**سرمایه‌گذاری برای تولید: چگونگی ترکیب زنان در زنجیره نوآوری**

با توجه به شعار سال ۱۴۰۴ و نقش زنان در سرمایه‌گذاری و تولید، بیانیه ای از سوی خدیجه جدا، معاون دانش‌بنیان ریاست جمهوری در باره ساختار همگرایی feminine را در عرصه تولید، خالی از انتقاد است. در این بیانیه که به انتهای این متن اشاره می شود، آمده است که با توجه به شعار سال ۱۴۰۴ که “سرمایه‌گذاری برای تولید” است. ازنظر عرف، این شعار بیشتر یک پیام اقتصادی دارد؛ اما در حالی که در عمق خود راه کاری استراتژیک برای بازاندیشی در مورد منابع انسانی، راهبرد نوآوری و شیوه‌های توزیع فرصت را دارا است.

اگر تنها برای تامین نیازهای مالی زیرساخت‌های سنتی تولیدی، سرمایه‌گذاری صورت گیرد، فرصت بزرگی از دست خواهند رفت. پرسش اصلی این است که چرا حتی با رشد شمار زیادی از زنان در حوزه‌های تحصیلات عالی و ورود به عرصه‌های دانشمحور، سهم واقعی آنها در زنجیره ارزش فناورانه همچنان محدود مانده است؟ چند دلیل برای این محدودیت وجود دارد که هیچ یک از آنها ناشی از ناکارآمدی و یا مشکلات مربوط به زنان نیست، اما از ساختار نهادی و میزان نابرابری معطوف است.

در اسلایدهای رسمی برای توسعه به نقش راهبردی زنان در زنجیره نوآوری و تولید دانش‌بنیان هم اشاره شده است. تلاشی بود که نه تنها از نظر عدالت اجتماعی بلکه در حیث ضرورت رقابتی و بقای ملی نیز دارای اهمیت است. پرسش کلیدی این است که چرا با وجود رشد بسیاری از زنان در حوزه‌های آموزش عالی و ورود آنان به عرصه‌های دانشمحور، سهم واقعی‌شان در زنجیره خلق ارزش فناورانه همچنان محدود باقی مانده است؟. پاسخ این است که این محدودیت نه ناشی از ناکارآمدی زنان بلکه ناشی از وجود سازوکارهای نهادی است که نابرابری را ایجاد می‌کنند.

برای مثال، اگرچه همانند خیلی از صنعت‌ها، رشد بسیاری از زنان در اهمیت خاصی در حوزه‌های مد Moderropriateoreárp參laş وجود دارد.

از الگوریتم‌هایی که به مردم متکا دارند تا از الگوهای تخصیص سرمایه که ریسک پذیری زنان را کمتر معتبر می‌داند تا عدم وجود شبکه‌های اجتماعی که بتوانند زنان را درمحدو جزء اول‌تر از مثلا شرکت‌ها مسبوقی کنند یا ده‌ها مورد دیگر عدم بالقوه شرایط برابر به زنان ایران اکسریتا این سلسله مسائلی هستند.

توسط mohtavaclick.ir