در سال ۱۴۰۳، بازار خدمات پرداخت الکترونیکی ایران به حاشیههای جدیدی روی آورد. با وجود حضور ۱۲ شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت در کشور، دو شرکت «بهپرداخت ملت» و «پرداخت الکترونیک سامان» به طور چشمگیری در بازار غلبه کردند. این دو شرکت مجموعاً ۴۰ درصد از کل تراکنشهای کشور را در سال ۱۴۰۳ مورد اداره خود قرار دادند.
شرکتهای PSP نقش مهمی در زیرساخت پرداخت الکترونیک کشور ایفا میکنند. آنها علاوه بر ارائه ابزارهای پرداخت، عملیات مالی را نیز از نظر امنیت و سرعت بهینهسازی میکنند. با توجه به گزارش شاپرک، شرکت بهپرداخت ملت در سال ۱۴۰۳ توانسته به طور چشمگیری در سه حوزه کارتخوان فروشگاهی، پرداخت اینترنتی و موبایلی، بیشترین سهم بازار را به دست آورد. این شرکت ۲۰٫۵۳ درصد از تعداد کل تراکنشها و ۲۰٫۹۳ درصد از مجموع مبلغ تراکنشها را به خود اختصاص داد.
این در حالی است که رقیب اصلی این شرکت، یعنی پرداخت الکترونیک سامان، در رتبه دوم قرار داشت و ۱۸٫۸۸ درصد از تعداد تراکنشها و ۱۹٫۸۴ درصد از مبلغ کل تراکنشهای سال ۱۴۰۳ را در اختیار داشت. شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان با سهم ۱۲٫۸۸ درصدی از کل تعداد تراکنشها در جایگاه سوم قرار داشت؛ اما از نظر مبلغ تراکنشها، نتوانسته جایگاه سوم را حفظ کند و این شرکت «سداد» بود که توانست با ۱۲٫۵۵ درصد از کل مبلغ تراکنشها، رتبه سوم در این زمینه را به خود اختصاص دهد.
شرکت سداد با در اختیار داشتن ۷٫۶ درصد از تعداد تراکنشهای شاپرک، در جایگاه ششم قرار داشت؛ اما از نظر مبلغ تراکنشها، با سهم ۱۲٫۵۵ درصدی، در رتبه سوم ایستاده بود. این اختلاف رتبه نشان میدهد که حجم مبالغ جابهجا شده از طریق این شرکت پرداخت بالا بوده است.
باتوجه به این دادهها، تا چه اندازه مهم است این دو شرکت در بازار خدمات پرداخت ایرانی؟
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
قسمت مهمی از رهنمودهای زیر از نویسنده پشتیبانی میشود:
برچسبها :
関注 :