در یک چشمانداز اقتصادی پیچیده و با قطببندی شده، شرکت متا همچنان به سرمایهگذاریهای میلیارد دلاری خود در توسعه متاورس ادامه میدهد. با این اقدام، این شرکت مسیر پرهزینهای را طی میکند که تاکنون نشانی از بازدهی در آن دیده نشده است. بخش Reality Labs متا، که وظیفه توسعه هدستهای واقعیت مجازی برند کوئست و عینکهای هوشمند Ray-Ban متا را برعهده دارد، در سهماههی اول سال با زیان عملیاتی ۴٫۲ میلیارد دلاری مواجه شده است. این درحالی است که این بخش در مدت مورد اشاره فقط ۴۱۲ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
حال آنکه پیشبینیها نشان میداد که Reality Labs در بازهی زمانی مورد اشاره با زیان ۴٫۶ میلیارد دلاری، درآمدی حدود ۴۹۲٫۷ میلیون دلار بهدست میآورد. این نتیجه نا امیدکنندهای است که نشان میدهد متا در تلاش برای خلق پلتفرم محاسباتی جدید مبتنیبر واقعیت مجازی (VR) و افزوده (AR)، گامهای عمدهای برای موفقیت منکر شده است.
Reality Labs، بخش کلیدی متا در تحقق چشمانداز مارک زاکربرگ برای ساخت پلتفرم محاسباتی جدید مبتنیبر واقعیت مجازی و افزوده است. با اینحال، تاکنون این واحد بیشتر شبیه به چاهی بیانتها برای منابع مالی شرکت عمل کرده است. در بازه زمانی از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون، زیان Reality Labs به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است.
تغییر نام فیسبوک به متا در اواخر سال ۲۰۲۱، نشان داد که متاورس نقش مهمی در آینده شرکت خواهد داشت. با اینحال، والاستریت از مدتها قبل، نسبت به سرمایهگذاریهای سنگین متا در این حوزه دیدگاه انتقادی دارد و آیندهی سودآوری آن را مبهم میداند. اکنون، این چالشها با تعرفههای جدید دولت ترامپ پیچیدهتر شدهاند که احتمالاً منجر به افزایش هزینهها و قیمت محصولات خواهند شد.
اما متاورس و ارزشهای آن چیست؟ چرا این منطقه از کارکردهای فناوری زیر نقط складу قرار گرفته است؟ پاسخ به این سوالات میتواند بیانگر نوآوریهای رخ داده در این زمینه باشد. از آنجایی که متاورس به گونهای تعاملی و مجازی از امکانات و خدمات جهان غنى را گسترش میدهد، آن را میتوان یک خط نشانهای از پیشرفت های فناوری حساب کرد.
در پنج سال اخیر، امواج جرقهها و تحولات راهگشا در حوزه های فناوری، واقعیت مجازی و متاورس سرازیر شده است. همه چیز آغشته به چشمانداز خوب و کارآمد است. با این وجود، متاورس ما را متوجه مهمی بودن نوسانات اقتصادی و چالشها در حوزه علوم کامپیوتر میکند. به قولجمال ماشینیون، نه اینکه از راه آمدهایم، درست است که خودمان رانندهی اتومبیل نیستیم. با این حال،مانند اتومبیل، متاورس هم یک قوهای است که با انرژی بیکران سرانجام به تعادل خواهد رسید.
اگر به مبارزهی فرهنگی متاورس با تمایلات روزمره شکوه دهند، اگر به متحمل شدن روایت یک وجود به نام واقعیت مجازی شکوه دهند، اما این که آیا شما هنوز در مقابل رسانههای بینایی مانند تلوزیون یا کامپیوتر در حال توامان با خطر و تحولا در برابر مواجه شدن با سرگرمیها و کوششها و هرکاری زندگی میکنید یا خیر، بسیار مهم است.