ایران خودرو در آخرین طرح سال خود، شرایط ویژه‌ای را برای مادران که از تاریخ 24 آبان 1400 به بعد فرزند دوم یا بیشتر به دنیا آورده‌اند، فراهم کرده است. این طرح بر اساس گزارش خبرگزاری تابناک، مختص طرح جوانی جمعیت یا طرح مادران است و به نام همراهی با دولت به فرزندی جمعیت تشویق می‌کند. اما دلایل پشت پرده‌ای وجود دارد که شاید خیلی‌ها به آن توجهی نکرده باشند.

طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو برای متقاضیان جوانی جمعیت در آخرین روزهای اسفند 1403 کلید خورد. این طرح فقط برای مادران یا متقاضیان جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است و برای شرکت دادن مجزای مادرانی که فرزند دوم به بعد آن‌ها از تاریخ 19 آبان 1400 به بعد به دنیا آمده است، استناد می‌کند. این محدودیت به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از جامعه را از امکان بهره مندی از این طرح محروم کرده است.

از دیگر معضلات این فراخوان، امکان دلال بازی است که به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها وجود دارد. ممکن است متقاضیان این طرح با استفاده از روش‌های مختلف خودروها را از طریق این طرح خریداری کرده و در بازار آزاد به قیمت بالاتری به فروش برسانند یا حواله‌های خود را به دست دلالان بسپارند.

جای خالی آمایش سرزمینی در طرح مادران یکی دیگر از مشکلات فراخوان‌های پی در پی ایران خودرو است. بسیاری از مادران که شرایط ثبت نام را دارند اما به دلیل درنظرنگرفتن شرایط آمایش سرزمینی امکان ثبت نام در این طرح را ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد سیاست‌های تشویقی دولت درجهت صرفاً فرزندآوری بوده و نه ادای وظایف نسبت به خانواده‌های پرجمعیت.

این طرح در راستای اجرای سیاست‌های دولت در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعلام شده است. به نظر می‌رسد ایران خودرو نیز به دنبال نشان دادن همراهی خود با سیاست‌های دولت است اما بیشتر در نظر دارد تا در قالب طرح‌های مختلف به جذب نقدینگی و فروش خودروهای خود در روزهای آخر سال دست یابد.

فکر می‌کنید کیستان مراجعه کنیم؟ آیا برقراری ارتباط با مقامات و نهادهای دولتی برای حل مشکلات مرتبط با طرح جوانی جمعیت ضروری است؟

توسط mohtavaclick.ir