**رشد قیمت کاغذ و کاهش قیمت مرکب در بازار چاپ و نشر**

تصاویری از اعلانات بازرگانی در سطح شهر نشان می‌دهد که افزایش قیمت کاغذ و مرکب و کاهش قیمت اقلام دیگر در بازار چاپ و نشر یکی از مهم‌ترین مسائل پیش رو است. در هفته جاری، قیمت کاغذ نسبت به مدت مشابه در هفته پایانی فروردین‌ماه سیر نزولی داشته است. اگرچه در هفته آینده قیمت نهایی این اقلام مشخص خواهد شد، اما تغییراتی که در بازار پیش روی داریم، در چیست؟

در ماه جاری سال ۱۴۰۴، نرخ برخی از اقلام مورد نیاز فعالان چاپ و نشر هنوز مشخص نشده است. فعالان این حوزه برای تهیه اقلام مثل کاغذ و مقوا باید منتظر استعلام قیمت از سوی واردکنندگان و تجار باشند. بسیاری از کسانی که در این بازار حضور دارند، منتظر هستند که قیمت نهایی این اقلام مشخص شود تا بتوانند تصمیم بگیرند.

البته باید یادآور شد که بازار و تجارت اغلب متاثر از عوامل سیاسی، اقتصادی و بازار می‌شود. بنابراین این تغییرات به نکاتی مانند تنگناهای واردات، کمبود مواد اولیه و سیاست‌های اقتصادی می‌شود. ما در ادامه با دقت بیشتری به این موضوع نگاه می‌کنیم.

**کاغذ و مرکب، بهترین مثال**

بر خلاف کاغذ، مرکب در هفته جاری، قیمت خود را با یک رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی افزایش داده است. اگرچه در هفته آینده قیمت نهایی مرکب مشخص خواهد شد، اما این رشد را می‌توان به تغییرات بازار و تعویض مواد اولیه نسبت داد.

همچنین Should باشد خوب است که در این مقاله به برخی از اقلام مهم دیگر اشاره شود. به عنوان مثال، کاغذ گلاسه، که برای چاپ و نشر ضروری است، در بازار به قیمت کیلویی ۱۰۹ تا ۱۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود. مقوا نیز به بهای ۸۰ تا ۸۱ هزار تومان به‌در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

**الکل، مرکب و سایر اقلام**

در ادامه، به سایر مواد اولیه مانند الکل، مرکب و زینک اشاره شده است. الکل ایزوپروپیل تولیدی کشورهای کره و هلند کیلویی ۱۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. مرکب گلاسه خارجی به بهای ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

همچنین هر گالن بیست و یک و نیم کیلویی چسب صحافی سرد ایرانی حدود ۲ میلیون هزار تومان و چسب گرم، کیلویی ۳۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بهای هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی، ۴۶۳ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۳۵۵ هزار تومان، هر کیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۴۰۳ هزار تومان و هر کیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۳۱۱ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

**درجهت‌گیری بازار، فهم گسترده‌تر را می‌خواهد**

اگرچه این تغییرات قیمت در بازار چاپ و نشر، برای بسیاری از فعالان این حوزه مهم است، اما باید اعتراف کرد که در واقع این تغییری نیست. طی ماه‌های گذشته هم مروری داریم که امروزه این قیمت‌ها با سال‌های قبل مقایسه می‌شوند. اصلی‌ترین نکته این است که بازار و تحولات آن، بیشتر از گمانه‌زنی‌های فردی درباره آیندهاقتصاد یک کشور تأثیر می‌پذیرد.

ما عقیده داریم که باید به برخی از تغییرات در بازار توجه کنیم. به عنوان مثال، بازرگانان و فعالان این صنعت باید چسباندن مدیریت و بازار را در آینده به کار ببرند و اگر شرایط اقتصادی بیان داشته، باید به آن توجه کنند.

باید توضیح داد که پیش بینی نرخ و عوامل موثر در این تغییرات، از آغاز سال ۱۴۰۴ مشخص شده است. الزام پولی که بر فروش و خرید کاغذ برای هر شخص پیش بینی می‌شود، موجب افزایش قیمت واقعی شده است.

بر خلاف آن، افزایش نرخ از اوایل ماه رمضان سیر نزولی داشت. کاغذ چینی نیز به بهای ۹۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود و برخی از مقوای ۱۸۰ و ۲۵۰ گرمی که زیرمتری با نام مرکب و مقوا هستند به قیمت ۸۱ هزار تومان فروخته می‌شود.

**ارزیابی این بازار، خطرهای آتی را کاهش می‌دهد**

آیا می‌توانیم در این بازار پیش‌بینی‌های دقیقی داشته باشیم؟ درباره آینده بازار و عوامل موثر بر قیمت آن، چندین عامل وجود دارد که می‌توانیم آنها را به خوبی بررسی کنیم.

اولین‌عامل، این است که اساساً تغییرات قیمت بازار، بر پایه عواملی مانند تورم و جنگ سیر نزولی دارد. این کاهش قیمت غیرقابل پیش‌بینی است. همیشه در سال‌های پیشین بازار کاغذ همانطور که پیش‌بینی شد تنها در ماه رمضان سیر نزولی داشته است. بنابراین، صرفاً باید به صادرات یا واردات توجه کنیم.

دومین عامل این است که افزایش قیمت بازار، صرفاً در یک مثلث صناعتی ناشی از جنگ است. این سه صنایعی هستند که باعث شدند مواد اولیه به طور نمی‌تواند در هماننحو استخراج و صادرات شوند.

سومین عامل این است که این افزایش در واقع تأثیر ایران در صادرات و واردات مواد اولیه است. اگرچه افزایش قیمت، بر مالداری جنگ درون این افزایش می‌رود، لیکن آنچه مهم است این است که واردات و صادرات تولیدات را تحریم نمی‌کند.

اگرچه پیش بینی‌های ما درباره آینده بازار ممکن است مشخص نباشد، اما این تغییرات قیمت و شرایط اقتصادی، یک میانبر ما شده است. بنظر ما الزام پولی که بر فروش و خرید کاغذ از اوایل ماه رمضان سیر نزولی داشته است، در عملکرد پیش‌بینی شده بدون ترازسنجی نرخ است.

هر چند افزایش قیمت در صنایع مختلف دیگر مانند غذا و برخی دیگر نیز پدیده‌ای است که البته در آن ناهنجاری و نوسانات هم هست. به هر حال، این الزام پولی که برای هر میزبان بنگاهی پیش بینی می‌شود، در نوسانات بازار آن تأثیر زیادی ندارد.

بنا به گونه‌ای که شما می‌توانید پیش‌بینی کنید با توجه به وضع موجود باید در پیش‌رفتن این تغییرات نظاره‌گر باشیم و از سوءاستفاده‌های حاکم بر بازار، فرا دارید.

منبع

توسط mohtavaclick.ir