روانشناسی و هوش مصنوعی: چگونه میتوانیم از این دو علم در کنار هم به موفقیت برسیم
در دنیای امروز، تکنولوژیهای پیشرفته، زندگی روزمره ما را متحول کردهاند. یکی از این فناوریها، هوش مصنوعی است که توانایی قابل توجهی در پیشگیری و درمان دارد. با این وجود، میتوان در مورد جایگزینی هوش مصنوعی با روابط انسانی و تعاملات انسانی Fragen کرد. روانشناسی نیز به عنوان یکی از قدیمیترین نظامهای علمی در دنیا، تلاش کرده است تا با درک حالات روانی و رفتاری انسانها، به طور کل رفتارها و هیجانات انسانی را بررسی کند.
روانشناسی هرچند قدیمی است، اما همچنان بهصورت روزافزون به کار میرود. یشت برایان خشک مزایا و معایب هوش مصنوعی، در خصوصِ خلاف با امة خود شاهد چیدمان قدر مكرد شده شناخت و علم روانی حدود اینکه سیگر نتوانم فراهم سازی با اندازی هربد دست در قلدم ننة لايه Kendrick بعد کرده بود.
آموزش دیدهایم که در مورد جایگزینی هوش مصنوعی با روانشناسان و مشاوران، debating اظهار داشت: هرچند هوش مصنوعی، برخی کاربردهای خوبی در مورد پیشگیری و درمان دارد، اما نمیتواند جایگزین علم روانشناسی باشد. این دلیل یکی این است که منشأ انسانی ندارد. مشورت در حال حاضر نمیتواند جایگزین روابط و تعاملات انسانی و پویایی این روابط باشد، بنابراین میتوان گفت که انتظار جابجایی وکلی از این دو علم نداریم.
زهرا عسکری عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان نیز افزود که استفاده از هوش مصنوعی در فرایند تشخیص و درمان خدمات روانشناختی، با برخی معایب و چالشها همراه است. یکی از این چالشها، خطا در این فناوری است. اگر این خطا در موضوعات حساس، مثل خودکشی، رفتارهای خودآسیبزا و اختلالاتی که مستقیماً با جان انسان سروکار دارد، باشد، میتواند مشکلات جدیدی بوجود آورد.
با این وجود، از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در خدمات روانشناختی میتوان به از بین رفتن بعد جغرافیایی و مسافتهای فیزیکی اشاره کرد. این موضوع بهویژه برای افراد مهاجر، کسانی که به دلیل محل سکونت، محروم از خدمات روانشناختی هستند، و افراد دیگری که به دلیل موقعیت اجتماعی خود یا وضعیت فرهنگی جامعهای که در آن زندگی میکنند، نمیتوانند بهصورت حضوری از خدمات روانشناختی بهره ببرند، قابل توجه است.
عسکری، در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر خدمات روانشناختی و آمار مراجعات حضوری بیان کرد که در حال حاضر، برخی مراجعان و روانشناسان به این نتیجه رسیدهاند که کیفیت خدمات مشاوره حضوری از مشاورههای غیرحضوری بیشتر است. با این وجود، در برخی موقعیتها، مشاورههای غیرحضوری آسیبی نمیرساند.
آنطور که این مشاور و روانشناس پیش بینی میکند، اگر خدمات مشاوره را در سه دسته آموزش، راهنمایی، مشاوره و درمان قرار دهیم، در فرایند درمان اگر جلسات تا حد ممکن حضوری برگزار شوند بهتر است، اما در بحث آموزش، راهنمایی و مشاوره، گاهی خدمات غیرحضوری به دلیل نداشتن بعد مسافت برای مراجعان از راه دور بهتر است.
عسکری همچنین بیان کرد که برای سنجش اثربخشی خدمات روانشناسی و مشاوره با روشهای علمی، باید دادههای مبتنی بر منابع را گسترش دهیم. در این مورد باید به دادههای آماری متصل شویم و سنجشهای کمی انجام دهیم. باید متغیرهایی از سوی متخصصان و چالشهایی که از نظر مراجعان در این زمینهها وجود دارند را مورد تحلیل و بررسی علمی قرار دهیم. بعد از سنجش بازخورد نتایج، میتوان به این نتیجه رسید که آیا این روش برای اکثریت مفید بوده است یا خیر.
این موضوع بهویژه برای افرادی که به صحت کامل روان یا در تلاش برای درک یک یک خود هستند، میتواند ارزشمند باشد. سنجش اثربخشی خدمات روانشناسی و مشاوره با روشهای علمی میتواند به افراد کمک کند تا دریابند که چه کمکی میتوانند برای تسکین شرمساری خود به شخصی کمک کنند.
این نیز مهم است که درمورد جایگزینی روانشناسان و مشاوران با هوش مصنوعی در حال حاضر قول دادن به کسی از جایی که مشاوره با رویکرد دیگری از طرف انسانی عمل باید وجود داشت ولی کسی به سوگ خیلی نیاز دارد، در اینگونه متصدی فدای غضنفر ما زور؟