بیش از 54 میلیون نفر سفر نوروزی داشته‌اند

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، گفت: طبق آمار مراکز اقامتی رسمی، نیمه رسمی و اضطراری تا 12 فروردین، مجموع آمار اقامتی مسافران نوروزی بیش از 54 میلیون نفر بود که از این تعداد، حدوداً 8 میلیون و 900 هزار نفر در مراکز اقامتی رسمی اسکان پیدا کردند.

وی افزود: شهر‌هایی که همیشه پرمخاطب بودند، نسبتاً آمار کاهشی داشتند و شهر‌هایی که کمتر دیده می‌شدند، مخصوصاً در غرب کشور، با افزایش سفر مواجه بودند که نشان می‌دهد مردم به نقاط کمتر دیده شده و ناشناخته، بیشتر سفر کردند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: در مجموع 34 میلیون و 965 هزار نفر به سفر رفتند که از این تعداد، مازندران با 4 میلیون و 699 هزار نفر رتبه اول را در تعداد سفر‌ها دارد و در واقع 10 درصد سفر‌ها، به استان مازندران انجام شده است و بعد از آن، استان گیلان، خراسان رضوی، تهران، اصفهان، فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان شرقی رتبه‌های بعدی تعداد سفر‌ها را دارند.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: در بحث بیشترین سفر به شهر‌ها، شهر مشهد رتبه اول را دارد و بعد از آن شیراز و اصفهان هستند.

وی درخصوص آمار اقامت رسمی نیز گفت: استان خراسان رضوی رتبه اول را دارد و مازندران، گیلان، فارس، هرمزگان، اصفهان، یزد، خوزستان، اردبیل و بوشهر در رتبه بعدی هستند.

سید مصطفی فاطمی افزود: طبق آمار رشد سفر‌های نوروزی به استان‌ها نیز، بیشترین سفر‌ها، به سمت منطقه غرب کشور انجام شده است و ایلام با 27.8 درصد، بیشترین رشد را در سفر‌ها داشته است و استان البرز با 20 درصد، خوزستان، لرستان و گیلان با 15 درصد رشد، استان چهارمحال و بختیاری با 7.8 درصد، کهگیلویه بویر احمد با 6 درصد، استان کردستان با 5 درصد، زنجان و اردبیل با سه درصد، آذربایجان شرقی با 2 درصد بیشترین آمار سفر‌های نوروزی را ثبت کرده‌اند که نشان می‌دهد رشد سفر‌ها در استان‌های غربی، قابل توجه بوده است.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین درخصوص رویکرد‌ها در برنامه هفتم در سال 1404 گفت: در بحث سفر‌ها، بیشتر رویکردمان، افزایش تعداد سفر‌های گردشگران خارجی است و در حوزه گردشگری داخلی نیز، خانواده مد نظر است که تمرکز ما به بحث توجه خانواده و سفر‌های خانوادگی است که افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: همچنین معرفی مراکز اقامتی جدید، توجه به موضوع سرمایه گذاری و افزایش تعداد زیرساخت‌های گردشگری را نیز دربرنامه داریم.

سید مصطفی فاطمی درخصوص زیرساخت‌های گردشگری گفت: به نسبت سفر‌هایی که الان داریم، تعداد زیرساخت‌های گردشگری خصوصاً در ایام پیک کم است و ما باید این نوسان سفر‌ها را طوری متناسب سازی کنیم که بتوانیم حجم سفر‌ها را در ایام خلوت ارتقاء دهیم، برای این منظور نیز راهکار‌های متعددی دیده شده است که می‌توانیم با کمک سایر دستگاه، بخشی از آن را مرتفع کنیم.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: اگر وضعیت ساماندهی تعطیلات به درستی اتفاق بیوفتد و یک روند مطلوبی در ایام پیک داشته باشیم می‌توانیم در ایام خلوت هم سفر‌ها را شاهد باشیم.

پس از بررسی داده‌های ارائه شده در این مطالب، می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد:

**سفر‌های نوروزی در سال جاری:** بیش از 54 میلیون نفر سفر نوروزی داشته‌اند که نشان‌دهنده افزایش بهره‌وری در این صنعت است.

**بیشترین سفر به استان‌های غرب:** استان‌های غربی، از جمله ایلام، با 27.8 درصد، بیشترین رشد را در سفر‌ها داشته‌اند که نشان می‌دهد مردم به این مناطق محبوبیت یافته‌اند.

**اهمیت سفر‌های خانوادگی:** مدیریت کل دفتر توسعه گردشگری داخلی، اهمیت سفر‌های خانوادگی را عنوان کرد و گفت که تمرکز برنامه هفتم در سال 1404 بر افزایش سفر‌های خانوادگی است.

**نقص در زیرساخت‌های گردشگری:** مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی، کمبود زیرساخت‌های گردشگری خصوصاً در ایام پیک را عنوان کرد و گفت که باید این نوسان سفر‌ها را طوری متناسب سازی کنیم که بتوانیم حجم سفر‌ها را در ایام خلوت ارتقاء دهیم.

**طریق‌ها برای ارتقای سفر‌های نوروزی:** این مسأله مهم به نظر می‌رسد که پیش روحاوی راهکارهای متعددی است که می‌توان با کمک سایر دستگاه، بخشی از آن را مرتفع کرد.

نتایج این مطالب عبارتند از:

1. **ایجاد زیرساخت‌های گردشگری:** Increases زیرساخت‌های گردشگری خصوصاً در ایام پیک، افزایش تولید مسکن، پیشنهاد افزایش شمار هتل‌های در مناطق محبوب
2. **افزایش رویکرد مردمی:** متمرکز کردن رویکرد سفر نوروزی بر سفرهای خانوادگی و مسافران داخلی
3. **شکل‌گیری شهرها:** تبدیل ماهورهای حوزه‌های عشایری به سامانه گردشگری[ سکونت مؤلفه کیفیت‌های شهرها را یکپارچه نگه دارند باید به توسعه طراحی کالبدیـی تعمّیـد توانمندی تعبیر کرد
4. **ساماندهی تعطیلات:** ساماندهی تعطیلات به صورت درستی برای افزایش درصدها ارتقاءدهنده داشت این شاخص مدیر متوجه است بین کانال درصدهای افزایش دیده نیست در صورت اندازه‌گیری مشقت پیدا نکرده خواهد شد

توسط mohtavaclick.ir