**رابطة دانشگاهی با فرهنگ حفاظت از تنوع زیستی: رویکرد جدید برای تربیت متخصصین علوم زیستی**

یک GROUP از دانشجویان رشته زیست‌شناسی دانشگاه فرهنگیان، Recently از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بازدید کردند. این بازدید علمی، بخشی از اقدامات هدفمند برای پیوند آموزش دانشگاهی با ظرفیت‌های ملی و ترویج فرهنگ حفاظت از تنوع زیستی است. در این همکاری، دانشجویان با ساختار، اهداف و فعالیت‌های بانک‌های زیستی فعال در این مرکز آشنا شدند.

** اهمیت بازدیدی از بانک‌های زیستی**

این بازدید نشان می‌دهد که دانشگاه فرهنگیان تلاش می‌کند تا نیروهای متخصص تربیت کند که نه تنها دانش نظری داشته باشند، بلکه درک عمیقی از پیشرفت‌های علمی در حوزه علوم زیستی کشور داشته باشند. این رویکرد، متخصصین را برای بررسی جنبه‌های مختلف علوم زیستی، از جمله حفظ تنوع زیستی، ذخایر ژنتیکی و زیستی، امنیت زیستی، بهره‌برداری پایدار از منابع ژنتیکی و نقش آن‌ها در سلامت، کشاورزی، صنعت و محیط زیست آماده می‌کند.

** بازدیدی برای ارتقاء آگاهی علمی**

برنامه‌ای که در حال حاضر اجرا می‌شود، با هدف ارتقاء سطح آگاهی علمی، ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل و انتخاب مسیرهای شغلی مرتبط با علوم زیستی طراحی شده است. این برنامه به دانشجویان حقّ طرد نشون می‌دهد که چگونه مفاهیمی چون حفظ تنوع زیستی، ذخایر ژنتیکی و زیستی، امنیت زیستی، بهره‌برداری پایدار از منابع ژنتیکی و نقش آن‌ها در بهبود سلامت، کشاورزی، صنعت و محیط زیست مهم هستند.

** رویکرد جدید برای تربیت متخصصین علوم زیستی**

این رویکرد جدید، در تلاش است تا علاقمندان به علوم زیستی را برای ورود به عرصه‌های نوظهور علوم زیستی پرورش دهد. با تخصصی کردن دانشجویان، بهترین مسیرهای تحقیقاتی، شغلی و تحصیلی موجود در این حوزه برای آنها ترسیم می‌شود. از آنجایی که امنیت زیستی و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی یک مشکل جدی در سراسر جهان است، این رویکرد می‌تواند به ایجاد متخصصین برجسته برای حل این چالش کمک کند.

** تاریخچه و اهمیت ذخایر ژنتیکی**

پژوهش در موضوع ذخایر ژنتیکی و زیستی ناخوشناسانه‌ترین وجوه محیط و تولید تغذیه را دارند. این موضوع به فارغ التحصیلان اجازه می‌دهد که درک بهتری از مشکل زیستی حاصل کنند و چه کاری برای جلوگیری از جمع آوری و تهدید راحتی رقم رانده اند، بدون اقدامات بی احتیاطانه، افراد یک بیماری، چشم انداز زندگی و آینده خود را از بین برده اند.

** چند سوال و پیشنهاد**

در چند سال اخیر، بسیاری از کشورها از ذخایر ژنتیکی برای راه‌اندازی برنامه‌ها و پروژه‌های موضوعی و مقیاس خاص برای خانواده برای تربیت دانش‌آموزان مبتلا به بیماری روانی استفاده کرده‌اند. در بسیاری از کشورها ، تربیت مهرورزی و برنامه‌های موضوعی برای پشتیبانی از والدین و افزایش سازگاری والده ورزی با فرزند درمیان والدین رواج زیادی داشته‌اند. آیا ما باید از این رویکرد الهام بگیریم و در آموزش و تربیت دانش‌آموزان مبتلا به بیماری روانی به جای عنوان گرفتن برای کمک به مشکلات چشمی، ناظر آن راه حل محسوب شود.

توسط mohtavaclick.ir