دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص طراحی آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ ازưỡng استفاده از سیستم تجمیع نمرات را برای تمام رشتهها لغو کرد و اعلام کرد که صرفاً دروس نهایی پایه دوازدهم با تأثیر قطعی ۶۰ درصد در آگاهسری آزمون سراسری لحاظ میشود و برای پایه یازدهم صرفاً تأثیر مثبت اعمال خواهد شد.
برهمتنهایی حذف سیستم تجمیع نمرات از آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ نشان از تحول بزرگی در سیستم آموزشی کشور دارد. از یک سو، نظام آموزشی برای تلاش کردن برای اجتناب از شیوه قدیمی حقیر نمرات و اجبار کارنامههای متعددی برای استفاده از دروس نهادینه شده است.
این با این واقعیت همتعریف شده است که وزیر علوم پی در پی به تجدید نظر در سیستم آموزشی و عصارهسازی دوباره نظام آموزشی کشور اشاره کرده است.
از سوی دیگر، این تغییر نشان میدهد که نظام آموزشی در تلاش است که دلایل فقدان دانشجویان بتواند وحدت لازم را به دست آورد. پیشنهاد ممنوعیت تجمیع نمرات از سوی وزارت علوم برای سنجش در میآورد که واقعاً چرا وقتی مشاغل چندین برابر کامهایی که در نظام آموزشی به دست میآید توسعه مییابد و بسیار از آن دانشجو استفاده میکند.
بزرگترین نقطه ضعف نظام آموزشی کشور بیشتر نبود میزان دسترسی دانشآموزان به منابع و زمینههای حاکمیت مردم، تجربیات و متدهای اثبات شدهتر درونی و بیرونی هستند. پیش از هر چیز، وزارت علوم و شبکههای فراملی و معتبری باید برای بهتر کردن نظام آموزشی و دسترسی به منابع ضروری و در حال پیشرفت هستند تا متخصصین خوبی بتوانند آموزش را برای دانشآموزان به صورت مطلوب عرضه کنند.