**ایران بر خط نوسازی باتری‌ها قرار دارد: چشم‌انداز جدید انرژی‌های پاک**

امروز، جهان به سمت انرژی‌های پاک و حمل‌ونقل الکتریکی حرکت می‌کند. این تحول عمیق در اقتصاد جهانی، به‌ویژه در صنایع حمل‌ونقل، انرژی و فناوری‌های نوین، تغییرات根本ی را در حال ایجاد است. ایران نیز در این فرآیند از ورود به مرحله ساخت باتری‌های لیتیوم-یون پیشرفته فرار نکرده است. باتری‌هایی که با ظرفیت بالا، ایمنی بیشتر و سرعت شارژ چشمگیر، نقشی کلیدی در تحول صنعت، حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی انرژی ایفا می‌کنند.

باتری‌های لیتیوم-یون پیشرفته، با پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه ذخیره‌سازی انرژی، به‌عنوان نسل جدیدی از منابع انرژی قابل شارژ وارد میدان شده‌اند. این باتری‌ها با هدف افزایش چگالی انرژی، سرعت شارژ، طول عمر و ایمنی توسعه یافته‌اند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این باتری‌ها، استفاده از آندهای سیلیکونی به‌جای گرافیت است. این تغیر، موجب افزایش قابل‌توجه ظرفیت شارژ در حجم و وزن یکسان می‌شود.

در حال حاضر، شرکت‌هایی مانند Sila Nanotechnologies، موفق به تولید آندهایی شده‌اند که ظرفیت آن‌ها تا ۱۰ برابر بیشتر از نمونه‌های سنتی است. جایگزینی الکترولیت‌های مایع قابل اشتعال با مواد جامد یا ژل‌مانند، گامی بزرگ در جهت ارتقای ایمنی این باتری‌ها محسوب می‌شود. فناوری «باتری‌های حالت‌جامد» که در حال حاضر توسط شرکت‌هایی مانند Toyota و QuantumScape توسعه می‌یابد، نه‌تنها خطر آتش‌سوزی را به‌شدت کاهش می‌دهد، بلکه چگالی انرژی را نیز افزایش می‌دهد.

باتری‌های لیتیوم-یون پیشرفته همچنین از قابلیت شارژ سریع برخوردارند. برخی مدل‌ها قادرند تنها در کمتر از ۱۵ دقیقه تا ۸۰ درصد ظرفیت خود شارژ شوند. این ویژگی به‌ویژه در خودروهای برقی اهمیت بالایی دارد و می‌تواند نگرانی کاربران در مورد زمان شارژ را تا حد زیادی برطرف کند.

کاربردهای این نسل از باتری‌ها تنها محدود به خودروهای برقی نیست. این باتری‌ها در زمینه‌های ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی و بادی، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و حتی صنایع هوافضا و نظامی نیز نقش‌آفرین هستند. باتری‌های مبتنی بر فسفات آهن-لیتیوم (LFP) نیز به‌دلیل عمر بالا، هزینه کمتر و پایداری بیشتر، در برخی محصولات اقتصادی‌تر نظیر خودروهای برقی ارزان‌قیمت به‌کار گرفته می‌شوند.

در شرایطی که جهان به‌سوی انرژی‌های پاک و حمل‌ونقل الکتریکی حرکت می‌کند، توسعه این باتری‌ها گامی استراتژیک در راستای کاهش آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری و ارتقای ایمنی مصرف‌کنندگان به‌شمار می‌رود. جدول belowرا اضافه کن.

این باتری‌ها ۵۴ آمپر ساعت ظرفیت دارند و به‌دلیل چگالی و انرژی بالا، جایگزین مناسبی برای باتری‌های سرب-اسید و انواع با طول عمر کوتاه محسوب می‌شوند. با رشد چشمگیر انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز به ذخیره‌سازی انرژی در زمان‌هایی که تولید مستقیم ممکن نیست، ضروری است. این باتری‌ها در چنین شرایطی نقش منبع انرژی را ایفا می‌کنند.

به‌عنوان مثال، در مزارع خورشیدی که در شب تابش خورشید وجود ندارد، لازم است انرژی تولیدی در طول روز ذخیره شود. این باتری‌ها امکان بهره‌برداری از انرژی ذخیره‌شده در شب را فراهم می‌کنند. در حال حاضر، کشورهای آمریکا، چین و برخی کشورهای اروپایی از جمله دارندگان این فناوری هستند. ایران نیز گام‌هایی برای ارتقای این تکنولوژی برداشته شده و اکنون موفق به دستیابی به دانش فنی ساخت این محصول شده‌ایم. این محصول که پیش‌تر وارداتی بود، به‌زودی ساخت آن در داخل کشور آغاز خواهد شد.

به این سوال که چرا ایران باید به باقی کشورهای جهان پیوازده وبه نظر می‌رسد، باید توجه کرد که متاسفانه روزهای بسیاری از استراتژی لایحه شروعهای لایحه‌های دارای برنامه ریزی از جمله لایحه متنوع راه باقی نمی مانند.

**منظور نوشته این است که ایران حالا به‌جای این‌که به عقب گام بزند و همچنان به ساخت باتری‌های سنتی و آسیب‌رسان به محیط‌زیست مشغول باشد، باید به سمت باتری‌های لیتیوم-یون پیشرفته پیش برود و از این فناوری برای تولید انرژی پاک و محیط‌زیست‌دوستانه استفاده کند.**

**سؤال‌های این مقاله این است که ایران با کلنگ زدن dựان این باتری‌ها چه دستاورد‌هایی را حاصل می‌کند؟ چه کمکی این باتری‌ها در کاهش آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری و ارتقای ایمنی مصرف‌کنندگان می‌کند؟**

در بین و بر خلاف این مساله کاش بتوانیم دست‌آوردهای زندگی را در تازه اقتصادی زمانه خویش در آینده نیز داشته باشیم.

توسط mohtavaclick.ir