شورای پروانه فیلمسازی فیلمهایی را را بررسی و در پی آن به ساخت فیلمنامههای پروژههای سینمایی با موضوعات مختلف موافقت کرد. این پروژهها از جمله فیلم «درخت بن سای» به کارگردانی علی بهرادمهر، فیلم «تقاطع نهایی شب» به کارگردانی سعید جلیلی، فیلم «سفر به دیگر سو» به کارگردانی عباس رافعی، فیلم «مادر زمین» به کارگردانی پوران درخشنده، فیلم «شب تیز دندان» به کارگردانی محمود دینی، فیلم «لاله سیاه» به کارگردانی آزیتا موگوئی، انیمیشن «نگهبانان خورشید» به کارگردانی عماد رحمانی و مهدی محرابی گرگری، فیلم «روز شگفت انگیز» به کارگردانی محمود محمدیان و…
علاوه بر این فیلمنامهها به زیبایی به تمام نکات و چالشهای رشته سینما را به طور اجمالی پوشش میدهند. در این میان این فیلمنامهها خوش درخشیدند و روی تأسیس را برای اجرایی شدن در بلندمدت گذاشتند و از هنرمندان و پیشکسوتان سینمای ایران هم دریافت توانایی جهت استفادة بهترین راه را در به نتیجه رسیدن برای همه پروژهها داشتند.
از نکات مهم این فیلمنامهها میتوان به تأکید بر روی رعایت دموکراسی نمایش فیلم در نقطه کابوس و اشاره به مصائب و ستمگریهای کارگران و کارمندان کشور اشاره کرد. در این میان جدا نباید از پرداختن به برطرف کردن فقر و نابرابری اقتصادی و اجتماعی که یک بخش مهم در پروژهها مورد اشاره قرار دادند.
محتوای این فیلمنامهها و پروژههای سینمایی حاوی کنایههای اجتماعی و نقد نهادی بود که به سنتی چنین که شده بود سوال برانگیز جلوه کرد و باعث میشد تا مخاطبان را وادار به تفکر و تبادل نظر نیز میکرد و بسیار جذاب و معلوماتی هم میتواند به مخاطبان منتقل شود.
در این میان سینمای ایران در پی مانیتورینگ برای زیرساختهای بیشتر سینمای ایران قرار دارد و برای بهرهبرداری کامل آنها از قابلیتهای سینمای خارج از کشور برای آن بهرهبرداری لازم است.
اگر شما تصویرپردازی متفاوتی از سینمای ایران داشتید و فکر میکنید که فیلمنامهها و پروژههای سینمایی باید مسیر دیگری را در پیش بگیرند و برای همین مقدار زیاد از فیلمنامه و فیلم را تکرار کنید بر اندرون.
نویسنده: ماری واده