رئیس قوه قضاییه در یک دیدار با معلمان نمونه کشور با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش کشور یک نظام متکثر و موسّع است، گفت: معلمان جایگاهی پرمنزلت دارند و به همان اندازه دارای مسئولیت نیز هستند. اعتقاد دارم که معلم خوب، معلمی است که علم را با هنر ممزوج میکند؛ معلم خوب یک هنرمند است که میداند با چه روش و منشی، دانشآموزان را از اقیانوس علم و کمالات سیراب کند.
او همچنین گفت: ما آمادگی داریم که با ایجاد سازوکارهای تخصصی و اختصاصی «حل اختلاف» ویژه آموزشوپرورش، از تشکیل پروندههای قضایی برای اعضای جامعه آموزشوپرورش جلوگیری به عمل آوریم و مسائل حقوقی و قضایی آنها را غالباً در قالب صلح و سازش و مصالحه مرتفع کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای گفت: ممکن است برای معلم یا اولیاء دانشآموزی، مسئلهای کیفری پیش آید و برای او وفق قانون، مجازات تجویز شود؛ در اینجا اعضای نظام آموزشوپرورش میتوانند بستر اِعمال ارفاقات قانونی برای آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، بهگونهای با آن عضوِ خاطی یا مجرم جامعه خود گفتگوی ارشادی کنند که زمینه تنبّه و ندامت او ایجاد شود و چنانچه واجدشرایط باشد، با ارفاقات قانونی مواجه شود.
رئیس قوه قضاییه همچنین به طرح مسئله حفظ امنیت جامعه اشاره کرد و گفت: ممکن است برای معلم یا اولیاء دانشآموزی، مسئلهای کیفری پیش آید و برای او وفق قانون، مجازات تجویز شود؛ در اینجا اعضای نظام آموزشوپرورش میتوانند بستر اِعمال ارفاقات قانونی برای آن عضو جامعه و قشر خود را فراهم آورند و با حضور در ندامتگاه، بهگونهای با آن عضوِ خاطی یا مجرم جامعه خود گفتگوی ارشادی کنند که زمینه تنبّه و ندامت او ایجاد شود و چنانچه واجدشرایط باشد، با ارفاقات قانونی مواجه شود.
او همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ فضایی ایجاد شد که منجر به تشکیل حدود ۹۰ هزار پرونده گشت؛ متهمان و محکومان این پروندهها از اقشار مختلفی بودند؛ در میان آنها بعضاً معلم و دانشآموز و دانشجو نیز بود؛ چنانچه برای همه آنها حکم محکومیت صادر میشد، یا پرونده قضایی شکل میگرفت بستر سوءاستفاده دشمنان فراهم میآمد؛ در اینجا ما از حوزههای علمیه، بسیج، دانشگاهیان و معلمین کمک گرفتیم و با حضور آنها در ندامتگاهها، قاطبه محکومین سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد؛ حتی در آن سال، پروندههای کثیری که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده بودند، مختومه شدند.
رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: قاطبه محکومین سال ۱۴۰۱ متنبه و ارشاد شدند و بستر برای عفو آنها فراهم شد؛ حتی در آن سال، پروندههای کثیری که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده بودند، مختومه شدند.
در این دیدار رئیس قوه قضاییه همچنین به موضوع جلوگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: ما در قوه قضاییه اهتمام ویژهای بر مقولهی پیشگیری از وقوع جرم داریم و مجدانه راهبردهای پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع جرم و بزهدیدگی در دستور کار قرار دادهایم؛ در این عرصهی خطیر و مهم، معلمین و مسئولان آموزشوپرورش میتوانند کمککار ما باشند و ما دست یاری به سوی آنها دراز میکنیم.
رئیس قوه قضاییه همچنین یادآور شد: در سال گذشته بالغ بر ۷۷۷ نفر با بخشش اولیایدم، از قصاص رهایی یافتند؛ قطعاً، طبق نص صریح قرآن، در قصاص حیات است و قصاص، انتقام شخصی نیست بلکه تأمینکننده امنیت اجتماعی است؛ اما در موارد و مصادیقی نیز قصاص شدن افراد تبعاتی برای خانواده فردِ قصاصشده و حتی برای خانواده صاحبدم دارد؛ فلذا کمک به رهایی از قصاص، یک عمل خیر به حساب میآید.
رئیس قوه قضاییه در ادامه میگوید: در سال گذشته بالغ بر ۷۷۷ نفر با بخشش اولیایدم، از قصاص رهایی یافتند؛ قطعاً، طبق نص صریح قرآن، در قصاص حیات است و قصاص، انتقام شخصی نیست بلکه تأمینکننده امنیت اجتماعی است؛ اما در موارد و مصادیقی نیز قصاص شدن افراد تبعاتی برای خانواده فردِ قصاصشده و حتی برای خانواده صاحبدم دارد؛ فلذا کمک به رهایی از قصاص، یک عمل خیر به حساب میآید.
دکتر کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، طی سخنانی اظهار کرد: شهادت میدهم که حمایتهای بیشائبه رئیس قوه قضاییه در جلسات مهم کشوری و در شوراهای مختلف، پشتوانه بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت بوده است.
وی افزود: ما وظیفه خود میدانیم که از حمایتهای رئیس قوه قضاییه در دو حوزه تامین نیروی انسانی و همچنین پاداش خدمت معلمان، قدردانی کنیم.
در این دیدار همچنین معاون پرورشی مدرسه از استان بوشهر یادآور شد: آموزش و پرورش از مصادیق حقوق عامه محسوب میشود و گسترش همکاریهای وزارت آموزش و پرورش و قوه قضاییه، در پیشبرد سرعت امور و کاهش تشریفات اداری نقش قابل توجهی دارد.
وی در ادامه خواستار افزایش تبادل دادهها و اطلاعات میان وزارت آموزش و پرورش و قوه قضاییه، جهت پیشبینی، طراحی و اجرای برنامههای دقیق در حوزههای مختلف شد.