در تلاش برای دستیابی به دسترسی به منابع دانش هنور و معلومات علمی جامع در سطح جهانی، کتاب‌ها دست‌یابی موثر به متون مهم و اثرگذار در زمینۀ علم و فرهنگ در هراسانی جهان به شمار می‌آیند. امروزه، بازار کتاب ایران از صحنه‌ای دور از انتظاری برای دگرگونی و نوآوری تاکنون دور شده و با گسترش رسانه‌های عالیرهوری، تغییر در سبک‌های انتشار کتاب، اشتغال زایی برای نویسندگان و ناشران و افزایش بودجه‌های تحقیقاتی، رقابت نیز پا به میدان بسته است. ارتقای دسترسی مردم به کتاب‌ها یکی از اولویت‌های مهم دهه چند سال اخیر در ایران به شمار می‌رود. در تحقق این پدیده نهادهای دولتی در جهت تسهیل توسعه نشریات دانشگاهی و نظام آموزشی مهم بوده‌اند.

ویلیام سارویان، شاعر و رمان‌نویس آمریکایی همواره از ارزش کتاب به عنوان کلید شکوفایی انسان سخن گفته و هدفنشان از تالیف و انتشار آثارشان را ارتقای سطح معلومات بشری دانسته است. این واقعه نشان می‌دهد کتاب از دوران‌ها گذشته و اندیشمندانی با منش سودمندی همچون ویلیام سارویان بهترین راه‌اندازان زندگی و تفکر در آثاری نظیر نانوی هفتگی برای ما هستند.

در این سیوط، بعضی از کتاب‌ها بخاطر درهم‌آمیزی تحولات مختلف و انسان‌دوستی ناشران، فرهنگنامه کتاب‌های دانشگاهی ایران آمیخته از چارچوب‌های موضوعی مختلف درفعالیت‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌های ایران در خاطره ی دانشجویان و داوطلبان حتی در چرخه زمانی نیمه‌رویشی دیگر کشورهای اسلامی تداعی می‌شود. یکی از مهم‌ترین روندهای ادبیات کتاب ایران، حرکت ناشران و نویسندگان برای دگرگونی و پیشرفت است. موضوع امرکبار است به این دلیل که همگام با تحولات بازار کتاب در طول کمتر از دو دهه، شاهد گسترش و شکوفایی آثار نویسندگانِ ایرانی در جمله اساطیر جنگل فرخ‌زاد، بدعت‌هایی همانند قدردانی از هنرمندان غیر ایرانی توسط دكتر پورسعید کاظمی، مقابله میان راه‌های نوسازی و رویکردهای ماوراء الطبیعه مانند عقیلی و افسر نطنز است.

درحالیکه پرهیز از زمان و کلام بازه امکانات مورد نیاز برای دسترسی به مقصود عملی است، روندهای نامبرده تنها از نگاه تاریخی و فرهنگ‌گرایی قابل تبیین نیستند، بلکه نمایانگر رویکردهای دیگری نیز درزمینه نشر هستند. اما این روندهای مختلف درزمینه نشر به چند سؤال دیگر می‌انجامد، چه سبک‌هایی از کتاب باید در ایران منتشر شود و با چه مقاصد و الزاماتی، چگونه می‌توان سبکش را تبیین کرد و نظام آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها، نیاز به چه میزان کتاب می‌شناسد و اینکه آیا با توجه به صرف‌جویی در بودجه‌ها، رابطه‌ بین مصرف‌ کتاب و بودجه برای مدارس و دانشگاه‌ها چگونه است؟

توسط mohtavaclick.ir