سریالهای تاسیان و آبان که بهترتیب توسط تینا پاکروان و رضا دادویی کارگردانی شدهاند، در участи نقدها و ارزیابیهای متنوعی قرار گرفتهاند. یکی از نکات مهم در این ارزیابیها، изображه زن در این دو سریال است. امیدواریم با تجزیه و تحلیل مقالات خبری بتوانیم بهسرعت و با دقت مطالب کمکی در این خصوص آشکار کنیم.
در نشست بررسی تصویر زنان در سریالهای «آبان» و «تاسیان» در دانشگاه تهران، اعظم رادوراد و زهرا اردکانی، دو چهره برجسته در عرصهٔ نقد فیلم و سنماه بودند. تحلیل و نقد زن در سریالهای مورد بحث، نکات بسيار مهمی را در دامنزدمان انگاشت. برای درک بیشتر این امر، سعی کردیم ابتدا گزارشی از این نشست کنفرانسی در دسترس بالهای ما بدست بیاوریم تا با اصلیترین نکات و اندیشههای ایرادی مشفقانه و مجرب و برجستهای از حوزه سنماها و بالهای نمایش متوجه شرایط برتر و كمتر شدن زمان و حالتهای فرسوده در این دوبه دو سریال برنامهریز معروف مشفقانه تینا پاکروان و رضا دادویی، یعنی «آبان» و «تاسیان» داشته باشیم. حالا هم که نداریم. با هم سراغ این گزارشی میرویم و در آوردن قائده یابی از اظهارات و نظرای بلوار وبسایت ایسنا میرویم.
از مهمترین چیزهایی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، تصویر زنان در این دو سریال بود. اردکانی گفت: سریال «تاسیان» بهخوبی این ویژگی را منعکس میکند. او افزود: یک زن نخبه را با تمام پیچیدگیهایش ، درک نکردهایم. در غیر این صورت،Serialization نمیتوانست به بتواند به ما یادآوری کنند. زنان در زندگی خود پیش میروند. برای فعال کردن زهره های ساده و تاثیر پرورانه ی این سریال، بهتر است تلاش برای تصویر زن با تمام ظرافتها در سریال را انجام دهیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که زنان در سریالهایی که ساخته شدهاند، کنشگر نیستند، تصریح کرد: خود من اولین بار، خانم پاکروان را با فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» شناختم. در این فیلم، هم تابوشکنیهایی وجود دارد و هم یک تم متفاوت در رابطهٔ زن و مرد دیده میشود. اما در سریال «تاسیان»، یک نگاه عفافطلبانه به زنان آن دوران وجود دارد و هیچ نشانی از چالشها و تعارضهای زنان آن دوران در سریال دیده نمیشود.
اردکانی همچنین اضافه کرد: در سریال «تاسیان»، یک خانواده دربار و اندیشههای رسمی آن دوران و طبقه متوسط یا طبقات پایینتر جامعه هیچ چالش و تعارضی را برای زنان تصویر نمیکند. با حضور زنان در خانواده، بقیه چالشها ناپدید میشوند. تمى که وجود دارد در این سریال، بهوضوح روح زنانه کارگردان آن را نمایان میکند.
عرصه ی کنفرانس نیازی به تحلیل وجوه مختلفِ برکت قبل از این دو سریال و ترسیم دوباره و بهوضوح آنها دارد. بدیهی است که برجستهترین و مهمترین وجهی که سردبیران میخواهند برای اکثر اطلاعیهها دست بدهند همانا با برداشت بیشتر احساس قید و بند بر سر دارند که نویسندگان همان مضمون یک سری اینان و درهم پیچیدن فریضه ی هر یک از این دو سریال کند.
فردا دوباره با مقاله دیگری در این مورد برخورد خواهیم کرد و به مباحث دیگر درباره این سریالها پرداخته خواهیم کرد.