سازندگان خودرو به دنبال افول حمایت دولت در این هفت سال، با چالشهای متعددی مواجه شدهاند. یکی از مشکلات اصلی آنها، قیمتگذاری دستوری و تأخیر در اعلام قیمتها است. افزایش قیمت خودرو پس از ۱۸ ماه با حداقل رشد همراه بود، در حالی که نرخ ارز بهطور چشمگیری افزایش یافت. با این حال، این موضوع نتوانست زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان را جبران کند.
قیمتگذاری دستوری و تأخیر در اعلام قیمتها
کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، در مورد این موضوع صحبت کرده است. او میگوید که خودروسازان و قطعهسازان با وجود قیمتگذاری دستوری و زیانهای سنگین، تلاش کردهاند چرخهای تولید را به حرکت درآورند. اما، این تلاشها بدون حمایت جدی دولت و نهادهای مرتبط، بیفایده خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم که تحولات این صنعت و چالشهای آن، در چهارچوب یک تصویر تاریخی،文化ی و صنعتی کاوش شود. برای مثال، ما میتوانیم به تغییرات زمانی در عملکرد خودروهای کشور برسد و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی. یا اینکه به بیست سال گذشته در صنعت خودروسازی کشور نگریم. برای مثال میتوانیم به بارز بودن آن در تأخیر اعلام قیمتها و لزوم مقابله با واردات خودروهای دست دوم اشاره کرد.