سازمان سنجش آموزش کشور، تاریخ و زمان و مواد آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۵ را اعلام کرد.
یکی از مهمترین بخشهای سیستم دانشگاهی در ایران، دورههای تحصیلات تکمیلی است. پذیرش دانشجو در این دورهها حائز اهمیت فراوانی است و باید به درستی انجام شود تا بهترین فرد برای هر شغلی انتخاب شود. از این رو، قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی، مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، به цель Enhancement QualityEducation در هر یک از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اجرا میشود.
اجرای سنجش و پذیرش برای دورههای تحصیلات تکمیلی بر اساس «آموزشی – پژوهشی» و «پژوهش محور» صورت میگیرد.
**شیوه «آموزشی – پژوهشی»**
در این شیوه، سنجش و پذیرش بر اساس معیارهای زیر انجام میگیرد:
– **آزمون متمرکز**: ۵۰ درصد
– **سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری**: ۲۰ درصد
– **مصاحبه علمی و سنجش عملی**: ۳۰ درصد
**شیوه «پژوهش محور»**
در این شیوه، سنجش و پذیرش بر اساس معیارهای زیر صورت میگیرد:
– **آزمون متمرکز**: ۳۰ درصد
– **سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری**: ۲۰ درصد
– **مصاحبه علمی و سنجش علمی**: ۳۰ درصد
– **طرح واره**: ۲۰ درصد
اجرای مرحله اول آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۵ توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و… توسط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.
**مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۵**
بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی مورخ ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۳ مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۵ به شرح زیر خواهد بود:
– **درس زبان با ضریب یک**
– **دروس تخصصی (در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) با ضریب پنج**
– **درس استعداد تحصیلی از مواد امتحانی این آزمون حذف شد**
سنجش و پذیرش برای تمامی دورهها شامل: روزانه، نوبت دوم، پردیسهای خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی، روزانه-غیردولتی، غیردولتی، مشترک، دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس قانون فوق، آیین نامه اجرایی آن و مصوبات مرتبط شورا انجام خواهد گرفت.
**تأثیرات بر مشکلات تحصیلی**
یکی از مهمترین مشکلات تحصیلی در ایران، ناکافی بودن ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. سالهای متمادی، زیادی از 학생ان به سبب عدم پذیرش در دانشگاههای رسمی و یا ناکافی بودن ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، تنها قادر به تحصیل در دانشگاههای معتبر نیستند. در این شرایط، شیوههای کاری متفاوت زیادی برای افزایش ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مورد انتظار هستند.
**چگونگی برنامهریزی برای تحصیلات تکمیلی**
بر اساس برنامهریزی و راهحلهای عرضه شده توسط برخی از طراحان سیستم دانشگاهی در ایران، یکی از شروعی که بر آمدن سطح تحصیلات تکمیلی، هماهنگی بیشتر در سازمانهای مرتبط دانشگاهی مانند وزارت علوم و تعیین زمان دقیق برای آزمون ورودی تلقی میشود. و با توجه به این مسأله بدیهی که آموزش و پرورش و تطبیق با طبقاتی موافق رو دریافت نامنویسی ارشد و کارشناسی پیام نور و دانشگاه خوارزمی بسیار کار دشواری است.