خود، یعنی «FSR ۴» را با همکاری شرکت سونی ارتقا داده است. به گفته طراح سیستم پلیاستیشن ۵ پرو، هدف این همکاری طراحی مدلهای هوش مصنوعی کارآمد است که در همه پلتفرمها – از کنسول و کامپیوتر گرفته تا ابری – قابل استفاده باشند.
این خبر از طریق توییتی از حساب رسمی AMD منتشر شد که در آن از پروژه «آمتیست» (Project Amethyst) نیز نام برده شد. AMD در این توییت نوشت: «این تنها آغاز است! برای ادامه داستان، همراه ما باشید.»
چرا این همکاری مهم است؟
به گزارش wccftech همکاری AMD و سونی در پروژه «آمتیست» که در پایان سال ۲۰۲۳ آغاز شد، هدف بزرگی دارد: «طراحی مدلهای هوش مصنوعی کارآمد که در همه پلتفرمها – از کنسول و کامپیوتر گرفته تا ابری – قابل استفاده باشند.»
مارک سرنی، طراح سیستم پلیاستیشن ۵ پرو، در مصاحبهای توضیح داد: «وقتی توسعه PS۵ Pro در حال پایان بود، بحثهای اولیه پروژه آمتیست شکل گرفت. این همکاری روی مدلهای هوش مصنوعی متمرکز است تا استراتژیهای آموزشی و شبکهای را برای هر دو محیط (کنسول و کامپیوتر) توسعه دهیم.»
FSR ۴ چه تفاوتی با نسخههای قبل دارد؟
FSR ۴ با استفاده از هوش مصنوعی و مدلهای شبکه عصبی پیچشی (CNN)، نسبت به نسخههای ۱ و ۲ پیشرفت چشمگیری دارد که شامل این مراحل ارتقایی است:
FSR ۱: تنها افزایش وضوح مکانی (Spatial Upscaling) داشت.
FSR ۲: به افزایش وضوح موقت (Temporal Upscaling) روی آورد.
FSR ۴: از هوش مصنوعی برای کیفیت تصویر بهتر و سرعت عملکرد بالاتر استفاده میکند و به رقیب جدی DLSS انویدیا تبدیل شده است.
چرا FSR ۴ خبرساز شده است؟
ولین بار است که AMD و سونی بهطور مشترک روی یک فناوری گرافیکی کار میکنند و این یک همکاری تاریخی است. در نسخه جدید کیفیت تصویرارتقا یافته است. FSR ۴ نسبت به FSR ۳ و حتی DLSS انویدیا عملکرد بهتری دارد و نویز کمتری ایجاد میکند. ناگفته نماند این نسخه همچنان محدودیت سختافزاری دارد و مانند DLSS انویدیا، FSR ۴ تنها روی کارتهای جدید Radeon RX ۹۰۰۰ Series اجرا میشود.
با وجود برتری فعلی DLSS 4 انویدیا ، FSR 4 شکاف عملکرد را بهطور قابلتوجهی کاهش داده است. تحلیلگران معتقدند این رقابت سالم نه تنها به نفع AMD، بلکه برای کاربرانی که به دنبال بازیهای روانتر با گرافیک بهتر هستند، مفید خواهد بود.
source