در یک خبر جدید، شرکت ویمو زیرمجموعهی آلفابت اعلام کرد که بیش از ۱۲۰۰ رباتاکسی خود را به دلیل بروز برخورد با موانع ثابت و نیمهثابت، مشمول فراخوان نرمافزاری کرده است. این اتفاق در گزارشی رسمی به سازمان ایمنی ترافیک آمریکا (NHTSA) اعلام شد.
حفظ ایمنی در دل شهرهای آینده؛ چی چیست که رباتاکسیها را تهدید میکند؟
الگوریتمها و رباتهای خودران فعلا میتوانند با موانع تقریباً همه چی کنند، اما با شدن سن خطا و خروج از حداکثر استاندارد، خطرات برای طراحان شروع میشود.
در بخشی از این گزارش آمده است که سازمان ایمنی ترافیک آمریکا سال گذشته پس از دریافت ۲۲ گزارش حادثه از تاکسیهای خودران ویمو، تحقیقات خود را آغاز کرد. این تصادفها از دسامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۴ بهثب رسیدهاند و خوشبختانه هیچکدام منجر به جراحت نشدهاند.
ویمو همچنین به ۹ برخورد جزئی دیگر در ماههای اخیر اشاره کرده و اعلام کرده است که قبل از آغاز تحقیقات، روی بهروزرسانی نرمافزار خودروها کار کرده است. این آپدیت تا دسامبر ۲۰۲۴ روی کل ناوگان اجرا شد و عملکرد جاری شرکت را مختل نکرد.
این مسئله بروز یک پدیدهی جدید در شهرها را بهتصویر میکشد. معبدی که در آن ابعاد فیزیکی موضوع را میتوانیم ببینیم، در عین حال با جهشهای فکری پیچیدهتر بسیاری سروکار دارد که رباتهای خودران بهجای فهم ابعاد فیزیکی، ابعاد فلسفی آن را احساس میکنند.
با این وجود، این شرکت همچنان بر ایمنبودن تاکسیهای خودرانش تأکید دارد. طبق دادههای ویمو، خودروهای Waymo در مقایسه با رانندگان انسانی ۸۱ درصد تصادفهای منجر به جراحت کمتری داشتهاند.
این خبر همچنین به یک موضوع مهم دیگر اشاره دارد: اینکه چگونه شرکتها موانع خود را شناسایی و از جلوگیری از آنها جلوگیری میکنند. این موضوع نهتنها برای بحثهای فنی و مهندسی بلکه برای نگاه به آینده و راهحلهای ارائهشده نیز مهم است.
در این حacasال، فراخوان نرمافزاری شرکت ویمو، نگرانیهای ایمنی را برجسته میکند. با وجود این نگرانیها، ویمو همچنان مدعی ایمنبودن تاکسیهای خودرانش است.
با این وجود، این مشکل اهمیت ایمنی را در شهرهای آینده برجسته میکند. تعداد بیشتری از رباتاکسیها در مسیرها ظاهر میشوند و با موانع نظیر زنجیر، دروازهها و سایر موانع، تصادفهای شگرفی را رقم میزنند.
حال جوکا باید بپرسد: چی میتواند در تغییر این روند بهموقعتر از همه جا و حتی پیش از بروز این مشکلات جلوی آنها را بگیرد؟