**نوسانات بازار روغن: چالش ساختاری یا چارچوب متناقض؟**

امروز ما با اخبار خبرهای نوسانات بازار روغن روبرو هستیم. آیا این نوسانات ریشه در چالش‌های ساختاری در زنجیره تأمین و توزیع روغن دارد یا شاید چارچوب متناقض موجود در بازار؟ ادامه‌ی این خبر به آن اشاره دارد.

**ارائه‌ی توضیحات کامل بهـر مثبت**

سال‌های اخیر بازار روغن ایران با نوسانات زیادی روبرو بوده است. هم‌زمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی برای روغن‌های خوراکی با قیمت دولتی، این کالای اساسی همچنان نایاب بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نایاب شدن روغن بعد از مرحله‌ی دوم طرح کالابرگ الکترونیکی گویای آن است که خلأ بازار روغن چنان جدی است که به‌راحتی جبران نمی‌شود.

در این میان، خروج شرکت صافولا از بازار ایران تا حدودی این نگرانی‌ها را افزایش داده است. وزارت جهاد کشاورزی پیش از عید وعده‌ی تامین بازار روغن خوراکی را داده بود، اما این وعده تنها وعده بود. هم‌اکنون وضع تامین روغن خزانه‌ی خانوارها را به چالش کشیده است.

**بی‌درنگ به خبر بازگشتیم**

اداره‌کل میدانی از بازار کالا‌های اساسی نشان می‌دهد که همواره عرضه‌ی روغن خوراکی در بازار قطره‌چکانی شده است. و نه تنها خانوارهای با درآمد سطوح بالا که ناچار به تهیه روغن هستند، بلکه حتی مغازه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت‌ها هم با مشکل روغن مواجه‌اند.

فروشندگان می‌گویند که سفارش‌های انجام‌شده‌ای که از سوی خریداران انجام شده، اما تولیدکنندگان هنوز کالایی در دسترس قرار نداده‌اند. درบาง地区، تولیدکنندگان صریحاً اعلام کرده‌اند که به دلیل انتظار قیمت‌های جدید در بازار، اجناس خود را برای عرضه به فروشگاه‌ها ارسال نمی‌کنند. اما همین‌که اسفندماه سال قبل، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که در بازار روغن هیچ کمبودی وجود ندارد.

**اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی**

اکبر فتحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در دی ماه سال گذشته بیان کرد که هیچ زیرساختی از کشور خارج نشده است. کل ظرفیت‌های کشور در تولید و توزیع روغن باقی مانده است. بر اساس تاکید او، با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این زمینه و همچنین واردات قبلی کافی، مشکلی در بازار وجود ندارد. علاوه بر این، ثبت سفارش‌ها بدون محدودیت ادامه دارد و ذخایر داخلی به حد کافی وجود دارد.

**پیگیری مشکل‌یابی**

البته خروج ناگهانی شرکت صافولا از بازار روغن ایران می‌تواند تداوم این روند را هدایت کند. اگر وزارت جهاد کشاورزی مدعی تامین از منابع دیگر باشد، اما جایگزینی این ظرفیت‌ها به قیمت زمان بر است. احتمالا، در دوره کوتاه‌مدت شکاف عرضه‌ای به وجود می‌آید.

**نظر دبیر ستاد هماهنگی امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی**

ارتقاء تولید روغن هم در کشاورزی خوب است، اما باید به نکته‌های کلیدی نیز توجه داشت، یکی از نکات کلیدی توجه به وضعیت تولید روغن است. افزایش تولید یک نتیجه‌است تداومی که نیاز دارد تا شاید اصلاحات چگونه باشد و همچنین پایین بودن قیمت روغن باعث افزایش عرضه می‌شود، در حال حاضر این نکته را می‌توانید در سطح معدل کشور تحت نظارت قرار دهید.

معدل تولید روغن را باید با معدل قیمتهای تولید کننده‌ها مقایسه کرد تا یک ارزشیابی از وضعیت تولید که شامل افزایش تولید در برند کمکی شامل برندهای ایرانی، افزایش تولید کارمزد تولید در برندهای ایرانی، افزایش توان تولید در برندهای ایرانی شد.

**در نهایت تصدیق بیشتری درباره وضعیت کنونی نیاز است**

نکته دیگر توجه به شرایط انتقال و توزیع کالا در حال حاضر است. توجه به شرایط توزیع و حرکت کالا در طبیعت پستی-حرفه‌ای برای یک محصول در این استان طوری که در شرایط پاییزی برای تک غلات، تلغم شکر و همچنین برای محصول جدید صنعت گلیسیرین طبق اطلاعات دیده شده، معضل جبران کسر ظرفیت و جریان بالاتری که کشور طی یک سال سال سه سال previous نیاز به آن دارد، ایجاد شده.

با توجه به نقصان تامین کالا در این بخش باعث بروز ریزش درکی از وضع در شبکه توزیع گشته اند. مقداری ما شاهد این هستیم که در صنعت روغن‌رسانی، مراکز درمانی مواجهه می شوند. پس اگر تفکر ایجاد کنیم که زندان سوء مرة ترین کالا به درستان البته ثمر بکشند.

توسط mohtavaclick.ir