لزوم بسط اقدامات سازمانی برای مدیریت وابستگی به موبایل در محیط کار
روند افزایش وابستگی به موبایل در محیط کار و پیامدهای آن بر عملکرد کاری و بهرهوری سازمانها موضوعی است که در سالهای اخیر به حاشیه رانده شده است. باوجود پیشرفتهای سنجشپذیر در مباحث مربوط به مدیریت و انتظارات کارمندان از محیط کار، اکثر کارمندان به استفاده بیش از حد از موبایل خود ترغیب میشوند و ساعات زیادی را صرف مرور شبکههای اجتماعی، وبلاگها، شنود Podcast ها، Listening به Music و شهوانی میکنند. این موضوع با متغیرهای تأثیرگذار در خطینگاری وابستگی به موبایل در ارتباط است.
تحقیق اخیر گروه پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی در زیر اشاره به این موضوع میکند. آنها به بررسی رابطه بین وابستگی به موبایل، سایبرلوفینگ و اهمالکاری سازمانی پرداختند تا درکبهتری از تأثير همراهی در این رابطه یابند و این یوبس را بررسی کرد که عوامل دیگر (مانند عملکرد شغلی، رضایت شغلی، تنبلی سازمانی) در کاهش تعهد و عملکرد شغلی یا آثار منفی وابستگی به موبایل در محیط کار چه تاثیری دارند.
پژوهشگران یکی از دانشگاههای پیام نور را برای به دستآوردن دادهها در نظر گرفتند و در این پژوهش که به بررسی رابطۀ بین وابستگی به موبایل، سایبرلوفینگ و اهمالکاری سازمانی پرداخته است، نتایج نشان داد که وابستگی به موبایل تأثیر مستقیمی بر اهمالکاری سازمانی دارد؛ بنابراین، افراد مکرراً میتوانند تمایل زیادی به تعلل در انجام وظایف شغلی داشته باشند.
همچنین نتایج نشان داد که سایبرلوفینگ نیز یک عامل میانجی در این رابطه است. در واقع، کارمندان مکرر به نظرسنجی در مورد این مزایای استفاده بیش از حد از موبایل و این فکر میکنند که وقت آزاد ندارد برای صرف وقت با عزیزان و مهمتر از آن برای کارها؛ بنابراین، زمان زیادی را برای مرور زندگی شبکههای اجتماعی بهجای صرف به کارگیری استفاده میکنند و فرد مکرراً تمایل بیشتری به گشتوگذار بیهدف در اینترنت دارد که در نهایت به انجام وظایف شغلی امتناع میکند.
ارتباط بین وابستگی به موبایل و سایبرلوفینگ را میتوان به صفاتی که کارمندان مکرر به آنها دارند، قطعاً ارتباط داشت و خوشبختانه، این صفات خوشبینانه برای این رویه هستند و این صفات یکی از نشانههای سازمانی است و بر نقش مدیران در سازمان نیز تأثير گذاشته است.
در نتیجه، مدیران باید بی پروایی کارمندان و همچنین رفتارهای ناخوشا.herokuapp(`< مقام مسئولی را در اشکال مختلف سازمانی سازمان همانند مدیر خط، رئیس یا بزرگسالی دانستن فرمتهایی برای نظارت با الزام و سپری شدن قوانین، رواداری، وفاداری سازمانی مورد تعبیرید. به ندرت اتفاق میفتد که خود فرد یکی از مواردی باشند که در برابر هیچ فردی جانب دل داری و متواضعانه رفتار میکنند.