**توقف تولید پراید ۱۵۱ و تأثیر قابل توجه روی سایپا**

در سال گذشته، شرکت بن‌رو سایپا با تولید بیش از ۶۰ هزار دستگاه وانت سایپا ۱۵۱ رکورد تولید سال ۱۴۰۲ خود را بشکند و به رکورد جدیدی دست یابد. اما اخیراً خبر از توقف خط تولید وانت ۱۵۱ که نقش ویژه‌ای برای سایپا و کل خودروهای کار و تجاری سبک دارد همگان را در شوکی عمیق فرو برد و گمانه زنی‌های جدیدی را در این باره طرح کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بر اساس آمار تا پایان بهمن ماه سال گذشته در مجموع ۱۵۸ هزار و ۸۲۴ دستگاه انواع وانت (پیکاپ) در کشور تولید شده که در این میان سایپا با ۱۱۳ هزار و ۷۴۷ دستگاه بیشترین سهم تولید وانت را داشته که کمی بیش از ۷۰ درصد از تولید وانت (پیکاپ) در سال گذشته توسط سایپا تولید شده است. بنابراین وانت ۱۵۱ سایپا با تیراژ ۶۵۸۶۷ دستگاه تا پایان بهمن ۱۴۰۳ اصلی‌ترین علت رشد سایپا در تولید وانت و افزایش سهم بازار بوده است.

آنچه از آمار برمی‌آید این است که سال گذشته سایپا توانست در سایت بن رو موفق به شکست رکورد تولید این خودرو شده و از تیراژ سال ۱۴۰۱ نیز عبور کند. همچنین سال ۱۴۰۲ سایپا در سایت بن رو با تولید ۴۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت سایپا ۱۵۱ توانست این رکورد را نیز جابجا کند و در واقع سایپا تواسنت بر اساس نیاز بازار توسعه، تولید این محصول را در دستور کار قرار دهد. اما حالا تولید این خودرو با تیراژ روزانه ۳۰۰ دستگاه متوقف شده است و علت توقف تولید پراید ۱۵۱ نیز پاس نکردن استاندارد‌های ۸۵ گانه اجباری اعلام شده است.

توقف تولید پراید ۱۵۱ با این تیراژ بالا تاثیر قابل توجهی روی خط تولید سایپا می‌گذارد و به نظر می‌رسد تا زمان جایگزینی با محصول جدید چراغ خط تولید این سایت خاموش شود و سهم آن در تولید کل سایپا کاهش یابد. البته ارزش سایت این شرکت صرفاً به ارزش یک کارخانه و تولید فعلی آن نیست بلکه به عوامل دیگری چون ظرفیت تولید نیروی کار، موقعیت مکانی کارخانه، دسترسی آن به شبکه حمل و نقل و برنامه‌ریزی‌های شرکت نیز بستگی دارد.

روابط این توقف با بازی زیان‌ده بودن به نظر می‌رسد که اگر سایپا از همین خطوط برای تولید محصول جایگزین استفاده کند و از نیروی کار ماهر و باتجربه که در این سایت مشغول به کار بوده برای تولید محصول جدید نیز استفاده کند و محصول جایگزین نیز برای مردم جذاب و با تقاضای بالا باشد می‌توان انتظار داشت که این توقف تولید موقتی بوده و یا حتی در بلندمدت ارزش سایت را افزایش دهد.

از سویی دیگر، توقف تولید پراید ۱۵۱ ممکن است در کوتاه مدت تاثیر منفی روی تیراژ تولید سایپا بگذارد، اما به نظر نمی‌رسد که منجر به کاهش ارزش سایت بن رو شود؛ به شرط آنکه سایپا بتواند به سرعت محصول جایگزین مناسبی را معرفی و تولید کند و از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود به خوبی استفاده کند. بنابراین سیاست‌های قیمت‌گذاری برای محصول جدید نقش مهمی در سودآوری بن رو در آینده دارد.

**پیامد توقف تولید وانت ۱۵۱ و راه‌حل**

توقف تولید وانت ۱۵۱ با تیراژ بالای ۳۰۰ دستگاه در روز تاثیر قابل توجهی روی خط تولید سایپا دارد. اگر سایپا از همین خطوط برای تولید محصول جایگزین استفاده کند و از نیروی کار ماهر و باتجربه که در این سایت مشغول به کار بوده برای تولید محصول جدید نیز استفاده کند و محصول جایگزین نیز برای مردم جذاب و با تقاضای بالا باشد می‌توان انتظار داشت که این توقف تولید موقتی بوده و یا حتی در بلندمدت ارزش سایت را افزایش دهد.

لذا سایپا باید سیاست‌های قیمت‌گذاری برای محصول جدید را با دقت برنامه‌ریزی کند تا از زیان‌ده بودن محصول جلوگیری شود. همچنین باید بتواند به سرعت محصول جایگزین مناسبی را معرفی و تولید کند و از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود به خوبی استفاده کند.

** آیا سایپا می‌تواند از توقف تولید وانت ۱۵۱ بهينه استفاده کند؟**

اگر سایپا بتواند از توقف تولید وانت ۱۵۱ بهینه استفاده کند، این توقف می‌تواند زمینه‌ساز تولید محصول جدید با ظرفیت بالاتر و با قیمت رقابتی‌تر شود. همچنین می‌تواند از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود به خوبی استفاده کند و در بلندمدت ارزش سایت را افزایش دهد.

** چرا توقف تولید وانت ۱۵۱ مهم است؟**

توقف تولید وانت ۱۵۱ مهم است زیرا این محصول به عنوان اصلی‌ترین علت رشد سایپا در تولید وانت و افزایش سهم بازار در سال گذشته بود. توقف تولید این محصول می‌تواند در کوتاه مدت تاثیر منفی روی تیراژ تولید سایپا بگذارد و به دسترسی به خودروهای کار و تجاری سبک محدود شود.

** آیا توقف تولید وانت ۱۵۱ می‌تواند زمینه‌ساز تولید محصول جدید با قیمت رقابتی‌تر شود؟**

اگر سایپا بتواند از توقف تولید وانت ۱۵۱ بهینه استفاده کند، این توقف می‌تواند زمینه‌ساز تولید محصول جدید با ظرفیت بالاتر و با قیمت رقابتی‌تر شود. این در حالی است که در کوتاه مدت ممکن است به طور مبدأ مراکز خودرو ای که از این محصول برای کار و تجاری استفاده می‌کنند دچار لگ نقص شوند.

** این روزها، برای فعالان اقتصادی چی مهم است؟**

فعالان اقتصادی امروزه با چالش‌های مختلفی روبرو هستند و باید برنامه‌ریزی‌های آگاهانه‌ای را برای آینده خود داشته باشند. توقف تولید وانت ۱۵۱ یکی از این چالش‌هاست که می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی سایپا و کل خودروهای کار و تجاری سبک داشته باشد.

توسط mohtavaclick.ir