مرحلهی بعدی در عالم خودروهای برقی، روندهایی را به کار بستن چینیها در صنعت خودروسازی غربی نشان میدهد.یکی از مثالهای برجستهی این روند، خودرو مزدا EZ-60 است. این خودرو که شباهت چندانی به شاسیبلندهای مزدا ندارد، نتیجهی همکاری مزدا با شریک چینی خود، چانگان، بر روی خودروی Deepal S07 است.
بر اساس آخرین اخبار، خودرو مزدا EZ-60 با موتور بنزینی عرضه خواهد شد که میتواند برای افزایش بُرد خودرو استفاده شود. این موتور 1.5 لیتری، تنها بهعنوان ژنراتور عمل میکند و وظیفهی تأمین انرژی برای باتری 31.7 کیلوواتساعتی را بر عهده دارد. این باتری بهمدت 160 کیلومتر بُرد خالص را در استانداردهای CLTC فراهم میکند. با این وجود، بُرد کلی خودرو هنوز اعلام نشده است.
وزن خودرو EZ-60 معادل 1992 کیلوگرم است. نسخهی تمامبرقی این خودرو نیز در آینده از راه میرسد. این بار، مزدا با همان سیستم افزایشدهندهی بُرد، تا 1300 کیلومتر پیمایش را در سدان EZ-6 ارائه داده است.
این車 در واقع همانDeepal S07 بهروی این خودرو شرکت چاینا چانگان مونتاژ شده است. اما مزدا از مهندسی مداوم در مدل های خودش استفاده میکند، یعنی توسعه وجود دارد.
اما نکتهی قابل توجه در مورد خودروهای برقی مزدا این است که آنها از موتورهای واقعی خودمان برای تولید انرژی استفاده میکنند. این نشان میدهد که مزدا بهطور جدی در تلاش است تا از پیشرفتهای خود در این زمینه استفاده کند.
ما میدانیم که مزدا برای سرعتبخشیدن به عرضهی خودروهای برقی به شریک چینی خود تکیه کرده است، اما پروژههای داخلیاش را کنار نگذاشته است. اولین خودرو برقی مستقل مزدا بر پایهی پلتفرم اختصاصی سال 2027 عرضه میشود.