بازار خودرو ایران در سالهای اخیر با شرایط بسیار دشوار روبرو بوده است. گزارشها نشان میدهد که تغییرات مداوم در سیاستهای داخلی و بینالمللی، پیشبینی شرایط اقتصادی و تحلیل بازار خودرو را بسیار دشوار کرده است. در این گزارش، ما به سه سناریوی احتمالی آینده بازار خودرو ایران میپردازیم و به عدم ثبات اقتصادی، تعرفههای بالای واردات و کاهش قدرت خرید اشاره میکنیم.
سناریو اول: تشدید رکود تورمی
سال ۱۴۰۳ برای بازار خودرو ایران سالی پرچالش بود. افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید، بسیاری از مصرفکنندگان را از بازار خودرو دور کرد و سرمایهگذاران به بازارهای موازی مانند طلا، سکه و ارز روی آوردند. کارشناس برجسته بازار خودرو، مهدی دادفر، بر این باور است که افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۰۰ درصد در بودجه ۱۴۰۴، منجر به افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی و اثر موجی بر قیمت خودروهای داخلی خواهد شد. این بار تأکید دارد که کمیسیون ماده یک تعرفهها را بازبینی کند تا از مصرفکنندگان حمایت شده و از تشدید رکود جلوگیری شود.
سناریو دوم: حرکت به سوی ثبات اقتصادی
در سال ۱۴۰۳، تورم بالا و کاهش قدرت خرید، مشکلات جدی برای زندگی روزمره مردم ایجاد کرد. افزایش قیمت کالاهای اساسی، خدمات و مسکن همراه با دستمزدهای پایین، وضعیت اقتصادی بسیاری از خانوارها را تحت تأثیر قرار داد. اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، معتقد است که صنعت خودرو نیازمند تحولات بنیادین در زمینه واردات، تولید و بهبود کیفیت محصولات است. او پیشنهاد کرده که فرایند واردات شفافسازی شود و تولیدکنندگان داخلی تعهد به ارتقای کیفیت محصول بدهند تا پیشزمینه ایجاد یک بازار رقابتی سالم فراهم شود.
نتیجهگیری
بیثباتی اقتصادی، تعرفههای بالای واردات و کاهش قدرت خرید، بازار خودرو ایران را در مسیر رکود تورمی نگه داشته است. کاهش عرضه، افت معاملات و فشارهای قیمتی، تصمیمگیری مشتریان را با مشکل مواجه کرده است. اگر سیاستگذاران بتوانند تعرفههای وارداتی را بازبینی کنند، نرخ ارز را کنترل نمایند و رقابت در بازار خودرو را افزایش دهند، امکان خروج تدریجی از رکود وجود دارد. در غیر این صورت، ادامه رکود و کاهش معاملات در سال ۱۴۰۴ نیز قابل پیشبینی است.
در آخر باید گفت که آینده بازار خودرو ایران به شدت به تصمیمهای کلان اقتصادی و سیاستهای دولت در سال جدید وابسته است. مهمتر از همه، یک بازار رقابتی سالم و آینده باز خودرو سالم فقط با هماهنگی، همکاری و نظارت مشاورههای تخصصی، تعامل متقابل بین پیشرانها، کمریزی و مرور دورههای زمانی میسر شود. اگر شرایط اقتصادی تغییری نکرده، بازار خودرو نیز مانند سایر صنایع در ایران، سرماپایی خواهد شد.