مجری برنامه «همیشه مخاطب» مطرح کرد: در عصری که برنامه‌سازی ۳۶۰ درجه بدل به اصل اول برنامه‌سازی‌های تصویری شده، چنین گنجینه‌ای نباید مورد غلفت قرار بگیرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «همیشه مخاطب» برنامه این روز‌های تلویزیون، چند هفته‌ای است که از آنتن شبکه تهران پخش می‌شود. این برنامه با اجرای محمدمهدی قاسمی در قالب ویدئوکست، به تماس‌های مردم در سامانه ۱۶۲ درگاه ارتباط مخاطبان با صداوسیما می‌پردازد. سازندگان این برنامه تلاش کرده‌اند تا آرا و نظرات مردم را در شبکه تهران منعکس کنند و مجری طی گفت‌و‌گو‌ها سعی دارد تا نظرات مخاطبان را با کارشناسان، عوامل برنامه و مدیران سازمان در میان بگذارد. برنامه همیشه مخاطب تاکنون میزبان کارگردان برنامه‌های «آن»، «برسد به دست فردا» و همینطور عوامل سریال «سوجان» و… بوده است. این برنامه که محصول اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیماست، شنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ پخش می‌شود و تکرار آن دوشنبه‌ها ساعت ۹ صبح روی آنتن می‌رود. گفتگویی با مجری این برنامه را می خوانید:

چه شد که به تولید برنامه همیشه مخاطب رسیدید و فرآیند ساخت این برامه چگونه طی شد؟

آشنایی من با سامانه ۱۶۲ و مرکز تولید محتوا روابط عمومی‌به ابتدای سال ۱۴۰۳ باز می‌گردد. زمانی که برای سردبیری یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز با حجم زیادی از تماس‌های ثبت شده در این سامانه روبه‌رو شدیم. ایده‌ی ساخت برنامه «همیشه مخاطب» در پیش‌تولید همان برنامه متولد شد. تا پیش از برنامه «همیشه مخاطب»، گزارش‌های کوتاه دو-سه دقیقه‌ای از حضور عوامل سازنده و مدیران در سامانه ۱۶۲ منتشر می‌شد و بیشتر تمرکز بر محتوای متنی بود. اما در عصری که برنامه‌سازی ۳۶۰ درجه بدل به اصل اول برنامه‌سازی‌های تصویری شده، همچین گنجینه‌ای نباید مورد غلفت قرار بگیرد. با همراهی‌ای که از جانب اداره کل روابط عمومی صداوسیما انجام شد، پروسه‌ی طراحی این برنامه از مرداد شروع شد و پس از بررسی و تست چندین سناریو و مشورت با تجربه‌سازان و باسابقه رادیو و تلویزیون، قالب ویدیوکست کنونی برای این برنامه برگزیده شد. قالبی که علاوه بر جدید بودنش، دوزی از صمیمیت را به همراه دارد که تنیده با محتوای برنامه است. به‌علاوه این قالب جزو شایع‌ترین فرم‌های برنامه‌های برترین شبکه‌های جهانی است. به هر حال، از اول بهمن فرایند ضبط این برنامه شروع شد.

به نظر می‌رسد با توجه به تازگی این سبک برنامه، اجرای آن با چالش‌هایی همراه باشد. تا امروز با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟

اول آنکه این برنامه، اولین حضور جلوی دوربین من به عنوان مجری اصلی برنامه است. تا قبل از «همیشه مخاطب» به عنوان مجری آیتم و بیشتر در پشت صحنه در برنامه‌ها فعالیت می‌کردم. نکته‌ای که اجرای این برنامه دارد، کاراکتر دانشجو-مجری است که در این برنامه روبه‌روی مهمانان می‌نشیند. شاید این دانشجو بودن جسارت بیشتری برای مطالبه کردن از برنامه‌ساز‌ها و مدیران به همراه دارد. از طرف دیگر، مهمانان این برنامه، اغلب افرادی هستند تاثیرگذاری مستقیم روی آنتن دارند، اما کمتر جلوی دوربین دیده شده‌اند. از سوی دیگر، فرایند انتخاب و پالایش تماس مناسب برای مهمان مدنظر، مهمترین چالش طراحی و اجرای برنامه است.

برای انتخاب نظرات مردم که با عوامل برنامه‌ها مطرح می‌کنید چه فیلتری دارید؟ و آیا صداقت و عدالت را در خوانش منتقدانه مخاطب مطرح می‌کنید؟

انتخاب نظرات بویژه تماس‌ها باید چندین ویژگی داشته باشند. اول اینکه تماس ثبت شده دارای ادبیات مناسب تلویزیون باشد، کیفیت صدا درستی باشد و البته که جدیدترین تماس‌ها در اولویت هستند. بیشتر تماس‌ها و پیام‌هایی که در برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرند به انتقادات اختصاص دارد، شاید سوال باشد که این نظرات از کجا بدست ما می‌رسد. سامانه تلفنی ۱۶۲، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۶۲، صفحات مجازی روابط عمومی و برنامه یا شبکه مدعو و نظرات مخاطبین در شبکه‌های مجازی، معتبرترین و اصلی‌ترین منبع برای انتخاب هستند. بعلاوه شخصا تلاش می‌کنم در اجرای برنامه به تماس‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرند، ضریب بیشتری بدهم و شدت انتقاد را بیشتر کنم. کمااینکه خود مهمانان هم نشان دادند که دنبال دریافت انتقادات هستند و از تکرار تعریف و تشکر‌ها رویگردان هستند.

برای آینده برنامه همیشه مخاطب، چه افقی را متصور هستید؟

در قسمت اول با برنامه‌هایی که تا پیش از این می‌توانستند ماموریتی شبیه به «همیشه مخاطب» داشته باشند، خاطره‌بازی کردیم. از «سیمای هفته» که دهه ۶۰ و ۷۰ پخش می‌شد تا «شما و سیما» که هنوز هم پخش می‌شود. اما هیچ‌کدام ماموریتی مشابه «همیشه مخاطب» نداشتند. برنامه «همیشه مخاطب» باید تا روزی که محتوای تصویری و صوتی از صداوسیما پخش می‌شود، ساخته شود؛ چراکه چرخه ساخت و اصلاح برنامه را کامل می‌کند. برنامه‌ساز یا کارگردانی که از نظرات مردم مطلع نباشد، چگونه می‌تواند کارش را اصلاح کند. از طرفی دیگر، مخاطبی که با نادیده گرفته شدن پیام، ناامید می‌شود، چگونه می‌تواند به تغییر و اصلاح امیدوار باشد. چگونه حس ارزشمندبودن و پاسخگویی را درک کند. همه اینها دلایل ادامه‌دار بودن برنامه «همیشه مخاطب» است. توافق این برنامه تا امروز که با شما صحبت می‌کنم، یک فصل ۱۳ قسمتی است. تصمیم به ادامه‌دار بودن آن، فقط منحصر به تصمیم من نیست. این‌که مخاطبین به این برنامه استقبال داشته باشند و نظرات خود را از مسیر‌های مربوطه به دستمان برسانند. به علاوه اداره کل روابط عمومی صداوسیما نیز باید قصد ادامه فعالیت برنامه را داشته باشد که تا امروز خبری از توقف یا ادامه آن از جانب روابط عمومی به من اعلام نشده. برنامه در فصول آینده می‌تواند حتی زنده روی آنتن بیاید و از یکی از شبکه‌های سراسری پخش شود.

source

توسط mohtavaclick.ir