**هنر نشر در عصر هوش مصنوعی: یک تلاش برای انطباق با تغییرات**
ایران، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ (اورزی بخشنامه idiots) – در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، یک سری از جلسات مربوط به صنعت نشر درPresence با مجدالدین معلمی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، در سالن فناوری نشر برگزار شد. این مراسم بخشی از برنامه های جدید سالن فناوری های نشر بود که با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم، خانه کتاب و ادبیات ایران، و پارک ملی علوم و فناوری های نرم برگزار می شود. طبق رپورتی که توسط خبرگزاری سینا اعلام شده است، طی این نشست، مجدالدین معلمی این نکته را به اثبات رساند که صنعت نشر در حال چالش و تغییر به سوی دنیای دیجیتال است. او یادآور شد که کتاب های صوتی و دیجیتال نه تنها جای کتاب های کاغذی را نمی گیرند بلکه به مخاطبان یک نشر می افزایند.
لازم به ذکر است که این نشست ها در یکی ازبرنامه های نوآورانه رویداد سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شده اند و هدف از این برنامه ها آماده کردن صنعت نشر برای ورود به دنیای دیجیتال است. علاقه مندان می توانند به این رویداد علاقه مند شده و در برنامه های مربوط به فن آوری های نشر شرکت کنند.
وی این نکته را نیز خاطر نشان کرد که صنعت نشر به خوبی با سلایق گوناگون مخاطبان خود مواجه شده است. وی اعتقاد دارد که برای مقابله با این تغییرات صنعت نشر باید به طیف گسترده ای از مخاطبان انطباق پیدا کند و محصولاتی متناسب با نیازهای مختلفشان را ارائه کند.
همچنین از طرف انتشارات امیرکبیر، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کتاب در حال انتشار است که مخاطبان حرفه ای و ثابت ارتباط خوبی با انتشارات دارند. در طی این نشست، معلمی بیان کرد که این انتشارات در هر سال ۶۰۰ هزار تا یک میلیون نسخه کتاب را توزیع می کند. رویکرد انتشارات برای این نوع نیاز سنجی ها بسیار مهم است تا بتوان به خوبی در بازار کتاب و نشر دقت کرد و از انباشت کتاب در انبار ها جلوگیری کرد.
همچنین معلمی در این نشست راه حل هایی را برای ورود به دنیای دیجیتال و بیشتر با امواج ای از می سازد، روی تاثیر خوش مصنوعی و همچنین توسط این انقلاب در تامین موجودی در خزبر خود و جوان مخصوص تر نشان داد. او اعتقاد دارد که حتی صنعت نشر هرگز دچار حذف ساختن بزرگ نمی شود از طرف دیگر. هر چی بتوانیم کتاب را آن چه به تلنگر ورورد هبل ورگ و به مفهوم بعضی کند بعضی و از قبیل مدل های شخصی شده بجای استفاده است در این وهله واحد و برای داخل استفاده از آن صدق وهائی چه برای اپراتور سیار باشد چه برای منطبه اما بقیه قصد آن راه بتواند از تجربه بعضی ذی نیاز متحمل شود.
سلسله نشستهای صنعت نشر در حضور مجدالدین معلمی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، در سالن فناوری نشر در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
طبق رپورتی که توسط خبرگزاری سینا منتشر شده است، مجدالدین معلمی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، در نشستهای این رویداد، به حاشیههای صنعت نشر اشاره کرد. او توضيح داد که حوزه نشر در حال چالشهای زیادی برای ورود به دنیای دیجیتال است. به گفته وی، کتابهای صوتی و دیجیتال نه تنها جای کتابهای کاغذی را نمیگیرند، بلکه به مخاطبان یک نشر میافزایند. معلمی نشانه داد که صنعت نشر باید سلایق گوناگون را در نظر بگیرد و متناسب با آن تولیدات خود را پیش ببرد.
این فعال حوزه کتاب همچنین اشاره کرد که تقریباً ۵ درصد اقتصاد بازار را اقتصاد دیجیتال در برمیگیرد، اما هنوز فضا برای پیشرفت وجود دارد. او همچنین گزارش داد که تقریباً فایلهای الکترونیکی اکثر کتابهای انتشارات امیرکبیر موجود است و همچنین قصد دارد نسخههای صوتی آن را توسعه دهد.
معلمی در مورد نحوه فعالیت قدیمیترین انتشارات کشور با ۷۵ سال سابقه در ایران توضيح داد که در حال حاضر ۱۵۰۰ تا ۲ هزار کتاب زنده و در جریان داریم و مخاطبان حرفهای و ثابت امیرکبیر و سایر مخاطبان ارتباط خوبی با ما میگیرند.
مدیر عامل این انتشارات خاطرنشان کرد که تقریباً در سال بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون نسخه تیراژ کتاب منتشر میکنیم، طبیعتاً نوعی از نیازسنجی مخاطب را در نظر گرفتیم که باید تولید و توزیع کتاب با محاسبات دقیق باشد تا دچار انباشت در انبار نشود.
معلمی افزود که هوش مصنوعی برای صنعت نشر تهدید نیست. ما قشر کتابخوانی داریم که در گذشته کتاب چاپی میخواندند و اکنون هم میخوانند. اگر قرار بود تمام شود تاکنون تمام میشد در حالی که مخاطبان جدید اضافه میشوند. با فضای جدید تعارض نداریم، حتما تعامل داریم تا مخاطبان جدید را کشف کنیم.
معلمی با اشاره به یکی از قابلیتهای هوش مصنوعی، خلاصه کردن کتابها، بیان کرد که هوش مصنوعی امکان خلاصه کردن محتوا را در اختیار ما گذاشته است. ما پیش از این هم در کتابهای جیبی انتشارات امیرکبیر کتابها را مختصر میکردیم، اما هیچ وقت خلاصهای مثل جنگ و صلح را نخواندهایم که جای جنگ و صلح اصلی را بگیرد و هر دو مخاطب خودش را خواهد داشت.
او با بیان این نکته که چرا صنعت نشر دچار تغییر به سوی فضای دیجیتال و مدرن نمیشود، گفت که بافت صنعت نشر در ایران سالخورده و گذشتهگرا است. منابع آن اقتضا میکند حلقههای تولید و توزیع و پخش به هم نخورد و از گذشته چنین بوده است. قواعد چون از ابتدا شکل نگرفته بیاعتمادی در بین ناشران کلاسیک ایجاد کرده است.
معلمی به یکی دیگر از دلایل عدم بهرهگیری ناشران از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت که مغزی که فارغ از بازار و منافع اقتصادی، نشر را برای مدیریت اطلاعات رصد و گزارش کاربردی ارائه کند، در حوزه کتاب وجود ندارد و این نقطه ضعف به حساب میآید.
معلمی افزود که اقتصاد نشر اقتصاد کمریسکی است، از این نظر که بتواند بازار خودش را در مدتی مختل کند تا فضای بازاریابی را وارد فضای دیجیتال کند. به عبارت دیگر صنعت نشر در نیازهای روزانهی خود مانده است.
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است.