معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر ضرورت همگامی با جهانی شدن فناوریهای نوین در آموزش عالی کشور، گفت: در دنیای امروز که شغلها و نیازهای جدید در حال شکلگیری هستند، باید برنامههای آموزشی خود را متناسب با این تغییرات بازنگری کنیم. این سخنرانی توسط دکتر ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست شورای دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد.
دکتر واحدی با اشاره به جایگاه ویژه اساتید در نظام آموزش عالی کشور، آنها را یکی از مهمترین ارکان این نظام دانست و گفت: هیچ چیز در آموزش عالی نمیتواند از اهمیت وجود آنها پیشی بگیرد. او همچنین به پتانسیلهای صنعتی استان کرمان اشاره کرد و گفت: این استان دارای پتانسیلهای صنعتی زیادی است که میتواند در تعامل با دانشگاهها و از طریق همکاریهای دوجانبه مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
دکتر واحدی تغییرات جهانی در عرصه فناوری و هوش مصنوعی را مورد توجه قرار داد و بر لزوم بازنگری در برنامههای آموزشی تأکید کرد. وی گفت: در دنیای امروز که شغلها و نیازهای جدید در حال شکلگیری هستند، باید با تحولاتی که در فناوریها رخ میدهد همگام شویم و برنامههای آموزشی خود را متناسب با این تغییرات بازنگری کنیم.
حجتالاسلاموالمسلمین حسن عسکری مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه باهنر، در ابتدای سخنرانیش روز معلم را تبریک گفت و گفت: روز معلم یادآور شکوه و عظمت افرادی است که در عرصه تعلیموتربیت زیباترین جلوههای عشق و ایثار را به نمایش گذاشتهاند. وی همچنین به اهمیت نماز در تربیت انسانها، بهویژه نسل جوان اشاره کرد و نقش اساتید در ترغیب جوانان به توجه به نماز را ضروری دانست.
دکتر حسین نظام آبادی پور، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، با خوشامدگویی به دکتر واحدی و هیئت همراه، دانشگاه شهید باهنر کرمان را بهعنوان بزرگترین دانشگاه جنوب شرق کشور معرفی کرد و گفت: این دانشگاه با بیش از نیمقرن فعالیت آموزشی توانسته در رشد و توسعه استان کرمان نقشی اساسی ایفا کند. وی افزود: این دانشگاه با بیش از ۱۴,۰۰۰ دانشجو و نزدیک به ۸۲,۰۰۰ دانشآموخته که بسیاری از آنها در پستهای کلیدی و تأثیرگذار جامعه مشغول به فعالیت هستند، توانسته است بخشی از نیازهای علمی و نیروی انسانی مورد نیاز استان و کشور را تأمین کند.
دکتر قاسم محمدینژاد، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ضمن گرامیداشت روز معلم، به تلاشهای دانشگاه در حوزه توانمندسازی اعضای هیئتعلمی اشاره کرد و از تصویب دورههای دانشافزایی و توانمندسازی اعضای هیئتعلمی در شورای دانشگاه خبر داد.
در ادامه جلسه، اعضای شورای دانشگاه به طرح مسائل و مشکلات آموزشی پرداختند و دکتر واحدی به سؤالات آنان پاسخ داد. این نشست فرصتی بود برای تبادل نظر پیرامون چالشها و فرصتهای آموزشی دانشگاه و بررسی راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه شهید باهنر کرمان.
راهحلهای بالقوه یا پیشنهادات عملی ارائهشده در این متن عبارتند از:
* بازنگری در برنامههای آموزشی متناسب با تغییرات فناوریها و نیازهای جدید
* همگامی با جهانی شدن فناوریهای نوین در آموزش عالی کشور
* تأکید بر اهمیت وجود اساتید در نظام آموزش عالی کشور
* تعامل با دانشگاهها و همکاریهای دوجانبه برای بهرهبرداری از پتانسیلهای صنعتی استان کرمان
* توجه به اهمیت نماز در تربیت انسانها، بهویژه نسل جوان
* نقش اساتید در ترغیب جوانان به توجه به نماز
* تلاشهای دانشگاه در حوزه توانمندسازی اعضای هیئتعلمی
* تصویب دورههای دانشافزایی و توانمندسازی اعضای هیئتعلمی در شورای دانشگاه
سوالات یا بیانیههایی که باعث میشود خوانندگان به طور انتقادی فکر کنند یا با محتوا تعامل کنند، عبارتند از:
* آیا برنامههای آموزشی ما متناسب با نیازهای جدید هستند؟
* چگونه میتوانیم با جهانی شدن فناوریهای نوین همگام شویم؟
* چه نقشی اساتید در نظام آموزش عالی کشور ایفا میکنند؟
* چگونه میتوانیم از پتانسیلهای صنعتی استان کرمان بهرهبرداری کنیم؟
* چه استدلالهایی برای اهمیت نماز در تربیت انسانها وجود دارد؟
* چگونه میتوانیم نسل جوان را ترغیب به توجه به نماز کنیم؟
* چه نوع تلاشهایی برای توانمندسازی اعضای هیئتعلمی باید انجام شود؟