ریزر Antwort ثریتی به مناسبت سومین نشست تخصصی فناوری و نشر پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی با عنوان آینده نشر در عصر هوش مصنوعی با حضور سیاوش صلواتیان برگزار شد.
در این نشست، که در سالن فناوریهای نشر سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد، شرایط حضور هوش مصنوعی در صنعت نشر و آینده ناشران و مولفان مورد بحث قرار گرفت.
سیاوش صلواتیان، بنیان گذار رسانیوم در این نشست بیان کرد که هوش مصنوعی چه تهدیدها و فرصتهایی برای فعالان حوزه نشر دارد. او گفت که اگر صنعت نشر بپذیرد با پیشروی هوش مصنوعی دچار تحول میشود و برای آن آمادگی لازم را کسب کند، در تحولات دنیای جدید غرق نخواهد شد. در غیر این صورت دچار مشکل جدی میشود.
صلواتیان توضیح داد که زنجیره صنعت نشر شامل تولید، توزیع، بازاریابی و مصرف میشود و هوش مصنوعی این ایستگاهها را دچار تغییر میکند. او گفت که هوش مصنوعی محصول را از تولید مسنقیم به مرحلهی مصرف میرساند و در اصل ترجمه کردن کتابها توسط ناشرها بیمعنی میشود.
در مورد شرایط حضور هوش مصنوعی در صنعت چاپ، صلواتیان گفت که ترجمه کردن دیگر برعهدهی ناشران نیست، کار هوش مصنوعی در نقطه مصرف خواهد بود و این اکوسیستم را متلاشی میکند. ناشر آیا حواسش به این بحران هست؟ او همچنین گفت که مگر قرار است در دنیای جدید نشر با حضور هوش مصنوعی، همچنان مولف داشته باشیم؟ قاعده بازی مثل گذشته نخواهد بود، اما بنیادافکن نیز نخواهد بود.
طلعات مولف در عصر هوش مصنوعی را بررسی کرد. آنها گفت که قدما همیشه بر این باور بودند که تنها انسان است که میتواند به خلاقیت بپردازد. صلواتیان با توجه به ویژگیهای مشترک صنعت نشر با هوش مصنوعی گفت که وقتی در مورد صنعت نشر حرف میزنیم از بخشی از صنایع خلاق صحبت میکنیم. از طرف دیگر وقتی در مورد هوش مصنوعی که صحبت میکنیم از NLP تا Image Processing را شامل میشود. اگر میگوییم هوش مصنوعی منظورمان به شکل عمومی و خلقکننده است. خلاق بودن وجه اشتراک هردو است که در نهایت در اثر خودش را نشان میدهد.
او افزود که قبلا به یک فرد در کنار خیابان پول میدادیم تا از عکس کاریکاتور خلق کند. اگر همان عکس را به چت جی پی تی بدهیم تا کاریکاتورش را ارائه کند، سوال این است که میتوان گفت او هم خلق میکند؟
طلعاتهای نمایشگاه سراسری 36 «سیاوش صلواتیان با نقطه نظراتش بود که ارزش این نویسندهٔ توجه، مدرس دانشگاه صدا و سیما را برای گفتن اشکالاتی که ما پیش رویشان نداریم، جا داد. قرار ما در نشر؛ از کتاب الکترونیکی تا کتاب صوتی در آنجا فقط نمایشگاهی است و آنرا باید دانش بنیان و به شکلی کارآمد پذیرفت و تداوم آنرا بقبول افتادن تهدیدها طوری خودرا آن را آشکار کنند. خوشبختانه در دستگاه درک، در مثلا مجلس بعد دستورالعملهایی برای اکوکمرسی را طراحی کنید که بخش قابل توجهی از این مشکلات برطرف شود. حزب ما این را مقدمه برای داغ شدن غیر از تبلیغات صدا در افکار عمومی دانسته و قانونی را نمایندگی مجلس ما هستیم.»