به گزارش خبرنگار عرصه مسئولیت اجتماعی صنعت بیمه ایران، قوانین بیمهای کشور مشخص کرده است که ۷ درصد از حق بیمهای که از هر بیمهنامه شخص ثالث و بدنه دریافت میشود، مستقیماً به حساب بیمه مرکزی واریز میشود. این بدان معنی است که بیمه مرکزی بهعنوان نهاد ناظر، مستقیماً از هر بیمهنامه منتفع میشود. کاهش تصادفات جادهای میتواند تأثیر مستقیمی بر کاهش خسارات بیمهای و افزایش سوددهی در این صنعت داشته باشد.
از این رو، نقش بیمه مرکزی در فرهنگسازی عمومی اهمیتی ندارد. در قانون تاسیس بیمه مرکزی، تنظیم، تعمیم و هدایت امر بیمه پیوند ناگسستنی با حمایت بیمهگذاران و بیمهشدیگان است. حمایت از پویش «نه به تصادف» علاوه بر وظیفه قانونی، اجتماعی و مسئولیتپذیری، برای بیمه مرکزی و شرکتهای بیمهای از نظر مالی سودآور است. پس چرا این نهاد، برخلاف انتظار، از انجام اقدامات影響گذار بر فرهنگ عمومی در حوزه رانندگی کشور خودداری میکند و از فعالیت جدی در این حرکت ملی خودداری کرده است؟
علت عدم مشارکت فعال بیمه مرکزی در پویش «نه به تصادف» چیست؟ عدم مشارکت بیمه مرکزی در این پویش میتواند دلایل متعددی داشته باشد. شاید مهمترین علت این است که از ابتدا، شروع این پویش ملی با حضور وزارت بهداشت، پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت ارشاد انجام شده است و سهمی برای مشارکت فعالتر و موثرتر به بیمه مرکزی داده نشده است. البته این دلیل موجهی نیست! زیرا بر کسی پوشیده نیست که تحقق این کمپین تأثیر مستقیم بر اقتصاد این صنعت پرسود دارد.
کاهش تصادفات، در کوتاهمدت میتواند درآمد شرکتهای بیمه را تحت تأثیر قرار دهد. فروش بیمهنامههای شخص ثالث بهعنوان یکی از پرفروشترین بخشهای صنعت بیمه، وابسته به تداوم کاهش ریسکهای رانندگی است. احتمال دارد عدم ورود بیمه مرکزی به این پویش، ناشی از پیچیدگیهای ساختاری و بوروکراتیک این نهاد و نبود استراتژی روشن در حوزه مسئولیت اجتماعی، روزمرگی مدیریتی و نداشتن تخصص و دانش در حوزه اطلاعرسانی باشد.
در واقع سیاستگذاریهای مبهم در این نهاد باعث شده است تاکنون هیچ موضع رسمی و شفافی به جز خبر پیوستن به پویش از سوی بیمه مرکزی درباره این پویش اعلام نشود، که این خود به ابهامات موجود بیشتر دامن میزند.
چرا پیوستن بیمه مرکزی ضروری است؟ پویش «نه به تصادف» فراتر از یک کمپین تبلیغاتی است؛ این یک ضرورت ملی است که میتواند جان هزاران نفر را نجات دهد، هزینههای سنگین اقتصادی تصادفات را کاهش دهد و حتی به اصلاح فرهنگ رانندگی در کشور کمک کند. بیمه مرکزی بهعنوان نهاد حاکمیتی صنعت بیمه، نهتنها باید حامی این پویش باشد، بلکه میتواند نقش کلیدی و محوری در اجرای سیاستهای پیشگیرانه را فراتر از این پویش ایفا کند.
بیمه مرکزی؛ سکوت تا کِی؟ همانطور که گفته شد، با توجه به دریافتی مستقیم بیمه مرکزی از صدور بیمهنامهها و نقش مؤثر این نهاد در سیاستگذاریهای کلان صنعت بیمه، انتظار میرود که این سازمان همزمان با موج دوم سفرهای نوروزی فعالتر و مسئولیتپذیرانهتر در پویش «نه به تصادف» مشارکت داشته باشد. چراکه عدم همراهی با این حرکت ملی، میتواند پرسشهای جدیتری در خصوص اولویتهای بیمه مرکزی و مسئولیت اجتماعی آن نهاد ناظر در میان افکار عمومی و رسانهها ایجاد کند.