در آستانه اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی در تهران، چه نقاط قوت و ضعف خطرساز خواهد بود؟
روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه جاری، در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری برای جایگزینی ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی با برقی در شهر تهران برگزار شد. این مراسم با حضور مقامات ارشد از جمله محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران، عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، و شیاطین انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برگزار شد.

این تفاهم‌نامه، که با همکاری دستگاه‌هایی مانند وزارت نفت، استانداری تهران، شهرداری، شرکت ملی پست، پلیس راهور و پلتفرم‌های لجستیکی شهری امضا شد، گامی مهم در راستای اجرای قانون هوای پاک است. شیاطین انصاری در این مراسم اظهار کرد: این تفاهم‌نامه همسو با سیاست‌های کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر تهران است و گروه‌های متعددی از ذی‌نفعان را در بر می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌های انجام شده، موتورسیکلت‌های فرسوده در تهران بیش از ۲۱ درصد از آلایندگی هوا و ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق را به خود اختصاص می‌دهند. حسن عباس‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان تهران تأکید کرد که جایگزینی این موتورسیکلت‌ها گامی اساسی در کاهش ناترازی انرژی است: کشور دیگر نمی‌تواند با افزایش تولید، شکاف بین تولید و مصرف انرژی را جبران کند. برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها اثربخشی بالایی در این زمینه دارد.

مطالعات انجام‌شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌های برقی می‌توانند سالانه تا ۵ میلیون تومان صرفه‌جویی در هزینه سوخت برای مالکان به همراه داشته باشند، عباس‌نژاد افزود: تمرکز بر ناوگان‌هایی با پیمایش بالا، مانند موتورسیکلت‌های فعال در پلتفرم‌های مجازی که روزانه بیش از ۱۰۰ کیلومتر تردد دارند، می‌تواند تأثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی طرح را دوچندان کند.

سؤال مهم: چطور موتورسیکلت‌های فرسوده را جایگزین MOTOR کنیم؟
بارها گفته‌ایم که کم شدن تعداد موتورسیکلت‌های توشخور زندگی شهروندان تهرانی را بسیار بهتر و سکون‌تری خواهد کرد. اما چرااین موضوع برای این شهروندان ممکن است بسیار ناگوار باشد.

توسط mohtavaclick.ir