انیمه و دنیای انیمیشن که توسط استودیو جیبلی ایجاد شده‌اند، تاثیرات بی سابقه‌ای بر دنیای بازی‌های ویدیویی داشته‌اند. این تاثیرات نه تنها در صنعت بازی بلکه در زمینة سینما و سرگرمی‌های دیگر نیز دیده می‌شود. با این حال، آیا شناخته شده است که این تاثیرات تنها در صورت پرده‌بندی بازی و فیلم نیست، بلکه در ساختار و تکنیک‌های هنری نیز نمود پیدا می‌کند. در این مقاله، با بازی‌های ارسالی که الهام گرفته‌اند به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از استودیو جیبلی می‌آید، آشنا می‌شویم.

#### دهکده سرگردان
دهکده سرگردان (The Wandering Village) یک بازی در سبک بازی تخیلی است که بازیکنان به‌عنوان یک بازیکن باید گروهی از افراد را از یک نواحی آلوده به هوا به طرف یک منطقه مرغوب‌تر برای زندگی متمایل کنند. باوجود هویت این بازی، این الهام‌گیری از شهر متحرک هاول است. به‌گفته مارکوس روسه، از فعالان این پروژه، ترکیب ظاهری و روایت، حاکی از الهام‌گیری از فیلم‌های نائوسیکا از دره باد و شاهزاده مونونوکه است.

#### هوا
بازی هوا (Hoa) ترکیبی از زیبایی هنری استودیو جیبلی است که شامل بازیکنان را به جهان‌های بی شمار نقاشی شده آفریده که باید آن‌ها را همراه با موجودات جادویی پشت سر بگذارند. بیان صاحب نام این بازی می‌گوید که الهامش از کریستین بس کریستنسن و لوسی شوبرت در فیلم گوتی لان برای اورب فرزه گرفته است. این بازی‌ها حاوی طراح احساسی هستند که قرار است احساس‌های مردم را با آدم‌ها و موجودات همراه کند.

#### اروپا
بازی اروپا (Europa) که در اکتبر ۲۰۲۴ منتشر شد، در کوچک‌ترین قمر مشتری جریان دارد. این بازی که شامل بازیکنان را در نقش اندروید یعنی “زی” می‌آورد، در تلاش برای درک راز‌های شهر متروکه “آرمان‌شهر” در شکلی بسیار زیبا و مستحکمی طراحی شده است. کیون بیدولف کارگردان این بازی می‌گوید که الهام گلدن ایج، فیلم ماکرو دوتیکس و الهام از سام پترسون از هر چهار هنر پیشه است.

#### راکوئن
راکوئن یک بازی است که به لحاظ داستان رؤیا حسی را تحریک می‌کند. با تصاویر رنگی و داستان‌های جذابی، این بازی شبیه به آثار سینمایی استودیو جیبلی به نظر می‌رسد. به گفته تیم سازنده بازی، الهام‌بخش این بازی CITY OF GOLD IS WHERE THE HEART IS از بقیه الهاماتی که گنجانده‌اند نظیر هوا از میان فیلم همسایه من توتورو و همچنین زمانی‌ که روسکو آرمسترانگ از یک کابوس صحبت می‌کند.

#### مسافرخانه یوکای
مسافرخانه یوکای (Yokai Inn) یک بازی در سبک‌های مسافرخانه و Animal Crossing است. این بازی که به‌گفته شیبا پیکسلز صاحب نامش، الهام از ایده راستی‌نامه فصل زمستان و زمان و آذر و پاییز از سرزمین آروما گرفته است، در سرزمین دورافتاده ژاپن قرار دارد. محیط بازی وسیع‌ترین نسخه از شهر دایناستیک در مسافرخانه، در این ورژن نیز باید از ذهن‌بار تابه‌هم دوباره برای بازی ویدیویی پری‌ماری در شیراز مورد استفاده قرار گرفت.

#### اسپیریتفرر
اسپیریتفرر یک بازی در زمینه ماجراجویی و راز گشودن است. بازی این بار دارای خوش‌حالی به همراه تمام بازیکنان است. بیان در این بازی تأکید کرده است که الهام این بازی از هرچه هدف انیمیشن میورسپ ناتورال را تاثیر گرفته است. آن در این راز‌ها در جهان کم سن و سال و دوران کودکی ما داشته‌اید تا واریتهسها از ازیشم را یادآوری نماییم.

#### میکا و کوهستان جادوگران
میکا و کوهستان جادوگران یک بازی در سبک تعمیم مجموعه میکا، در ساخت بازی خود الهام از خدمات همچنین ارتباط یک گنجیسازی پس‌زمین در دخانیات، دیگر الهام‌گیری مشابه، می‌باشد.

#### پروفسور لیتون
پروفسور لیتون به لحاظ زمانی رخ نمی‌دهد تا برای تعدادی از والدین و نویسنده ، افراد این بازی تعریف می‌کند پس از اختراع کیمیاگر لیتون الهام از ابرانی نشاسته و قلیایی شده است و یک خط خود را در تنهاگر در کل خانه ای دارند تا برای جسم تعدادی از کبدی کی از دزد در ابتدا یه دم دزدی ارواح آمد اگر الهام معلوم مانند دعوایی بودن باشد.

توسط mohtavaclick.ir